moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tropem podwodnego drona

Choć ma zaledwie osiem metrów długości, pod wieloma względami zachowuje się jak klasyczny okręt podwodny. A co za tym idzie, ułatwia szkolenie marynarzy i lotników delegowanych do ZOP, czyli sił wyspecjalizowanych w zwalczaniu tego typu jednostek. Tak działa AUV62-AT – najnowszy bezzałogowiec polskiej marynarki wojennej.

31 grudnia ubiegłego roku marynarze 3 Flotylli Okrętów mogli wreszcie powiedzieć: „mamy to”. Tego dnia wiceminister obrony Paweł Bejda ogłosił w portalu X, że wojsko zakończyło odbiór bezzałogowego pojazdu AUV62-AT . Formalności z tym związane trwały od listopada. Dron zasilił gdyński Dywizjon Okrętów Podwodnych.

REKLAMA

AUV62-AT został skonstruowany przez szwedzką firmę Saab. Ma osiem metrów długości, waży 800 kilogramów i pod wieloma względami zachowuje się jak okręt podwodny. Przede wszystkim emituje dźwięki i wykonuje manewry typowe dla tego typu jednostek. Marynarce posłuży do szkolenia specjalistów od ich zwalczania. W Polsce siły ZOP są stosunkowo liczne. Takie zadania mogą pełnić dwie fregaty: Oliver Hazard Perry i korweta ORP „Kaszub”, a także śmigłowce SH-2G, Mi-14PŁ i pozyskane niedawno AW-101. W kolejnych latach dołączą do nich fregaty rakietowe Miecznik. Pierwsza z nich jest właśnie budowana w PGZ Stoczni Wojennej.

Sam AUV62-AT jest relatywnie łatwy w obsłudze. Do wody można go opuścić z brzegu, łodzi lub dowolnego okrętu, pod warunkiem że ten jest wyposażony w pokładowy dźwig. Pojazd porusza się po zaprogramowanej wcześniej trasie. Jeszcze przed rozpoczęciem zadania operator dobiera mu parametry ruchu – prędkość, kurs, głębokość, następnie kontroluje jego misję. W razie potrzeby może przejść na ręczne sterowanie. Operator programuje też tak zwane sygnatury akustyczne. Do wyboru ma sygnatury pasywne i aktywne. W pierwszym przypadku pojazd sam emituje dźwięki, które następnie są przechwytywane i analizowane przez operatora stacji hydroakustycznej na fregacie, korwecie bądź śmigłowcu. W drugim wypadku dron przechwytuje sygnał wysłany z pokładu wspomnianych jednostek, wzmacnia go, a potem przesyła z powrotem. – Operator AUV62-AT może ustawiać różne natężenia sygnałów albo zdecydować o przeplataniu sygnatur podczas jednej z misji. Może nawet podjąć decyzję, że pojazd będzie emitował dwie sygnatury jednocześnie. Liczba kombinacji jest tutaj ogromna – wyjaśniał w listopadzie kpt. mar. Adrian Panasiuk z Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3 Flotylli Okrętów.

AUV62-AT nie był tani. Zgodnie z umową zawartą w 2022 roku koszt pozyskania systemu opiewał na blisko 30 milionów złotych. Marynarze są jednak przekonani, że zakup szybko się zwróci. Do tej pory, aby efektywnie szkolić załogi ZOP, trzeba było konfrontować je z okrętem podwodnym. Tymczasem każde wyprowadzenie takiej jednostki w morze generuje pokaźne koszty. Do tego Polska dysponuje obecnie tylko jednym okrętem podwodnym. Wysłużony ORP „Orzeł” rozpoczął służbę jeszcze w latach 80., siłą rzeczy więc sporo czasu spędza w stoczni. Nowe okręty mają zostać zamówione w tym roku, ale ich budowa trochę potrwa. AUV62-AT rzecz jasna ich nie zastąpi. Pozyskanie drona pozwoli jednak zintensyfikować szkolenie sił ZOP, a do tego ograniczyć koszty.

Pojazdy tego typu cieszą się w świecie sporą renomą. Korzystają z nich między innymi marynarki wojenne USA i Wielkiej Brytanii.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Paweł Bejda/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
 
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Piloci na straży bezpieczeństwa
Letni wypoczynek z MON-em
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Unijni ministrowie podpisali SAFE
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
DNA GROM-u
Uczelnia wysokich lotów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Droga do zespołu bojowego GROM
Dezamet rośnie w siłę
PGZ na nowo
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Film o Feniksie i terytorialsach
W Dęblinie tylko do przodu
Droga pełna emocji
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nowe cele obronne NATO
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Walczmy mądrze
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz influencer?
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Tak uczyły się latać orlęta
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Lekcje na poligonie
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Badania z WAT-u na misji AX-4
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Robotyka to przyszłość medycyny
W wakacje wstąp do WOT-u!
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
100 lat historii Szkoły Orląt
Kierunek Karkonosze
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Zmagania sześcioosobowych armii
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
ASzWoj na warcie od pokoleń
Ogniem i tarczą
Nowy rozdział w historii Mesko
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
ZMU dla marynarzy
Od chaosu do wiktorii
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Nasi czołgiści najlepsi
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Podróż w ciemność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy okręty, jeden zespół
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO