moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Honkera na MSPO

To zupełnie nowa jakość dla armii – tak o Fordach Ranger XLT mówi kmdr por. Artur Wturych z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej. Jednostka odpowiedzialna za zakupy dla wojska zaprezentowała podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego pierwszy egzemplarz pojazdu, który zastąpi w siłach zbrojnych Honkera. Rangerów będą używać wojska zarówno operacyjne, jak i zabezpieczenia.

Debiutujący na kieleckich targach Ford Ranger XLT to samochód osobowo-terenowy przystosowany do potrzeb armii. Ranger ma dwulitrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 KM, sześciobiegową, manualną skrzynię biegów, stalową obudowę silnika, a także wkładki w oponach typu run flat, które umożliwiają kontynuowanie jazdy, gdy dojdzie do przebicia którejś z opon. Dodatkowo nadwozie pojazdu zostało zabudowane – ten model Forda jest dostępny na rynku jako pick-up – tak, że aluminiowy hardtop ma trzy otwierane pokrywy, umożliwiające załadunek.

Fordy Ranger zastąpią w wojsku wysłużone Honkery. Jednak, jak zauważa kmdr por. Artur Wturych z 2 RBLog, tego sformułowania nie należy traktować dosłownie. Co prawda, nowe wozy będą przystosowane do jazdy w trudnych warunkach terenowych, jednak umożliwiają transport pięciu, a nie, jak Honkery, dziesięciu żołnierzy. – Armia potrzebuje pojazdów nie tylko na czas wojny, lecz także do działań w okresie pokoju. To wóz do nowych zadań, ale przede wszystkim nowa jakość dla armii – zaznacza oficer. Zgodnie z planem do końca listopada wojsko ma otrzymać 214 tych samochodów, a w ciągu kolejnych trzech lat ma być ich w armii w sumie 648.

Dostawa nowych Fordów odbywa się na mocy umowy zawartej w marcu przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (w imieniu jednostki podpisali ją przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej) z polsko-czeskim konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Jednak wówczas zamówienie dotyczyło pojazdów Nissan Navara. Niestety z powodu pandemii koronawirusa fabrykę w Hiszpanii, która odpowiadała za dostawy japońskich wozów do Europy, zamknięto. Dlatego w lipcu podpisano aneks do umowy, w którym została zmieniona marka pojazdów. Jak wówczas informowało Ministerstwo Oborny Narodowej „Ford Ranger XLT jest samochodem, który ma niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara”.


Film: Michał Niwicz

W aneksie zapisano także inne zmiany. Zgodnie z pierwotną umową, wartą 121 mln zł brutto, wojsko miało otrzymać 485 pojazdów (plus 150 w ramach opcji). Zmiana marki pozwoliła na obniżenie kwoty umowy o 2,5 mln zł, dzięki czemu wojsko będzie mogło kupić opcjonalnie 13 dodatkowych samochodów. Jak informuje 2 RBLog, nowe Fordy Rangery XLT będą trafiały zarówno do jednostek operacyjnych, jak i zabezpieczenia.

Kontrakt dotyczący ponad 400 Fordów Ranger nie jest pierwszym, który baza zawarła na dostawę pojazdów tej marki. W lutym podpisano umowę, na podstawie której firma Demarko dostarczy wojsku 44 Fordy Ranger. Samochody będą używane do przewozu zestawów Salkit i Moskit, służących do oświetlania lotnisk. Dostawca ma przekazać armii pojazdy do końca listopada.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Trep
1608125700
Śmiech na sali juz widzę te pourywane klamki pozacinane siedzenie pouruwane lusterka to nie jest dla jak się tam ma wpakować 5 ludzi z bronia po tapicerce rzenada.... akto ma być toporne jak traktor w srodku
AE-6E-D0-6B
~henryk
1600170240
miałem to dziadostwo pozbyłem się bez żalu
55-77-03-44
~iras29
1600017360
RunFlat śmiech na sali. Chyba ktoś nie ma pojęcia specyfikacji takiej opony. Na taksówkę się nadaje. Proszę wsadzić pięciu żołnierzy na bojowo SUPER KOMFORT.
C8-35-E6-A1
~Zbych
1599823260
To do wojska? Na operacyjny samochód do PSP lub Policji to może jeszcze ale do wojska? Smutek mnie ogarnia jak na to patrzę.
B2-85-1E-40

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Ewakuacja Polaków z Izraela
Apache. Zabójczy dla czołgów
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Apache’e z szachownicą
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Podejrzane manewry na Bałtyku
Film o Feniksie i terytorialsach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Dzień, który zmienił bieg wojny
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Nasi czołgiści najlepsi
Zmagania sześcioosobowych armii
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Podróż w ciemność
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Gen. Sosabowski upamiętniony
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ogniem i tarczą
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Nowy rozdział w historii Mesko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wyzwanie, które integruje
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nowe cele obronne NATO
Umarł król, niech żyje król!
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
DNA GROM-u
„Baltops” także na lądzie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
100 lat historii Szkoły Orląt
Letni wypoczynek z MON-em
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Trzy okręty, jeden zespół
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lekcje na poligonie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyższe stawki dla niezawodowych
PGZ na nowo
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Droga do zespołu bojowego GROM
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Od chaosu do wiktorii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO