moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie wylądował ostatni z zakontraktowanych w 2018 roku samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Najnowszy Bielik, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, musi przejść weryfikację, następnie zostanie wprowadzony do wyposażenia polskich sił powietrznych. Na Bielikach szkolą się podchorążowie, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16.

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejny samolot do szkolenia zaawansowanego. Dziś po południu na lotnisku w Dęblinie wylądował M-346 Bielik o numerze bocznym 7712. A poprzedni, jedenasty Bielik z numerem 7711, do Polski przyleciał 16 listopada. Oznacza to, że 4 Skrzydło dysponuje już wszystkimi M-346 zakontraktowanymi przez MON w 2018 roku.

Nowe Bieliki muszą przejść teraz tzw. proces zdawczo-odbiorczy. – Polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich określonych w umowie funkcjonalności samolotu. Najważniejszym elementem tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni – mówi por. Ewa Złotnicka, rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i poprawność zainstalowanych w Bielikach systemów szkolenia – dodaje. Sprawdzana będzie także dokumentacja eksploatacyjna oraz wyposażenie lotniskowo-hangarowe.

Testy Bielików mogą potrwać kilkanaście dni i jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, zostaną wprowadzone do wyposażenia sił powietrznych. Nowe maszyny, podobnie jak poprzednie Bieliki, eksploatowane będą w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi także podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra.

Będą jeszcze cztery Bieliki

Resort obrony narodowej w 2014 roku zawarł z producentem maszyn – włoską firmą Leonardo, wówczas pod nazwą Alenia Aermacchi – kontrakt na zakup pierwszych ośmiu samolotów oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego. Umowa przewidywała też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca, z czego skorzystano. I dziś, wraz z przylotem dwunastego samolotu, umowa ta została wykonana.

To jednak nie koniec współpracy z włoskim koncernem. MON dwa lata temu podpisał nową umowę z Leonardo. Za kwotę 488 milionów dokupiono cztery kolejne maszyny M-346, pakiet logistyczny oraz siedem stanowisk Simulation Based Training. Zgodnie z tym kontraktem następne Bieliki wylądują w Dęblinie za dwa lata. Wówczas nasze siły powietrzne będą dysponować 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: szer. Zbigniew Moszczański, Urszula Krzemińska

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1606592880
Czy naprawdę nie "czujecie" że popełniono błąd nie kupując tych 16 samolocików w wersji szkolno-bojowej? Jeżeli powiecie NIE to i tak nie uwierzę.
2D-7C-AE-DB
~andy
1606567440
sposób kupowania po kllka sztuk sprzętu to amatorszczyzna Handlowa ... albo gospodarczy i technologiczny sabotaż ... jakie korzyści można uzyskać z wilekości skali przy negocjacjach chyba trzeba tłumaczyć chyba kompletnemu laikowi który nic w życiu nie kupował ... o promocji swoich produktów przy tego typu zakupach nie wspomnę ...
17-46-FC-0F

Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Podniebne wsparcie sojuszników
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Składy wysokiego ryzyka
Pierwsza misja Gripenów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Więcej amunicji do Rosomaków
Sport kształtuje mentalność
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Henry Szymanski na tropie prawdy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Medycyna na morzu
Rex Bolizlavus
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyrok za tragiczny wypadek
Polskie F-16 w służbie NATO
Prezydent wręczył awanse generalskie
Święto ludzi z pasją
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wyścig zbrojeń wystartował
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Piękny przykład patriotyzmu
Trzy dekady DGW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznać rakietowego Homara
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Baltic Sea Under Control
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
„Pułaski” na Atlantyku
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zatopiony problem
Kolejowy sabotaż udaremniony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO