moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia chce modernizować Orliki

Mają być szybsze, łatwiejsze w pilotażu i lepiej wyposażone. Wojsko chce unowocześnić 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit. Piloci wyszkoleni na nowych Orlikach usiądą następnie za sterami samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT oraz myśliwców F-16.


Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą modernizacji 12 szkolno-treningowych samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II Glass Cockpit. Firmy, które są zainteresowane udziałem w badaniu rynku, swoje oferty mogą przysyłać do końca stycznia 2014 roku.

– W następnym etapie wybrane przez nas firmy zostaną zaproszone do dialogu technicznego – informuje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Zgodnie z planem modernizacja maszyn zakończyć się ma do 2018 roku.

Jakie zmiany wprowadzone będą w samolotach? Przede wszystkim Orlik w wersji Glass Cocpit wyposażony będzie w taką samą kabinę, jaką mają myśliwce F-16 Block 52+. Rozwiązanie to ma ułatwić szkolenie pilotów, którzy z Orlika przesiądą się najpierw do samolotów do szkolenia zaawansowanego AJT (w grudniu został rozstrzygnięty przetarg na ich zakup, wysłużone Iskry ma zastąpić włoski M-346 Master), a później do wielozadaniowego F-16.

W zmodernizowanych samolotach znaleźć się mają także nowoczesne, wielofunkcyjne ekrany, na których piloci obserwować będą m.in. parametry lotu. Kabina wyposażona będzie w sterownice HOTAS (Hands On Throttle And Stic – przyciski na drążku sterowym i na dźwigni sterowania silnikiem). Ponadto samoloty będą miały autopilota lub stabilizator lotu, nowoczesną radiostację i specjalny śmigło-silnik, który zabezpieczy samolot przed skutkami oblodzenia.

Firma, która zmodernizuje Orliki, będzie musiała zapewnić armii także pakiet logistyczny na 20 lat eksploatacji samolotów i dostarczyć moduł do symulatora lotu PZL-130 Orlik TC-II Glass Cocpit.

O planach zakupu symulatora Inspektorat Uzbrojenia poinformował w grudniu ubiegłego roku. Wówczas ogłoszono też badanie rynku w sprawie zakupu symulatora lotów PZL-130 TC-II Garmin (z możliwością przystosowania do wersji Glass Cocpit). Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony najwcześniej pod koniec tego roku.

Samoloty szkolno-treningowe Orliksłużą do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się dwie wersje maszyny: PZL-130 TC-I (12 egzemplarzy) oraz TC-II Garmin (16 egzemplarzy). Wszystkie Orliki stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MKS

autor zdjęć: Mariusz Woźniak

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1390140540
Czy Bryza i Orlik mają ten sam silnik ?
DB-A6-73-01
~scooby
1390140360
~arek -czytaj codziennie portal Polska-Zbrojna i za 2-3 lata będziesz się znał .
DB-A6-73-01
~arek
1389796200
nie znam się na lotnictwie, ale ogólnie jest zasada "im ciężej tym lepiej". Warto pilotom ułatwiać sterowanie, zamiast przyzwyczajać ich do trudnych warunków lotu ?
67-7F-F9-8A

Sport kształtuje mentalność
 
Na początek: musztra i obsługa broni
Koniec wojny, którego nie znamy
Bohater odtrącony
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Ogień z nabrzeża
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Więcej na mieszkanie za granicą
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Gra o kapitulację
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
DriX – towarzysz okrętu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Na pomoc po katastrofie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Gdy sekundy decydują o życiu
Czołgi końca wojny
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowy prezes PGZ-etu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Na początek: musztra i obsługa broni
Ukwiał z Gdańska
Polskie Pioruny dla Belgii
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Mamy pierwszych pilotów F-35
Obierki z błotem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi
Piorun – polska wizytówka
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Wspólna wola obrony
Walka pod napięciem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Jak daleko do końca wojny?
Historyczna umowa z Francją
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pegaz nad Europą
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pracowity dyżur Typhoonów
Składy wysokiego ryzyka
Nowa siła uderzeniowa
Henry Szymanski na tropie prawdy
Podniebny Pegaz
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pierwsza misja Gripenów
Gdy zgasną światła
Wiedza na trudne czasy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO