moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
 
Zatrzymania na granicach
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Czarne Pantery, ognia!
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Wołyń – pamiętamy
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Podejrzane manewry na Bałtyku
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
BWP-1 – historia na dekady
Dzieci wojny
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Czarna Pantera celuje
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Pierwszy polski lot Apache’a
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pieta Michniowska
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Święto sportów walki w Warendorfie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe Abramsy już w Wesołej
Jak Orlęta stają się Orłami?
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Potrzebujemy najlepszych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Umacnianie ściany wschodniej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Radar na bezpieczeństwo
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Bezpieczniejsza Europa
Broń przeciwko wrogim satelitom
Demony wojny nie patrzą na płeć
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Odznaczenia za misję
Flyer, zdobywca przestworzy
Planowano zamach na Zełenskiego
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Warsztaty dają siłę
Ostatnia niedziela…
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pracowity pobyt w kosmosie
Kajakami po medale
Tłumy na zawodach w Krakowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO