W ciągu prawie dwóch miesięcy przebyli ponad 8,7 tys. mil morskich, po drodze odwiedzili trzy porty. Dziś do Gdyni powrócił okręt szkolny ORP „Wodnik”. Na jego pokładzie praktyki zaliczyło niemal 80 podchorążych z Polski, Ukrainy i Kataru. – Udało się nam zrobić naprawdę wiele – zapewnia kmdr por. Rafał Prętnik, dowódca okrętu.
Trasa rejsu wiodła przez Bałtyk, Morze Północne, Ocean Atlantycki i Morze Śródziemne. Po drodze okręt przechodził przez liczne cieśniny, od Sundu po Cieśninę Gibraltarską, gdzie swoje umiejętności mogli doskonalić zwłaszcza nawigatorzy. Zawinął też do trzech portów – Porto, Barcelony i Patras w Grecji. – W ciągu prawie dwóch miesięcy przebyliśmy dystans 8746 mil morskich – informuje kmdr por. Rafał Prętnik, dowódca ORP „Wodnik”.
Głównym celem rejsu były praktyki podchorążych. Zaliczyło je blisko 80 studentów wojskowych. Większość z nich stanowili przyszli nawigatorzy i mechanicy okrętowi, którzy właśnie ukończyli drugi rok studiów. Dla nich była to pierwsza praktyka specjalistyczna na morzu. – Pełniliśmy wachty na głównym stanowisku dowodzenia i w szkolnej kabinie nawigacyjnej. Zdobywaliśmy doświadczenie, przyglądając się pracy załogi. Braliśmy też udział w zajęciach z astronawigacji. Wyznaczaliśmy pozycję okrętu na podstawie położenia ciał niebieskich – wylicza mar. pchor. Zuzanna Tomczak z II roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Takie umiejętności musi nabyć każdy student wspomnianego wydziału. – Oczywiście podczas służby na okrętach będziemy korzystać z zaawansowanych technologicznie urządzeń. Niezależnie od tego jednak musimy pozostać gotowi na każdą ewentualność. Jeśli one z jakiegoś powodu zawiodą, chwycimy za sekstant i będziemy wiedzieli, jak go użyć – tłumaczy mar. pchor. Tomczak. Praktyka astronawigacyjna od lat organizowana jest po drugim roku studiów. Od lat też odbywa się na Morzu Śródziemnym, gdzie widzialność nieba zwykle jest lepsza niż na Bałtyku. Tak było i tym razem. – Mieliśmy znakomitą pogodę. Chmur praktycznie nie było, a stan morza tylko przez kilka dób oscylował wokół trzech–czterech [stopni w dziesięciostopniowej skali Douglasa – przyp. red.]. Przez większość czasu falowania praktycznie nie było – przyznaje kmdr por. Prętnik. Oczywiście taka aura ma także minusy. – Podchorążowie nie mieli okazji sprawdzić się w naprawdę trudnych warunkach, kiedy to trzeba wykonywać zadania, a jednocześnie zmagać się z własnymi słabościami. Wszystko jednak przed nimi – dodaje dowódca ORP „Wodnik”.
W czasie gdy przyszli nawigatorzy gromadzili wiedzę na mostku, studenci z Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego poznawali tajniki okrętowej siłowni. Na tym jednak nie koniec. – Na pokładzie mieliśmy także pięciu podchorążych z IV roku, którzy pełnili funkcję instruktorów, ale też dublowali oficerów wachtowych podczas ich służby na głównym stanowisku dowodzenia – tłumaczy kmdr por. Prętnik. Na pokładzie szlify zdobywali wreszcie podchorążowie z zagranicy. Byli to podchorążowie z Kataru, którzy na mocy zawartej przed laty umowy studiują w AMW, oraz studenci wojskowi z Ukrainy. Oni z kolei do Gdyni trafili dzięki programowi „NATO DEEP”. Jego celem jest udzielanie przez Sojusz eksperckiego wsparcia uczelniom wojskowym z takich krajów, jak Gruzja, Mołdawia czy właśnie Ukraina.
Tymczasem rejs „Wodnika” wiązał się nie tylko z praktykami. Miał on też wymiar dyplomatyczny. Stał się okazją do prezentowania biało-czerwonej bandery w portach i na akwenach południowej Europy. W Barcelonie oraz Patras załoga gościła przedstawicieli Polonii, polskich dyplomatów, reprezentantów tamtejszych armii czy administracji publicznej. Na Morzu Północnym załoga i podchorążowie złożyli też wieniec w symbolicznym miejscu zatonięcia okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Do Gdyni „Wodnik” zawinął w środę rano. – Dla mnie to były niezapomniane dwa miesiące – podkreśla mar. pchor. Tomczak. – Do piątku pozostaniemy jeszcze na okręcie. To kwestia ostatnich rozliczeń. Potem czekają nas krótkie urlopy i praktyki motorowodne, a po wakacjach zaczynamy naukę na trzecim roku. Wkrótce będziemy wybierać konkretną specjalizację. Na naszym wydziale mamy do wyboru nawigację oraz uzbrojenie okrętowe. Sama skłaniam się ku pierwszej opcji – podsumowuje studentka.
autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak
komentarze