moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Łoś” z Dęblina leci za ocean

Może lecieć prawie 80 kilometrów na godzinę, ma ponadtrzymetrowe skrzydła i jest w stanie udźwignąć trzy razy więcej niż sam waży. „Łoś” to jeden z modeli samolotu skonstruowany przez studentów dęblińskiej Szkoły Orląt. W kwietniu weźmie udział w międzynarodowych zawodach inżynierskich.


Konkurs AeroDesign, który odbędzie się 12 kwietnia, organizowany jest co roku w Stanach Zjednoczonych przez Lockhead Martin oraz Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers (SAE). Warunkiem udziału w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie modelu samolotu, który sterowany drogą radiową, nie tylko uniesie się w powietrze, ale zrobi to z dodatkowym obciążeniem. – To tzw. model udźwigowy, gdzie do specjalnej komory wkłada się zwiększające ciężar stalowe sztaby. Im więcej samolot udźwignie, tym lepiej – wyjaśnia płk Adam Wetoszka, opiekun Koła Młodych Instruktorów działającego przy Szkole Orląt.

Regulamin zawodów szczegółowo określa parametry modeli, np. materiał, z którego ma być wykonany, wymiary czy rodzaj napędu. – Wymagania są każdego roku nieco zmieniane, po to, by uczestnicy konstruowali coraz to nowsze modele – mówi płk Wetoszka.


Oblot "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W tym roku na zawody zakwalifikowało się blisko 40 drużyn z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku i Indii. Europę reprezentować będą cztery zespoły i co ciekawe wszystkie one pochodzą z Polski. Wśród nich jest drużyna studentów lotnictwa i kosmonautyki Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wojciech Lorenc, Paweł Mietecki i Krzysztof Figur skonstruowali i zbudowali napędzany silnikiem spalinowym płatowiec. Model, nazwany „Łosiem”, wykonany jest ze sklejki lotniczej oraz balsy, czyli specjalnego gatunku drewna. Ma trzymetrowe skrzydła, maksymalnie może lecieć z prędkością 80 km na godzinę, a na dziesięciominutowy lot wystarcza mu zaledwie 250 ml paliwa. – Waży niecałe 4,5 kg i może udźwignąć nawet 14,5 kg. Biorąc pod uwagę, że jego silnik ma ciąg 4 kg, to fantastyczny rezultat – zachwala Paweł Mietecki z dęblińskiego zespołu.

Podobnie dobre parametry udało się konstruktorom osiągnąć przy mniejszym modelu samolotu – „Lapwing-Czajka”. Studenci ze Szkoły Orląt zbudowali go z włókna węglowego i balsy. – Model napędzany jest silnikiem elektrycznym, a przy wadze zaledwie 380 gramów jest w stanie podnieść 1,6 kg – mówi Krzysiek Figur.


Lądowanie "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W ubiegłym tygodniu minisamoloty zostały wysłane do USA. Podczas zawodów oceniana będzie m.in. ich budowa, zgodność wykonania z projektem oraz loty. – Każdy model wykona od ośmiu do dziesięciu startów z coraz większym obciążeniem. W ostatnich rundach modele są tak obciążone, że dochodzi do wielu spektakularnych katastrof – zauważa Wojciech Lorenc.

Studenci Szkoły Orląt w AeroDesign biorą udział po raz czwarty. – W ubiegłych latach zajęli miejsca siódme i ósme. Jednak zazwyczaj byli najlepsi spośród zespołów z Europy – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik uczelni. – Mamy już więcej doświadczenia i chcemy w tym roku poprawić nasze wyniki – zapewnia płk Wetoszka.

Działalność Koła Młodych Konstruktorów w głównej mierze skupiona jest na udziale w AeroDesign. Ale studenci biorą też udział w imprezach promujących lotnictwo, na których prezentują inne, wykonane przez siebie modele. – Teraz opracowujemy chociażby model latający o kształcie orła bielika. Będzie służył do odstraszania ptaków na lotnisku podczas startu samolotów – mówi płk Wetoszka.

PG

autor zdjęć: Wojciech Lorenc, Monika Kowalczyk

dodaj komentarz

komentarze


Planowano zamach na Zełenskiego
 
Zatrzymania na granicach
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Kajakami po medale
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Ostatnia niedziela…
Radar na bezpieczeństwo
BWP-1 – historia na dekady
Broń przeciwko wrogim satelitom
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Demony wojny nie patrzą na płeć
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Umacnianie ściany wschodniej
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Czarne Pantery, ognia!
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Śmierć gorsza niż wszystkie
Święto sportów walki w Warendorfie
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Ratownik w akcji
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Dzieci wojny
Wołyń – pamiętamy
Pracowity pobyt w kosmosie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Potrzebujemy najlepszych
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ewakuacja Polaków z Izraela
Czarna Pantera celuje
Pierwszy polski lot Apache’a
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Bezpieczniejsza Europa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nowe Abramsy już w Wesołej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Odznaczenia za misję

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO