moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze dla wojska

Wojna w Ukrainie potwierdziła jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości podpisania umowy ramowej na dostawę dla wojska prawie 300 transporterów rozpoznawczych LOTR Kleszcz.

Konsorcjum, które opracowało nowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy – LOTR Kleszcz dostarczy wojsku 280 pojazdów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2025-2035. Tak przewiduje umowa ramowa podpisana 28 lutego pomiędzy AMZ Kutno oraz Agencją Uzbrojenia. To ile dokładnie zapłaci armia za pojazdy i jak będzie rozpisany szczegółowy harmonogram ich dostaw zostanie ustalone podczas negocjacji umowy wykonawczej.

Obecny na uroczystości parafowania umowy ramowej wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że rząd traktuje modernizację techniczną armii jako priorytet. – Ten kontrakt jest potwierdzeniem, iż będziemy wzmacniali naszą obronność, że przeprowadzimy transformację Sił Zbrojnych RP. Nie ma ważniejszej sprawy niż nasze bezpieczeństwo. To kwestia naszej racji stanu – mówił wicepremier. Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że nowe pojazdy dla wojska będą nie tylko produkowane w krajowych zakładach obronnych, ale są również efektem polskiej myśli technicznej.

– Wojna w Ukrainie potwierdziła z całą mocą jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – powiedział wicepremier.


Film: Magdalena Kowalska-Sendek, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Wiceminister obrony Paweł Bejda przypomniał, że opracowanie LOTR Kleszcz zajęło ponad dekadę, a program był kontynuowany przez cztery kolejne rządy. – Przykład programu Kleszcz pokazuje, że na rzecz bezpieczeństwa można działać ponadpartyjne – przekonywał Paweł Bejda. Natomiast szef resortu obrony zauważył, że nie wszystkie programy modernizacyjne miały równie szczęśliwe zakończenie. – Nasi poprzednicy zerwali kontrakt na śmigłowce Caracal. Siły zbrojne straciły możliwość do modernizacji floty śmigłowcowej. Gdyby doszło do jej podpisania, dziś mielibyśmy te śmigłowce. My się nie obrażamy na rzeczywistość, tylko kontynuujmy umowy w ulepszonym zakresie – wskazywał wicepremier.

Wiceminister Bejda zapewnił, że „jeśli wszystko dobrze pójdzie, jest szansa na kolejne zamówienia w AMZ Kutno”. ¬– Potrzeby Wojska Polskiego są duże w tym zakresie – ocenił wiceminister.

Następca BRDM-2

LOTR Kleszcz waży od 12 do 14 ton (w zależności od specjalistycznego wyposażenia oraz liczby żołnierzy desantu), ma prawie 7 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 2,4 metra wysokości.

Pojazd który może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne – ma zdolności amfibijne – wyposażony jest w wysokoprężny turbodoładowany silnik o pojemności 7,2 litra, o mocy 326 KM, który umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości 100 km/h (na drogach utwardzonych).
Wojsko zleciło opracowanie pojazdu, który w linii zastąpi przestarzałe transportery BRDM-2 pod koniec grudnia 2013 roku. Miało się tym zająć konsorcjum, na którego czele stanęła firma AMZ Kutno S.A., a do którego weszły również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia.

Zgodnie z pierwotnym kontraktem prototypowy LOTR miał trafić do wojskowych badań i testów do końca 2016 roku. Z przyczyn formalnych, m.in. zmiany przez wojskowych wymagań taktyczno-technicznych, ostatecznie nastąpiło to w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1709151180
Kto wymyslił ten wzór maskowania na pojeździe? Żenada. Pojazd widoczny jest z daleka.
B7-DF-94-29

Więcej polskiego trotylu dla USA
 
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Ełku wykuwają charaktery
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Wyrok za tragiczny wypadek
Święto ludzi z pasją
Pracowity dyżur Typhoonów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Rex Bolizlavus
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Zatopiony problem
Viva Polaki! Viva liberatori!
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zwycięstwo mordercy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Powstaje armia dronów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Trzy dekady DGW
Piękny przykład patriotyzmu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Baltic Sea Under Control
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Rodzina na wagę złota
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Poznać rakietowego Homara
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebny Pegaz
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Podniebne wsparcie sojuszników
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Więcej na mieszkanie za granicą
Kolejowy sabotaż udaremniony
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Składy wysokiego ryzyka
Sport kształtuje mentalność
Wyścig zbrojeń wystartował
Henry Szymanski na tropie prawdy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Debiut polskiego AW149
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Szabla hubalczyków
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Strażnik nieba
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej amunicji do Rosomaków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pierwsza misja Gripenów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO