moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
 
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Droga pełna emocji
Nowy rozdział w historii Mesko
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Żołnierz influencer?
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kierunek Karkonosze
W Dęblinie tylko do przodu
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wyzwanie, które integruje
ZMU dla marynarzy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Zmagania sześcioosobowych armii
Od chaosu do wiktorii
Ogniem i tarczą
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Trzy okręty, jeden zespół
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
ASzWoj na warcie od pokoleń
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowe cele obronne NATO
Piloci na straży bezpieczeństwa
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Tak uczyły się latać orlęta
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podróż w ciemność
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
PGZ na nowo
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Badania z WAT-u na misji AX-4
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Robotyka to przyszłość medycyny
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Film o Feniksie i terytorialsach
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Walczmy mądrze
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dezamet rośnie w siłę
100 lat historii Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Letni wypoczynek z MON-em
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Unijni ministrowie podpisali SAFE
W wakacje wstąp do WOT-u!
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Droga do zespołu bojowego GROM
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nasi czołgiści najlepsi
DNA GROM-u
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Uczelnia wysokich lotów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO