moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskry zostają do lata

Nie w kwietniu, lecz dopiero w lipcu samoloty szkolne Iskra odlecą z Dęblina. – Harmonogram inwestycji realizowanych na lotnisku udało się tak zmienić, by podchorążowie ze Szkoły Orląt mogli się jak najdłużej szkolić na miejscu – wyjaśnia kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Lotnisko w Dęblinie przechodzi wielkie zmiany. Za 45 mln zł armia buduje tu między innymi wojskowy port lotniczy z wieżą kontroli lotów, bazę kompanii obsługi lotniska, garaże, magazyny i drogi. Inwestycja powinna zostać sfinalizowana do końca 2014 roku.

Jeszcze w grudniu wydawało się, że w związku z pracami Iskry będą musiały opuścić dęblińską bazę na pół roku. Na początek kwietnia zaplanowano przelot samolotów do Łasku albo Mińska Mazowieckiego. W ślad za nimi mieli się tam przenieść instruktorzy oraz uczący się pilotażu podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Na razie jednak nie będzie to konieczne.

– Samoloty, owszem, odlecą z Dęblina, ale jeszcze nie teraz. Przebazowanie zostało przesunięte na lipiec – informuje kpt. Grabarczuk. Iskry najpewniej trafią do Powidza i pozostaną tam przez dwa miesiące.

– Zmienił się harmonogram prac. Zdemontowano dźwigi, które mogłyby przeszkadzać pilotom, pas lotniska zaś uda się odwodnić w ciągu dwóch letnich miesięcy – tłumaczy kpt Grabarczuk. – Musieliśmy dostosować się do terminów, którymi dysponowały inne bazy. Ale korekty są nam na rękę, bo piloci dłużej będą mogli szkolić się na miejscu.

Z lotniska w Dęblinie korzystają piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego oraz przyszli lotnicy ze Szkoły Orląt. Na co dzień stacjonuje tu 38 samolotów Iskra. Polska armia planuje wycofać je z użytku i zastąpić maszynami nowszej generacji. Remont ma przygotować lotnisko na ich przyjęcie.

Lotnisko w Dęblinie jest także bazą dla 24 śmigłowców SW-4 oraz dziesięciu Mi-2. One jednak nie opuszczą obiektu na czas remontu. – Do startów i lądowań potrzebują znacznie mniejszej powierzchni. Realizowane prace nie będą im przeszkadzać – zaznacza kpt. Grabarczuk.

Szkolenie lotnicze podchorążych Szkoły Orląt powinno się rozpocząć w ciągu kilku dni. Po przebazowaniu Iskier będzie kontynuowane w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1365073620
~mi;ro - spokojnie . kiedyś - podobno- ktoś napisał , że mam 3 nogi. mam 2.
5C-16-3D-92
~mi;ro
1365002640
Dzisjaj przeczytalem w gazecie i na portalu ,,onet,,Ze Armia Bialoruska zajela by cala wschodnia Polskie az do Wisly w ciagu 12 godzin,,a takze pod wzgledem wyposazenia armia bialoruska jest na miejscu 16 na swiecie a Polska na 60,,To pokazuje prawdziwy obraz Polskiej armi,,,Armi << Nedzy I rozpaczy>>> Strach pomyslec w ile godzin lub minut zajelo by dotarcie Armi Niemieckiej do Wschodnich granic Polski,,
85-CD-2B-92
~scoobydoopoznan
1364988660
Tylko nie przesiadajcie się z Syreny 105 L na nowego zakonserwowanego Trabanta ... .
5C-16-3D-92
~GJ
1364915760
IU MON w dalszym ciągu nie ma pomysłu na nowy samolot szkoleniowy a zastępowanie 38 Iskier przez 8 AJT uważam delikatnie mówiąc za jakieś szaleństwo tym bardziej że podczas negocjacji powinno się raczej rozmawiać o większej ilości ( podstawa biznesu )wtedy można dużo ugrać a nie zaniżać i płacić drogo za szt.a potem równie drogo albo nawet jeszcze drożej dokupywać następne sztuki chyba że planowana jest likwidacja SP po 2025-2030r to w takim razie po co mówić o zakupie 16 nowych samolotów w zamian za Su 22.Jeżeli wodzowie mają plan likwidacji to na te parę lat wystarczy zakupić 8 szt używanych albo L-159 z zapasów Czeskich po 3 mln $ za szt. i nie będzie wtedy płaczu że ktoś wyrzucił kasę przypomnę że plan wydatku na zakup to ok.0,5 mld $ :8 = ponad 60 mln $ za szt.za te pieniądze kupuje się nowoczesny myśliwiec a nie samolocik.Jeżeli zaś planuje się w przyszłości zakupy nowych myśliwców to należało by kupić więcej niż 8 szt. wtedy i cena inna i można składać je w kraju a najlepiej wyprodukować własne, podobno mamy wspaniałych inżynierów i wydajemy miliardy na szkolnictwo wyższe a profitów żadnych dla naszej gospodarki nie widać.Coś ten cały Wielki Plan nie trzyma się kupy chyba że.........
8D-F6-79-61

Pilecki ucieka z Auschwitz
 
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sandhurst: końcowe odliczanie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO on Northern Track
Pierwsi na oceanie
Tragiczne zdarzenie na służbie
SOR w Legionowie
Wytropić zagrożenie
Gunner, nie runner
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Święto stołecznego garnizonu
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kolejne FlyEye dla wojska
Na straży wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Zmiany w dodatkach stażowych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Rekordziści z WAT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Daglezje poszukiwane
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
Weterani w Polsce, weterani na świecie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Metoda małych kroków
W obronie wschodniej flanki NATO
Kadisz za bohaterów
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pytania o europejską tarczę
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ameryka daje wsparcie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO