moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Dęblinie ma amerykański certyfikat

Szkolenie na samolotach M-346 Bielik może zastąpić to prowadzone w Stanach Zjednoczonych na T-38 – potwierdzają amerykańscy lotnicy. Na tej decyzji skorzystają przyszli polscy piloci samolotów F-16 i F-35, którzy nie będą musieli latać na szkolenie do USA. Dzięki certyfikatowi w przyszłości w Polsce być może będą się też szkolić piloci m.in. ze Słowacji czy Bułgarii.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymała certyfikat amerykańskich sił powietrznych, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Amerykanie uznali również, że spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów na szkolenie na F-35. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień. – Przyjechał do nas kilkuosobowy zespół pilotów Sił Powietrznych USA reprezentujących zarówno lotnictwo bojowe, jak i szkolne i bardzo skrupulatnie sprawdzał to, jak szkolimy – mówi mjr pil. Mariusz Fischer, instruktor M-346 Bielik.

Amerykańscy piloci zaczęli sprawdzanie polskiego systemu szkolenia od zajęć teoretycznych, które przeprowadza się z przyszłymi pilotami F-16. Oceniali m.in. umiejętności dydaktyczne instruktorów odpowiedzialnych za tę część szkolenia. Następnie obserwowali treningi na symulatorze lotu M-346 oraz wszystkie etapy szkolenia w powietrzu – planowanie misji, briefing, zadanie w powietrzu i debriefing. – Amerykanie oceniali również naszą infrastrukturę pod kątem jej funkcjonalności, liczby dostępnych samolotów i symulatorów. Analizie również podlegały dokumentacja szkoleniowa oraz system bezpieczeństwa lotów – wyjaśnia mjr Fischer. – Każdy element był oceniany bardzo szczegółowo – dodaje instruktor.

Wnioski z analiz Amerykanów były pozytywne. – Spełniliśmy wymagania postawione przez Stany Zjednoczone w zakresie szkolenia pilotów samolotów czwartej i piątej generacji. To jest ogromny sukces naszej kadry – przyznaje instruktor M-346. Amerykanie bardzo wysoko ocenili także sam samolot M-346. – Nasi sojusznicy wystawili nam również wysokie noty za dokumentację szkoleniową oraz umiejętności instruktorów. Elementem wymagającym poprawy jest liczba symulatorów. Są to bardzo nowoczesne urządzenia, ale nieadekwatna ich liczba do pozyskanej w ramach umowy floty samolotów może mieć wpływ na utrzymanie planowanej rytmiki szkolenia. Pozyskanie dodatkowego symulatora wydaje się niezbędne w celu osiągnięcia wymaganej przepustowości systemu – dodaje mjr Fischer.

Certyfikacja systemu szkolenia na Bielikach to kamień milowy budowy systemu kształcenia pilotów samolotów bojowych, ponieważ przynajmniej część przyszłych lotników będzie mogła szkolić się w Polsce, a nie jak do tej pory – za oceanem. Jest to również szansa na to, by Dęblin – a więc 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i Lotnicza Akademia Wojskowa – stały się ośrodkiem szkoleniowym dla pilotów z państw z naszej część Europy, takich jak Słowacja, Bułgaria, Rumunia, a być może i Ukraina. Dzięki certyfikatowi państwa, które nie planują rozbudowy własnej infrastruktury szkoleniowej, będą mogły w Polsce wyszkolić pilotów. – Mamy się czym chwalić. M-346 jest jednym z tych systemów szkolenia lotniczego, które cechują się wysokim współczynnikiem efektywności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Jesteśmy w stanie skutecznie i kompleksowo przygotować pilotów do wykonywania zadań na współczesnych platformach bojowych – mówi mjr Mariusz Fischer. – Oczywiście dla nas priorytetem jest rozwój i zabezpieczenie własnych potrzeb szkoleniowych. Ale jestem pewien, że w niedalekiej przyszłości będziemy wykorzystywać naszą infrastrukturę i umiejętności do szkolenia pilotów z innych krajów – dodaje instruktor.

KE

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak, por. Tomasz Doszczeczko 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Bednarski
1654350300
Gratuluję. Życzę powodzenia.
9B-9E-FB-5A

Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
 
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
BWP-1 – historia na dekady
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Odznaczenia za misję
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Czarne Pantery, ognia!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Prezydent na wschodniej granicy
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Rusza operacja „Bezpieczny Zachód”
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze znowu walczą ze złotą algą
Czarna Pantera celuje
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Strażnicy polskiego nieba
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Kapryśny przeciwnik
Broń przeciwko wrogim satelitom
Zostań kapralem! Rusza nabór na kursy
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Różycki” zwodowany
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Flyer, zdobywca przestworzy
Zagrożenie powodziowe. Żołnierze gotowi do działania
Ratownik w akcji
Bezpieczniejsza Europa
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pracowity pobyt w kosmosie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Święto sportów walki w Warendorfie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Planowano zamach na Zełenskiego
Dzieci wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Demony wojny nie patrzą na płeć

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO