moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoskie wieże do Rosomaków - nowa licencja

Przez najbliższe 20 lat Wojskowe Zakłady Mechaniczne z Siemianowic Śląskich będą montować na Rosomakach wieżę bojową Hitfist 30P. Opracowała ją włoska firma Oto Melara. Dziś prezesi obu spółek podpisali w tej sprawie umowę. WZM zyskały także prawo sprzedawania wieży za granicę. Dzięki temu będą mogły oferować kupcom także model bojowy transportera.

Polska armia w sumie będzie miała prawie tysiąc Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Największą grupę, bo około trzysta pięćdziesiąt pojazdów, będą tworzyć transportery uzbrojone w wieże Hitfist 30P włoskiej firmy Oto Melara.

Umowa licencyjna podpisana przez WZM i Włochów w 2003 roku zakładała, że wieże Hitfist 30P będą produkowane we Włoszech, w Wojskowych Zakładach Mechanicznych z Siemianowic Śląskich zaś będzie odbywać się jedynie ich montaż i integracja z podwoziami. W Polsce produkcja wież Hitfist 30P ruszyła dopiero w 2006 roku i zajmują się tym dwie firmy, wspomniane już WZM SA oraz Bumar Łabędy.


Prawo do serwisów i remontów

Obsługą, serwisem i naprawami wież Hitfist 30P przez dziesięć lat obowiązywania umowy zajmowała się wyłącznie firma włoska. Dopiero w ubiegłym roku, przy okazji renegocjacji wygasającego porozumienia w sprawie montażu i integracji wież z podwoziami, Ministerstwu Obrony Narodowej udało się przedłużyć ją o dwa lata. Co więcej, polskie firmy znacznie zyskały na wynegocjowanych wówczas zmianach. W ramach realizacji przez Oto Melarę zobowiązań offsetowych otrzymały na 30 lat prawo do serwisowania, remontów i napraw wież do poziomu średniozaawansowanego.

Ponieważ dwuletnia umowa licencyjna wygasa w przyszłym roku, WZM SA i Oto Melara rozpoczęły kilka tygodni temu negocjacje w sprawie jej przedłużenia. Tym razem wojskowej firmie udało się wywalczyć dla siebie jeszcze korzystniejsze warunki.

Nowoczesna technologia dla WZM

– Oto Melara nieodpłatnie przekaże na rzecz WZM SA licencję dotyczącą technologii montażu i integracji wieży oraz produkcji wybranych elementów i podzespołów, obsługi, napraw i remontów. Licencja obejmuje okres 20 lat z możliwością jej przedłużenia na dalsze 10 lat od daty zawarcia umowy – wyjaśnia Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM SA.


Nową umowę licencyjną podpisali dziś wiceprezydent Oto Melary Ulderigo Rossi i dyrektor WZM SA Adam Janik. Ministerstwo Gospodarki reprezentował dyrektor Departamentu Programów Offsetowych Hubert Królikowski.

– Zależy nam nie tylko na tym, by w dalszym ciągu mieć doskonałego partnera w zakresie serwisu naszych wież, lecz także by mieć kooperanta w programie modernizacji polskich wież Hitfist 30P, który zamierza uruchomić wasza armia – mówi Ulderigo Rossi, wiceprezydent Oto Melary. – Nie bez znaczenia są również nasze plany związane z wieżą bezzałogową, której wiele komponentów jest obecnie produkowanych w Polsce – dodaje.

Wieża Hitfist 30P waży prawie trzy tony i jest uzbrojona w armatę ATK Mk44 kalibru 30 mm oraz w karabin maszynowy UKM 2000C kalibru 7,62 mm.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1405276320
~mi;ro- CBU-89 Gator - przed tym ochroni Cię tylko współczesny BWP. Zastanów się jak byś miał przeprowadzać natarcie . W co byś wsiadł. w 18 tonowego - nazwijmy go - super pancernego żółwia - odpornego na WKM do 13 mm . Czy 60 tonowego "Leszcza" który byłby odporny na kasetowe i na działko 30 mm z np z Pumy.. .
39-FF-C3-6D
~mi;ro
1405126620
Jak dzieci w przedszkolu,,,KTO,,czy Woz a moze stodola,,,a jakie to ma znaczenie na polu walki,,,Ten pojazd ma za zadanie walczyc i wygrac,,Dla mnie moze sie nazywac,,,Wypociny,,,aby tylko na wojne byl dobry,,
D2-7B-A7-74
~nik
1404984300
BWP to sa glownie pojazdy gasienicowe ktore maja wieksze mozliwosci poruszania sie na polu walki podobnie jak czolgi.
16-5D-A3-C4
~scooby
1404981240
~patryczek - to nie są wozy tylko KTO.
39-FF-C3-6D
~scooby
1404981120
~And - odp: Namer.
39-FF-C3-6D
~patryczek
1404933960
1000 wozow w tym 350 uzbrojonych co to ma byc a reszta to to ukm 2000 zamontowany.Totalny NOSENS
D2-37-68-61
~And
1404928860
Dlaczego pojazd z działkiem 30 mm jest ciągle transporterem z nie kołowym bwp ? Jaka jest teraz definicja BWP ?
B3-CC-C7-26
~ja
1404924600
I po co to wszystko? W Hucie Stalowa Wola powstaje również nowoczesna wieża bezzałogowa czyli lepsza (więcej miejsca w wozie z uwagi na brak kosza) Wyrób będzie krajowy i nie potrzeba podpisywać żadnych umów z obcymi. Wieżę będzie można obejrzeć na MSPO 2014 w Kielcach. Cudze chwalicie swego nie znacie (i często nie kupujecie). Poza tym żeczywiście miały być przy wieży montowane wyrzutnie pocisków SPIKE i...cisza na ten temat.
00-02-10-9E
~scooby
1404923040
Wstawcie mu prawidłową wieże. Tak jaka powinna być na tak wysoki pojazd.
39-FF-C3-6D
~ddd
1404909360
a ppk spike?
EB-C6-60-AB

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Pływacy i maratończycy na medal
Broń Hitlera w rękach AK
„Ryś” z laserem
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ostatnia droga Pileckiego
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Hełmy – nowoczesne i na miarę
By Polska była bezpieczna
Nowe zadania szefa SKW
Piedimonte – samobójcza misja
Po śladach polskich bohaterów
Flota Bayraktarów w komplecie
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Nie szpital, a instytut
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Mobilne dowodzenie
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Ameryka daje wsparcie
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
„Pierwsza Drużyna” na start
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Polki pobiegły po srebro!
Serwis K9 w Polsce
Podróż po AWACS-ie
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Cień atomowej zagłady
NATO on Northern Track
Zawsze gotowi do pomocy
Ratownicy na medal
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
WAM wraca po latach
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Przysięga w Limanowej
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Grand Quadriga ‘24”
Pokazali bojowego ducha
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Wszystkie misje AWACS-a
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
They Will Check The Training Results in Combat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO