moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak dłużej w Polsce

Umowa licencyjna między spółką Rosomak SA a fińską firmą Patria na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych została przedłużona do końca 2028 roku. Umożliwi to spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej realizację kontraktów na dostawę dla Wojska Polskiego m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń.


Polskie siły zbrojne używają Rosomaków od 2004 roku. To dziś podstawowy pojazd jednostek zmotoryzowanych, w linii jest przeszło 800 wozów. Najwięcej – ponad 360 – jest Rosomaków uzbrojonych w wieżę Hitfist-30P. Poza nimi w brygadach zmechanizowanych wojsk lądowych znajdują się m.in. Rosomaki w wersji podstawowej (nieuzbrojone), wozy ewakuacji medycznej, wozy dowodzenia, wozy pomocy technicznej, pojazdy przeznaczone do transportu załóg obsługujących wyrzutnie przeciwpancernych pocisków Spike (tzw. spajkowozy).

Podwozie Rosomaków posłużyło również do opracowania pojazdów przeznaczonych dla innego rodzaju wojsk – artylerii. W ten sposób stworzono m.in. automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak i wozy dowodzenia do tychże komponentów ogniowych, a także artyleryjskie wozy rozpoznawcze.

Rosomak to pojazd, który powstał w oparciu o fińską konstrukcję. W kwietniu 2003 roku polski rząd podpisał kontrakt z fińską firmą Patria na produkcję transporterów w naszym kraju. Na podstawie umowy nabył prawa do wytwarzania i sprzedaży tej konstrukcji na dziesięć lat. W 2013 roku kontrakt został przedłużony o kolejną dekadę, czyli do 2023 roku.

Kilka dni temu firma Rosomak SA, która zajmuje się produkcją transporterów, poinformowała, że podpisała aneks do umowy z 2013 roku przedłużający licencję do końca grudnia 2028 roku. „Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak SA realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na wozy dowodzenia oraz wozy ewakuacji medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji” – podkreślają w komunikacie przedstawiciele spółki, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1666611720
Mamy 6 lat na opracowanie własnego KTO by być niezależnymi w produkcji, sprzedaży, modernizacji. Nie zmarnujmy tej szansy.
C0-86-A4-D9

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Więcej Herculesów dla Abramsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Niebo pod osłoną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe Kraby w Sulechowie
Zwrot na Bałtyk
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Militarne Schengen
W krainie Świętego Mikołaja
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojsko na Horyzoncie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
The Darker, the Better
wGotowości do reakcji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko ma swojego satelitę!
Pancerniacy jadą na misję
Gdy ucichnie artyleria
Najdłuższa noc
Noc Dnia Podchorążego
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Mundurowi z benefitami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Pociski rakietowe dla Husarzy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Komplet medali wojskowych na ringu
Razem na ratunek
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
AW149 made in Poland
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Po co wojsku satelity?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Uczelnie łączą siły
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Plan na WAM
Skytrucki dla Niemiec
Czwarta dostawa Abramsów
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO