moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

REKLAMA

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Będą zmiany w opiniowaniu zawodowców
 
Nowy sprzęt dla cyfrowej brygady
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Jeszcze więcej OPW
Ochotnik za wszystkich
84 medale żołnierzy na mistrzostwach kraju
Zobacz wystawę o gen. Maczku
Kraby dotarły do Bolesławca
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Czarna Dywizja walczy nad Mozą
Amerykanie odmładzają F-16
Ukraiński kurs na Zachód
Urodzony żołnierz
Włosko-polski czołg?
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Uczniowie o zbrodni katyńskiej
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Żołnierze NATO na polskich drogach
Obrady ministrów obrony NATO
Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Korpus WOT i nowe specjalności w armii
Most pontonowy ponownie stanął na Wiśle
Nowe wojskowe karetki kupione
„Gepard’ 20” na Mazurach
WSzW i WKU – jesteśmy dla kandydatów
Pilica – ostateczne odliczanie
Laserowa artyleria US Army
Święto sportowców w mundurach
Coraz więcej żołnierzy walczy z COVID-19
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Komisje sejmowe o umowie z USA
Pod sztandarami Zielonej Wyspy
Charytatywny rekord Buzdygana
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców
Wsparcie żandarmerii w czasie pandemii
WZU w Grudziądzu chcą otworzyć uczelnię
Miasto niezłomne składa broń
Podyplomówki dla nauczycieli klas mundurowych
Gotowi na trzynastą zmianę
F-16 kończą misję w Estonii
„Astral Knight” – sojusznicza integracja w powietrzu
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Czarna Dywizja triumfuje na Spartakiadzie Wojskowej
Among Us, Allies
52 mld zł w budżecie MON na 2021 r.
Żołnierze w „ustawie o dobrym samarytaninie”
Galowy na półkę. Polowy to podstawa!
Brother from Overseas
Rozejm dla prowadzenia wojny
Nauka pobierania wymazów
Jakie tajemnice nadal skrywa pole bitwy o Westerplatte?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO