moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Dęblinie ma amerykański certyfikat

Szkolenie na samolotach M-346 Bielik może zastąpić to prowadzone w Stanach Zjednoczonych na T-38 – potwierdzają amerykańscy lotnicy. Na tej decyzji skorzystają przyszli polscy piloci samolotów F-16 i F-35, którzy nie będą musieli latać na szkolenie do USA. Dzięki certyfikatowi w przyszłości w Polsce być może będą się też szkolić piloci m.in. ze Słowacji czy Bułgarii.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymała certyfikat amerykańskich sił powietrznych, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Amerykanie uznali również, że spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów na szkolenie na F-35. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień. – Przyjechał do nas kilkuosobowy zespół pilotów Sił Powietrznych USA reprezentujących zarówno lotnictwo bojowe, jak i szkolne i bardzo skrupulatnie sprawdzał to, jak szkolimy – mówi mjr pil. Mariusz Fischer, instruktor M-346 Bielik.

Amerykańscy piloci zaczęli sprawdzanie polskiego systemu szkolenia od zajęć teoretycznych, które przeprowadza się z przyszłymi pilotami F-16. Oceniali m.in. umiejętności dydaktyczne instruktorów odpowiedzialnych za tę część szkolenia. Następnie obserwowali treningi na symulatorze lotu M-346 oraz wszystkie etapy szkolenia w powietrzu – planowanie misji, briefing, zadanie w powietrzu i debriefing. – Amerykanie oceniali również naszą infrastrukturę pod kątem jej funkcjonalności, liczby dostępnych samolotów i symulatorów. Analizie również podlegały dokumentacja szkoleniowa oraz system bezpieczeństwa lotów – wyjaśnia mjr Fischer. – Każdy element był oceniany bardzo szczegółowo – dodaje instruktor.

Wnioski z analiz Amerykanów były pozytywne. – Spełniliśmy wymagania postawione przez Stany Zjednoczone w zakresie szkolenia pilotów samolotów czwartej i piątej generacji. To jest ogromny sukces naszej kadry – przyznaje instruktor M-346. Amerykanie bardzo wysoko ocenili także sam samolot M-346. – Nasi sojusznicy wystawili nam również wysokie noty za dokumentację szkoleniową oraz umiejętności instruktorów. Elementem wymagającym poprawy jest liczba symulatorów. Są to bardzo nowoczesne urządzenia, ale nieadekwatna ich liczba do pozyskanej w ramach umowy floty samolotów może mieć wpływ na utrzymanie planowanej rytmiki szkolenia. Pozyskanie dodatkowego symulatora wydaje się niezbędne w celu osiągnięcia wymaganej przepustowości systemu – dodaje mjr Fischer.

Certyfikacja systemu szkolenia na Bielikach to kamień milowy budowy systemu kształcenia pilotów samolotów bojowych, ponieważ przynajmniej część przyszłych lotników będzie mogła szkolić się w Polsce, a nie jak do tej pory – za oceanem. Jest to również szansa na to, by Dęblin – a więc 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i Lotnicza Akademia Wojskowa – stały się ośrodkiem szkoleniowym dla pilotów z państw z naszej część Europy, takich jak Słowacja, Bułgaria, Rumunia, a być może i Ukraina. Dzięki certyfikatowi państwa, które nie planują rozbudowy własnej infrastruktury szkoleniowej, będą mogły w Polsce wyszkolić pilotów. – Mamy się czym chwalić. M-346 jest jednym z tych systemów szkolenia lotniczego, które cechują się wysokim współczynnikiem efektywności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Jesteśmy w stanie skutecznie i kompleksowo przygotować pilotów do wykonywania zadań na współczesnych platformach bojowych – mówi mjr Mariusz Fischer. – Oczywiście dla nas priorytetem jest rozwój i zabezpieczenie własnych potrzeb szkoleniowych. Ale jestem pewien, że w niedalekiej przyszłości będziemy wykorzystywać naszą infrastrukturę i umiejętności do szkolenia pilotów z innych krajów – dodaje instruktor.

KE

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak, por. Tomasz Doszczeczko 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Bednarski
1654350300
Gratuluję. Życzę powodzenia.
9B-9E-FB-5A

Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
 
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szybki marsz, trudny odwrót
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Metoda małych kroków
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
Na straży wschodniej flanki NATO
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
NATO na północnym szlaku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ameryka daje wsparcie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rekordziści z WAT
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Weterani w Polsce, weterani na świecie
NATO on Northern Track
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Gunner, nie runner
Tragiczne zdarzenie na służbie
SOR w Legionowie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Sprawa katyńska à la española
Pod skrzydłami Kormoranów
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Pytania o europejską tarczę
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zachować właściwą kolejność działań
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
W obronie wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO