moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
 
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Mamy pierwszych pilotów F-35
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Ustawa bliżej żołnierzy
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Czołgi końca wojny
Gdy zgasną światła
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Nowa partia Abramsów już w Polsce
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Trudny los zwycięzców
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Więcej na mieszkanie za granicą
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierz influencer?
Tysiące dronów dla armii
Bursztynowa Dywizja w akcji
Bohater odtrącony
Nasi czołgiści najlepsi
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Pracowity dyżur Typhoonów
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pierwsza misja Gripenów
Basen dla Rosomaka
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Apache’e nadlatują
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Polska dołącza do satelitarnej elity
Bat na wrogów i niepokornych
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Jak daleko do końca wojny?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Historyczna umowa z Francją
Koniec wojny, którego nie znamy
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
AI w służbie MON-u
Święto zwiadowców
Wsparcie dla polskich Abramsów
Biało-czerwona na Monte Cassino
Piorun – polska wizytówka
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polskie Pioruny dla Belgii
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Wspólna wola obrony
Jeszcze więcej OPW w roku 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO