moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35. Rysy na konstrukcji?

Opublikowany przez Pentagon w końcu stycznia raport dotyczący m.in. programu myśliwca F-35 Lightning II nie jest dla tej konstrukcji zbyt łaskawy. Dodatkowego smaku sprawie nadaje fakt, że pełniący obowiązki sekretarza obrony Patrick Shanahan przez ponad trzy dekady był związany z Boeingiem, głównym rywalem produkującego F-35 Lockheeda Martina, co wśród niektórych komentatorów wzbudziło podejrzenia co do ewentualnego konfliktu interesów. Czy aby jednak na pewno uwagi dokumentu uzasadniają tak proste wyjaśnienie? A może jednak płatowiec nie jest jeszcze aż tak dojrzały, jak chcieliby jego twórcy?

F-35 to jedyny produkowany dziś zachodni myśliwiec V generacji. Został on zakontraktowany m.in. przez szereg europejskich państw NATO i walczy o zamówienia w kolejnych. Lockheed Martin promuje go na wszystkich możliwych rynkach, a w ubiegłym roku izraelski F-35, jako pierwszy samolot tego typu, wziął udział w działaniach bojowych. Do końca września 2018 r. zostały wyprodukowane łącznie 323 egzemplarze seryjne (dla USA i na eksport) oraz 13 egzemplarzy przedseryjnych, przeznaczonych do testów.

Do końca czerwca 2018 r. amerykańskie maszyny spędziły w powietrzu 126 136 godzin, co stanowi osiemdziesiąt trzy procent wartości zakładanej w roku 2017 (miało to być 152 445 godzin). Dostępność samolotów utrzymywała się na poziomie sześćdziesięciu procent, była więc znacznie niższa niż oczekiwane przez wojsko osiemdziesiąt procent. Co warte podkreślenia, wskaźnik ten nie uległ poprawie w ciągu trzech lat, a jego poziom nie gwarantuje prawidłowego przebiegu procesu szkolenia pilotów. Program testów dotyczących wytrzymałości struktur samolotu dowiódł konieczności wdrożenia modyfikacji w tym zakresie, przy czym najgorsze wyniki odnotował wariant skróconego startu i lądowania. Żywotność F-35B nie tylko nie sięga wymaganych 8 tys. godzin, ale może wynosić zaledwie 2,1 tys. godzin. Oznaczałoby to, iż pierwsze wyprodukowane maszyny tej wersji będzie trzeba wycofać już w 2026 r. Dane dotyczące wersji pokładowej F-35C nie są jeszcze w pełni znane.

Wszystkie trzy wersje samolotu uzbrojone są w 25-milimetrowe działko, w wersji podstawowej (czyli F-35A) jest ono montowane wewnątrz konstrukcji, w wersjach „B” i „C” na uchwytach zewnętrznych. Jak się okazuje, celność działka pierwszej z ww. wersji nie spełnia wymogów użytkownika, próby udoskonalenia oprogramowania nie rozwiązały dotychczas problemu. Dwukrotnie próby użycia działka przeciwko celom powietrznym skutkowały pojawieniem się alertu niebezpieczeństwa związanego z tym elementem uzbrojenia. Problemy dotyczą wyłącznie wersji „A”.

Nie rozwiązano także części problemów związanych z cyberbezpieczeństwem samolotu, mimo że były one zidentyfikowane we wcześniejszych okresach testowych. Dużych trudności dostarcza obsłudze system ALIS (Autonomic Logistic Information System), który miał uprościć wykrywanie i diagnozowanie potrzeb związanych z obsługą logistyczną F-35. Zgodnie z opisem zawartym na stronie producenta ma on „przekładać dane z wielu źródeł na operacyjne informacje, pozwalające pilotom, personelowi technicznemu i dowódcom na proaktywne podejmowanie decyzji i utrzymanie maszyn w gotowości do lotu”. Jak się jednak okazuje, operacje, które system miał prowadzić automatycznie wymagają ingerencji personelu, który często musi ręcznie je dokańczać, albo też – również ręcznie – wprowadzać niektóre dane. W efekcie, brak zaufania do ALIS-a skutkuje często prowadzeniem przez obsługę oddzielnych baz danych, na wypadek gdyby te generowane przez system były niewłaściwe.

Publikacja raportu zbiegła się z wcześniejszymi doniesieniami serwisu Politico o niewybrednych słowach, jakimi Patrick Shanahan miał określić samolot i sposób zarządzania całym programem jego wdrażania przez Lockheeda Martina. Pojawiły się również informacje, że Pentagon rozważa zakup najnowszych wersji F-15, sprawdzonej konstrukcji Boeinga. Co prawda przedstawiciele LM zapewniają, że potencjalny zakup najnowszych F-15 w żaden sposób nie wpłynie na plany zamówień ich konstrukcji, być może jednak koincydencja czasowa powyższych doniesień nie jest przypadkowa.

Choroby wieku dziecięcego nie są niczym nadzwyczajnym, choć w przypadku F-35 ich mnogość i skala mogą nieco zaskakiwać. Warto przypomnieć przykład F-22, pierwszego seryjnego myśliwca V generacji, którego program również trapiły liczne problemy. Nasycenie obydwu konstrukcji najnowszymi technologiami, aplikacjami informatycznymi, bez których samolot w zasadzie nie zasługiwałby na miano maszyny V generacji, to nie tylko wartość dodana, ale również i źródło potencjalnych problemów. Już w odniesieniu do F-22 zwracano uwagę na trwałość technologii w nim używanej, problemem okazywała się nawet żywotność i odporność na warunki atmosferyczne specjalnej farby używanej do jego malowania. Obydwie konstrukcje wymagają także dłuższego – niż ma to miejsce w przypadku maszyn IV generacji – czasu obsługi naziemnej. Są to czynniki, na które warto zwrócić uwagę podejmując decyzję o kierunkach rozwoju rodzimego lotnictwa. Liczba misji bojowych, jakie jest w stanie wykonać pojedyncza maszyna w ciągu doby i czas jaki obsługa naziemna będzie zmuszona poświęcić na odtworzenie zdolności bojowej, mogą okazać się dużo bardziej kluczowymi kwestiami niż np. charakterystyki obniżonej wykrywalności.

Niedawno Niemcy zdecydowali, by nie brać pod uwagę F-35 w poszukiwaniach następców maszyn Panavia Tornado. Wpisuje się to we wcześniej ustalone plany, aby wspólnie z Francją rozwijać konkurenta konstrukcji amerykańskiej. Taka decyzja zasługuje na refleksję także w Warszawie. Jeśli Pentagon rozważa pozyskiwanie starszych konstrukcji, można zastanowić się czy F-35 jest dziś opcją, na którą warto byłoby zdecydować się w ramach programu Harpia.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
 
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pytania o europejską tarczę
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod skrzydłami Kormoranów
Pływacy i maratończycy na medal
Weterani pod wszechstronną opieką
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Barwy Ojczyzny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Dumni z munduru
W obronie wschodniej flanki NATO
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO on Northern Track
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pierwsi na oceanie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Daglezje poszukiwane
Ameryka daje wsparcie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO na północnym szlaku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Biel i czerwień łączy pokolenia
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Husarz na straży nieba
Zmiany w dodatkach stażowych
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Tragiczne zdarzenie na służbie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Awanse na Trzeciego Maja
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wioślarze i triatlonistka na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO