moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Łoś” z Dęblina leci za ocean

Może lecieć prawie 80 kilometrów na godzinę, ma ponadtrzymetrowe skrzydła i jest w stanie udźwignąć trzy razy więcej niż sam waży. „Łoś” to jeden z modeli samolotu skonstruowany przez studentów dęblińskiej Szkoły Orląt. W kwietniu weźmie udział w międzynarodowych zawodach inżynierskich.


Konkurs AeroDesign, który odbędzie się 12 kwietnia, organizowany jest co roku w Stanach Zjednoczonych przez Lockhead Martin oraz Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers (SAE). Warunkiem udziału w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie modelu samolotu, który sterowany drogą radiową, nie tylko uniesie się w powietrze, ale zrobi to z dodatkowym obciążeniem. – To tzw. model udźwigowy, gdzie do specjalnej komory wkłada się zwiększające ciężar stalowe sztaby. Im więcej samolot udźwignie, tym lepiej – wyjaśnia płk Adam Wetoszka, opiekun Koła Młodych Instruktorów działającego przy Szkole Orląt.

Regulamin zawodów szczegółowo określa parametry modeli, np. materiał, z którego ma być wykonany, wymiary czy rodzaj napędu. – Wymagania są każdego roku nieco zmieniane, po to, by uczestnicy konstruowali coraz to nowsze modele – mówi płk Wetoszka.


Oblot "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W tym roku na zawody zakwalifikowało się blisko 40 drużyn z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku i Indii. Europę reprezentować będą cztery zespoły i co ciekawe wszystkie one pochodzą z Polski. Wśród nich jest drużyna studentów lotnictwa i kosmonautyki Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wojciech Lorenc, Paweł Mietecki i Krzysztof Figur skonstruowali i zbudowali napędzany silnikiem spalinowym płatowiec. Model, nazwany „Łosiem”, wykonany jest ze sklejki lotniczej oraz balsy, czyli specjalnego gatunku drewna. Ma trzymetrowe skrzydła, maksymalnie może lecieć z prędkością 80 km na godzinę, a na dziesięciominutowy lot wystarcza mu zaledwie 250 ml paliwa. – Waży niecałe 4,5 kg i może udźwignąć nawet 14,5 kg. Biorąc pod uwagę, że jego silnik ma ciąg 4 kg, to fantastyczny rezultat – zachwala Paweł Mietecki z dęblińskiego zespołu.

Podobnie dobre parametry udało się konstruktorom osiągnąć przy mniejszym modelu samolotu – „Lapwing-Czajka”. Studenci ze Szkoły Orląt zbudowali go z włókna węglowego i balsy. – Model napędzany jest silnikiem elektrycznym, a przy wadze zaledwie 380 gramów jest w stanie podnieść 1,6 kg – mówi Krzysiek Figur.


Lądowanie "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W ubiegłym tygodniu minisamoloty zostały wysłane do USA. Podczas zawodów oceniana będzie m.in. ich budowa, zgodność wykonania z projektem oraz loty. – Każdy model wykona od ośmiu do dziesięciu startów z coraz większym obciążeniem. W ostatnich rundach modele są tak obciążone, że dochodzi do wielu spektakularnych katastrof – zauważa Wojciech Lorenc.

Studenci Szkoły Orląt w AeroDesign biorą udział po raz czwarty. – W ubiegłych latach zajęli miejsca siódme i ósme. Jednak zazwyczaj byli najlepsi spośród zespołów z Europy – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik uczelni. – Mamy już więcej doświadczenia i chcemy w tym roku poprawić nasze wyniki – zapewnia płk Wetoszka.

Działalność Koła Młodych Konstruktorów w głównej mierze skupiona jest na udziale w AeroDesign. Ale studenci biorą też udział w imprezach promujących lotnictwo, na których prezentują inne, wykonane przez siebie modele. – Teraz opracowujemy chociażby model latający o kształcie orła bielika. Będzie służył do odstraszania ptaków na lotnisku podczas startu samolotów – mówi płk Wetoszka.

PG

autor zdjęć: Wojciech Lorenc, Monika Kowalczyk

dodaj komentarz

komentarze


Szwecja kupuje Pioruny!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Świetne występy polskich żołnierzy
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Premier: prowokacja bez precedensu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Terytorialsi w Pieninach
Dwie agresje, dwie okupacje
Pożegnanie z Columbią
Święto Wojsk Lądowych
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Nocne ataki na Ukrainę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Road Runner” w Libanie
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Laury MSPO przyznane
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Defender dla oryginalnych i użytecznych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
NATO – jesteśmy z Polską
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Defendery skompletowane
Terytorialsi na pętli
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Beret „na rekinka” lub koguta
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
K9 ładowane z automatu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Black Hawki nad Warszawą
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Tukan na smyczy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Żelazny obrońca” na Bugu
Kuna na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO