moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Łoś” z Dęblina leci za ocean

Może lecieć prawie 80 kilometrów na godzinę, ma ponadtrzymetrowe skrzydła i jest w stanie udźwignąć trzy razy więcej niż sam waży. „Łoś” to jeden z modeli samolotu skonstruowany przez studentów dęblińskiej Szkoły Orląt. W kwietniu weźmie udział w międzynarodowych zawodach inżynierskich.


Konkurs AeroDesign, który odbędzie się 12 kwietnia, organizowany jest co roku w Stanach Zjednoczonych przez Lockhead Martin oraz Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers (SAE). Warunkiem udziału w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie modelu samolotu, który sterowany drogą radiową, nie tylko uniesie się w powietrze, ale zrobi to z dodatkowym obciążeniem. – To tzw. model udźwigowy, gdzie do specjalnej komory wkłada się zwiększające ciężar stalowe sztaby. Im więcej samolot udźwignie, tym lepiej – wyjaśnia płk Adam Wetoszka, opiekun Koła Młodych Instruktorów działającego przy Szkole Orląt.

Regulamin zawodów szczegółowo określa parametry modeli, np. materiał, z którego ma być wykonany, wymiary czy rodzaj napędu. – Wymagania są każdego roku nieco zmieniane, po to, by uczestnicy konstruowali coraz to nowsze modele – mówi płk Wetoszka.


Oblot "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W tym roku na zawody zakwalifikowało się blisko 40 drużyn z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku i Indii. Europę reprezentować będą cztery zespoły i co ciekawe wszystkie one pochodzą z Polski. Wśród nich jest drużyna studentów lotnictwa i kosmonautyki Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wojciech Lorenc, Paweł Mietecki i Krzysztof Figur skonstruowali i zbudowali napędzany silnikiem spalinowym płatowiec. Model, nazwany „Łosiem”, wykonany jest ze sklejki lotniczej oraz balsy, czyli specjalnego gatunku drewna. Ma trzymetrowe skrzydła, maksymalnie może lecieć z prędkością 80 km na godzinę, a na dziesięciominutowy lot wystarcza mu zaledwie 250 ml paliwa. – Waży niecałe 4,5 kg i może udźwignąć nawet 14,5 kg. Biorąc pod uwagę, że jego silnik ma ciąg 4 kg, to fantastyczny rezultat – zachwala Paweł Mietecki z dęblińskiego zespołu.

Podobnie dobre parametry udało się konstruktorom osiągnąć przy mniejszym modelu samolotu – „Lapwing-Czajka”. Studenci ze Szkoły Orląt zbudowali go z włókna węglowego i balsy. – Model napędzany jest silnikiem elektrycznym, a przy wadze zaledwie 380 gramów jest w stanie podnieść 1,6 kg – mówi Krzysiek Figur.


Lądowanie "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W ubiegłym tygodniu minisamoloty zostały wysłane do USA. Podczas zawodów oceniana będzie m.in. ich budowa, zgodność wykonania z projektem oraz loty. – Każdy model wykona od ośmiu do dziesięciu startów z coraz większym obciążeniem. W ostatnich rundach modele są tak obciążone, że dochodzi do wielu spektakularnych katastrof – zauważa Wojciech Lorenc.

Studenci Szkoły Orląt w AeroDesign biorą udział po raz czwarty. – W ubiegłych latach zajęli miejsca siódme i ósme. Jednak zazwyczaj byli najlepsi spośród zespołów z Europy – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik uczelni. – Mamy już więcej doświadczenia i chcemy w tym roku poprawić nasze wyniki – zapewnia płk Wetoszka.

Działalność Koła Młodych Konstruktorów w głównej mierze skupiona jest na udziale w AeroDesign. Ale studenci biorą też udział w imprezach promujących lotnictwo, na których prezentują inne, wykonane przez siebie modele. – Teraz opracowujemy chociażby model latający o kształcie orła bielika. Będzie służył do odstraszania ptaków na lotnisku podczas startu samolotów – mówi płk Wetoszka.

PG

autor zdjęć: Wojciech Lorenc, Monika Kowalczyk

dodaj komentarz

komentarze


W poszukiwaniu majora Serafina
Baltexpo ‘25 wystartowały
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kopuła nad bewupem
Koniec pewnej epoki
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
W wojsku orientują się najlepiej
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Drony w natarciu
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Polski „Wiking” dla Danii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Medycyna na trudne czasy
Okiełznać Borsuka
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Weterani pamiętają
Jednym głosem w sprawie obronności
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Historia jest po to, by z niej czerpać
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
Para ratowników i pies w kopalni złota
Dziki na Legwanach
Apache i Chinook a sprawa polska
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Owad z drukarki
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W obronie gazoportu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Czarna taktyka terytorialsów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kircholm 1605
Przedwczesny triumf
Pływali jak morscy komandosi
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Speczespół wybierze „Orkę”
Europa ma być zdolna do obrony
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Abolicja dla ochotników
Maratońskie święto w Warszawie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rekompensaty na nowych zasadach
Carl-Gustaf przemówił
Nowe horyzonty medyków
Wyzwaniem – czas
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Unia chce zbudować „mur dronowy"

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO