moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Trzy dekady DGW
 
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Zwycięstwo mordercy
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie F-16 w służbie NATO
Medycyna na morzu
Szabla hubalczyków
Więcej na mieszkanie za granicą
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Więcej amunicji do Rosomaków
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Wyrok za tragiczny wypadek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto ludzi z pasją
Zatopiony problem
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Rodzina na wagę złota
Viva Polaki! Viva liberatori!
W Ełku wykuwają charaktery
Pilecki ucieka z Auschwitz
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Powstaje armia dronów
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pierwsza misja Gripenów
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Podniebny Pegaz
Debiut polskiego AW149
Kolejowy sabotaż udaremniony
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyścig zbrojeń wystartował
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Rex Bolizlavus
Strażnik nieba
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Podniebne wsparcie sojuszników
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pracowity dyżur Typhoonów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Składy wysokiego ryzyka
Baltic Sea Under Control
Poznać rakietowego Homara
Piękny przykład patriotyzmu
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Sport kształtuje mentalność
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Feniks zakończony. Pomoc trwa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Double Eagle – podwodny tropiciel
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO