moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi

Systemy chroniące pojazd przed pociskami przeciwpancernymi i dronami, zdalnie sterowany karabin maszynowy kalibru 12,7 mm, wzmocnione opancerzenie – oto nowe rozwiązania, na których skorzystają załogi czołgów K2PL. Model wozu w spolonizowanej wersji został zaprezentowany podczas targów zbrojeniowych w Kielcach.

Czołgi K2 Black Panther zdołały już na dobre zadomowić się w polskiej armii. Pierwszy kontrakt na ich dostawę został podpisany w sierpniu 2022 roku. Wówczas to południowokoreańska firma Hyundai Rotem zobowiązała się, że w ciągu trzech lat dostarczy kontrahentowi 180 pojazdów w wersji GF. Dostawy trwają. Tymczasem kilka tygodni temu Polska zawarła z Koreańczykami kolejny kontrakt. Tak jak poprzedni zakłada on dostawę 180 czołgów, tyle że część z nich zostanie zbudowana w wersji spolonizowanej.

Jak będą wyglądały K2PL? O tym mogli się przekonać choćby goście tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, a ściślej ci, którzy zajrzeli na stoisko Hyundai Rotem. Tam obok solidnych rozmiarów czołgu K2GF, Koreańczycy zaprezentowali model pojazdu w nowej odsłonie. – Jeśli zestawimy obydwie wersje, w oczy rzucą się cztery różnice – mówi Han Son Lee, dyrektor marketingu w Hyundai Rotem. Nowy czołg zostanie wyposażony w izraelski system aktywnej ochrony Trophy. Wykryje on nadlatujące pociski przeciwpancerne, a w razie potrzeby aktywuje własne pociski, które zneutralizują zagrożenie w bezpiecznej odległości. Do tego dojdzie system antydronowy, który zakłóca pracę operujących w pobliżu bezzałogowców przeciwnika i amunicji krążącej. K2PL otrzyma mocniejsze opancerzenie, a załoga skorzysta ze zdalnie sterowanego karabinu maszynowego 12,7 mm.

REKLAMA

Na tym jednak nie koniec. – Wiele elementów czołgu powstanie w polskich zakładach – przyznaje Han Son Lee. K2PL zostaną wyposażone na przykład w rodzime rozwiązania dotyczące systemu nawigacji, łączności czy zarządzania polem walki. Jak zaznacza nasz rozmówca, dyskusje na temat polskich komponentów jeszcze trwają.

– Czołgów w spolonizowanej wersji będzie 64. Pierwsze trzy, nazwałbym je prototypowymi, zostaną wyprodukowane w Korei Południowej. Kolejne już w Polsce – zapowiada Han Son Lee. Składaniem kadłubów i wież zajmą się zakłady Bumar-Łabędy w Gliwicach, za armaty będzie odpowiadać Huta Stalowa Wola.

Pierwszy K2PL powinien wyjechać z polskiej fabryki w 2029 roku. W Polsce mają być także montowane pojazdy pomocnicze wobec czołgu, m.in. wozy inżynieryjne i zabezpieczenia technicznego. Ich modele również zostały zaprezentowane w Kielcach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Święto wolnej Rzeczypospolitej
Torpeda w celu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Starcie pancerniaków
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Abolicja dla ochotników
Plan na WAM
Jesteśmy dziećmi wolności
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polski „Wiking” dla Danii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Nowe zasady dla kobiet w armii
Grecka walka z sabotażem
Brytyjczycy na wschodniej straży
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Im ciemniej, tym lepiej
Kaman – domknięcie historii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Arteterapia dla weteranów
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Czy to już wojna?
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse w dniu narodowego święta
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kosmiczna wystawa
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wellington „Zosia” znad Bremy
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Sukces Polaka w biegu z marines
Zasiać strach w szeregach wroga
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sportowcy na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
OPW budują świadomość obronną
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Ułani szturmowali okopy
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO