moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Dęblinie ma amerykański certyfikat

Szkolenie na samolotach M-346 Bielik może zastąpić to prowadzone w Stanach Zjednoczonych na T-38 – potwierdzają amerykańscy lotnicy. Na tej decyzji skorzystają przyszli polscy piloci samolotów F-16 i F-35, którzy nie będą musieli latać na szkolenie do USA. Dzięki certyfikatowi w przyszłości w Polsce być może będą się też szkolić piloci m.in. ze Słowacji czy Bułgarii.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymała certyfikat amerykańskich sił powietrznych, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Amerykanie uznali również, że spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów na szkolenie na F-35. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień. – Przyjechał do nas kilkuosobowy zespół pilotów Sił Powietrznych USA reprezentujących zarówno lotnictwo bojowe, jak i szkolne i bardzo skrupulatnie sprawdzał to, jak szkolimy – mówi mjr pil. Mariusz Fischer, instruktor M-346 Bielik.

Amerykańscy piloci zaczęli sprawdzanie polskiego systemu szkolenia od zajęć teoretycznych, które przeprowadza się z przyszłymi pilotami F-16. Oceniali m.in. umiejętności dydaktyczne instruktorów odpowiedzialnych za tę część szkolenia. Następnie obserwowali treningi na symulatorze lotu M-346 oraz wszystkie etapy szkolenia w powietrzu – planowanie misji, briefing, zadanie w powietrzu i debriefing. – Amerykanie oceniali również naszą infrastrukturę pod kątem jej funkcjonalności, liczby dostępnych samolotów i symulatorów. Analizie również podlegały dokumentacja szkoleniowa oraz system bezpieczeństwa lotów – wyjaśnia mjr Fischer. – Każdy element był oceniany bardzo szczegółowo – dodaje instruktor.

Wnioski z analiz Amerykanów były pozytywne. – Spełniliśmy wymagania postawione przez Stany Zjednoczone w zakresie szkolenia pilotów samolotów czwartej i piątej generacji. To jest ogromny sukces naszej kadry – przyznaje instruktor M-346. Amerykanie bardzo wysoko ocenili także sam samolot M-346. – Nasi sojusznicy wystawili nam również wysokie noty za dokumentację szkoleniową oraz umiejętności instruktorów. Elementem wymagającym poprawy jest liczba symulatorów. Są to bardzo nowoczesne urządzenia, ale nieadekwatna ich liczba do pozyskanej w ramach umowy floty samolotów może mieć wpływ na utrzymanie planowanej rytmiki szkolenia. Pozyskanie dodatkowego symulatora wydaje się niezbędne w celu osiągnięcia wymaganej przepustowości systemu – dodaje mjr Fischer.

Certyfikacja systemu szkolenia na Bielikach to kamień milowy budowy systemu kształcenia pilotów samolotów bojowych, ponieważ przynajmniej część przyszłych lotników będzie mogła szkolić się w Polsce, a nie jak do tej pory – za oceanem. Jest to również szansa na to, by Dęblin – a więc 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i Lotnicza Akademia Wojskowa – stały się ośrodkiem szkoleniowym dla pilotów z państw z naszej część Europy, takich jak Słowacja, Bułgaria, Rumunia, a być może i Ukraina. Dzięki certyfikatowi państwa, które nie planują rozbudowy własnej infrastruktury szkoleniowej, będą mogły w Polsce wyszkolić pilotów. – Mamy się czym chwalić. M-346 jest jednym z tych systemów szkolenia lotniczego, które cechują się wysokim współczynnikiem efektywności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Jesteśmy w stanie skutecznie i kompleksowo przygotować pilotów do wykonywania zadań na współczesnych platformach bojowych – mówi mjr Mariusz Fischer. – Oczywiście dla nas priorytetem jest rozwój i zabezpieczenie własnych potrzeb szkoleniowych. Ale jestem pewien, że w niedalekiej przyszłości będziemy wykorzystywać naszą infrastrukturę i umiejętności do szkolenia pilotów z innych krajów – dodaje instruktor.

KE

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak, por. Tomasz Doszczeczko 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Bednarski
1654350300
Gratuluję. Życzę powodzenia.
9B-9E-FB-5A

Rozliczenie podkomisji Macierewicza
 
Żeby nie poddać się PTSD
Żołnierska pamięć nie ustaje
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Namiastka selekcji
Sojusz także nuklearny
Olympus in Paris
Ile GROM-u jest w „Diable”?
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Zagrożenie może być wszędzie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Breda w polskich rękach
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Święto marynarzy po nowemu
Witos i spadochroniarze
Kleszcze pod kontrolą
Snipery dla polskich FA-50
Ogień nad Bałtykiem
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Olimp w Paryżu
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Mark Rutte w Estonii
Ostre słowa, mocne ciosy
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Polski wkład w F-16
The Power of Buzdygan Award
Rajd pamięci i braterstwa
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Mikrus o wielkiej mocy
Cześć ich pamięci!
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Karta dla rodzin wojskowych
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polskie „JAG” już działa
Zmiana warty w PKW Liban
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO