moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kircholm 1605
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nie daj się zhakować
Pomnik nieznanych bohaterów
Niespokojny poranek pilotów
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szansa na nowe życie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Mundurowi z benefitami
Standardy NATO w Siedlcach
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Marynarze podjęli wyzwanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Sportowcy na poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Odznaczenia za wzorową służbę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Męska sprawa: profilaktyka
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Koniec dzieciństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Marynarze mają nowe motorówki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Starcie pancerniaków
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Abolicja dla ochotników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rusza program „wGotowości”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO