moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Polskie rakiety do Homara-K
 
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Przełom w sprawie rzezi wołyńskiej?
Ukoić ból po stracie
Tydzień Kormorana
Hubalczycy nie złożyli broni
Zagraniczne wsparcie „Feniksa”
WOT z Pomorza ze wsparciem dla Dolnego Śląska
Olympus in Paris
„Kieszonkowy” okręt podwodny
Podwyżki dla niezawodowych
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Ostre słowa, mocne ciosy
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ukraińska wizja MRAP-a
Kaszubski Tygrys
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
Trójstronne porozumienie
Widzenie przyszłości
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich
Czy Orka przypłynie z Korei?
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Cyniczna gra Bacha
Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Szturm na radar
Underwater Academy
Tłumy biegły po nóż komandosa
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
Pod Kockiem walczyli do końca
Na Białej Głuchołaskiej stanął most
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żeby drużyna była zgrana
Olimp w Paryżu
O bezpieczeństwie na Warsaw Security Forum
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Radar na bezzałogowce
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
Realizm dowodzenia
Drony nad poligonem
Płk dr Sowa: Szkolenie rezerw osobowych jest częścią planu budowy systemu służby powszechnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – służby działają, wspierają, ale też niosą nadzieję
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
Na zapleczu Feniksa
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Ocean dronów
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Więcej wojska wesprze powodzian
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Ogniem i dynamitem
Wojsko połączy Głuchołazy
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO