moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Belgijscy lotnicy wracają do domu

W powietrzu spędzili ponad 600 godzin i wykonali prawie pół tysiąca operacji powietrznych. Pięćdziesięciu lotników z Belgii oraz cztery ich myśliwce F-16 kończą dziś służbę w Polsce. Komponent belgijskich sił powietrznych stacjonował w Malborku w ramach NATO-wskiej misji Baltic Air Policing.


– Belgowie wylądowali w bazie na początku stycznia 2015 roku. Po siedmiu miesiącach służby wracają do domu. Najpierw do Belgii wrócą cztery samoloty F-16 i ich piloci, następnie pozostały personel – mówi mjr Dariusz Mazurkiewicz, oficer prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Na straży nieba

Obecność belgijskich pilotów w Polsce była związana z NATO-wską misją Baltic Air Policing, czyli ochroną przestrzeni powietrznej państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Sojusz Północnoatlantycki w ubiegłym roku zdecydował o jej zwiększeniu w związku z napiętą sytuacją na Ukrainie. W wyniku tych decyzji wzmocniono kontyngent lotniczy stacjonujący na Litwie, a dodatkowe samoloty skierowano do bazy Amarii w Estonii oraz do Malborka.

Belgijski komponent sił powietrznych liczył w różnych miesiącach od 50 do 70 osób. Służbę w Polsce pełnili m.in. piloci, technicy oraz pododdziały zabezpieczające. To wojskowi z bazy Kleine Brogel znajdującej się przy granicy z Holandią oraz z położonego przy granicy z Francją Florennes. Piloci zmieniali się co miesiąc, a pozostały personel co osiem tygodni. Do Malborka Lotnicy przylecieli czterema samolotami F-16.

– O ich zadaniach podczas pełnienia dyżuru decydowało Centrum Operacji Powietrznych NATO – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Każdego dnia piloci byli w powietrzu. Dyżury pełnili w systemie całodobowym przez dziesięć dni, a później mieli czas na odpoczynek i szkolenie. Lotnicy wykonywali loty szkoleniowe indywidualnie oraz wspólnie z naszymi pilotami, latającymi samolotami MiG-29. Trenowali loty w ugrupowaniach, przechwytywanie oraz walki powietrzne w różnych konfiguracjach.


Belgowie spędzili w powietrzu ponad 600 godzin, podczas których wykonali około 480 operacji powietrznych. Samoloty podrywali podczas misji ćwiczebnej „Tango Scramble” i bojowej „Alfra Scramble”. W przypadku tej ostatniej myśliwce startują w trybie alarmowym. Piloci muszą wówczas rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywa się wówczas, gdy jakiś samolot naruszy przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startują także wtedy, kiedy nieznany samolot przemieszcza się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów.

Remont pasa

Na początku lipca 22 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku odwiedził minister obrony narodowej Belgii Steven Vandeput. Polityk podziękował Polakom za gościnność i przyznał, że belgijscy lotnicy chwalą pobyt w Malborku i współpracę z polskimi lotnikami. Nieoficjalnie mówi się, że samoloty belgijskie ponownie wylądują w 22 Bazie w przyszłym roku.

F-16 z Belgii miały stacjonować w Polsce w 22 Bazie do końca sierpnia. Ich pobyt został jednak skrócony, bo w sierpniu rozpocznie się w Malborku remont drogi startowej. – To duże i planowane wcześniej przedsięwzięcie. Wypełniane będą szczeliny dylatacyjne i ubytki w betonie – mówi mjr Mazurkiewicz. Remont pasa zakończy się w połowie września. Do tego czasu piloci, technicy i samoloty zostaną przebazowane do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

MKS

autor zdjęć: Patrick Brion, Jürgen Braekevelt / Luchtcomponent

dodaj komentarz

komentarze

~kaga
1438584060
Kto pisze te informacje ? Jak można napisać " 50 lotników ..." Cały komponent belgijski liczy 50 osób .! Lotników może 8 lu 10.
96-6C-E1-D6

Więcej polskiego trotylu dla USA
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Rodzina na wagę złota
Podniebny Pegaz
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
„Pułaski” na Atlantyku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Nowa siła uderzeniowa
Medycyna na morzu
Poznać rakietowego Homara
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebne wsparcie sojuszników
Walka pod napięciem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Prezydent wręczył awanse generalskie
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Wyścig zbrojeń wystartował
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Gdy sekundy decydują o życiu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Piękny przykład patriotyzmu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Filary bezpieczeństwa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Składy wysokiego ryzyka
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pierwsza misja Gripenów
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pracowity dyżur Typhoonów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Szabla hubalczyków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Baltic Sea Under Control
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie F-16 w służbie NATO
Rex Bolizlavus
Początek „Burzy”
Więcej na mieszkanie za granicą
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Więcej amunicji do Rosomaków
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Wiedza na trudne czasy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Na pomoc po katastrofie
Sport kształtuje mentalność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO