moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Misja pomocy humanitarnej dla Nepalu zakończona

Do baz lotnictwa transportowego w Powidzu i Krakowie powróciły załogi pięciu samolotów C-130E i C-295M, które od 2 maja wykonywały zadanie niesienia pomocy humanitarnej dla Nepalu.

Dziesięć załóg dwoma samolotami C-130E Hercules z Powidza i trzema C-295M z Krakowa zawiozło do Nepalu pomoc humanitarną polskiego rządu i organizacji pozarządowych. Lotnicy dotarli do New Delhi w Indiach, skąd cały ładunek dostarczali na lotnisko Katmandu w Nepalu. Istotnym problemem na miejscu okazało się samo lotnisko w Katmandu, którego ograniczone możliwości przyjmowania maksymalnej liczby samolotów na raz spowodowały, że lot można było wykonywać wyłącznie w porze wieczornej lub wczesnoporannej, w tzw. okienkach czasowych.

Również sam pobyt w Katmandu był ograniczony do pośpiesznego rozładunku samolotów. Ze względów logistycznych i lokalnych (wysokość, temperatura, możliwości transportowe samolotów) loty na trasie New Delhi – Katmandu – New Delhi wykonywały wyłącznie załogi większych samolotów C-130E Hercules. Łącznie wykonały one 12 lotów (6 misji), dostarczając do Katmandu 40 ton ładunków (w tym 81 ratowników i 12 psów). Loty koordynowane były przez dowódcę zadania lotniczego płk pil. Krzysztofa Cura (na co dzień dowódcę 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie) oraz st. bryg. Marcina Kopczyńskiego z PSP. Czynny udział w ułatwieniu lotnikom zdania wzięli również pracownicy ambasady Rzeczypospolitej Polski na czele z panem ambasadorem Tomaszem Łukaszukiem.

Po zakończeniu zadania jako pierwsze do kraju wróciły samoloty C-295M, które 6 maja przywiozły do Warszawy znaczną część powracających z Nepalu ratowników Ciężkiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej HUSAR. Pozostali ratownicy (18 osób) wraz z 12 tonami ładunku (sprzęt i wyposażenie grupy) wrócili na pokładach Herculesów 9 maja.

W ten sposób lotnicy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego realizują w praktyce działania mające olbrzymi wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju aktywnie włączającego się w przedsięwzięcia społeczności międzynarodowej w niesieniu pomocy w rejonach klęsk żywiołowych.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: DGRSZ, mjr Artur Fijołek

dodaj komentarz

komentarze


Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
 
Dzieci wojny
Bezpieczniejsza Europa
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Flyer, zdobywca przestworzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Tłumy na zawodach w Krakowie
Umacnianie ściany wschodniej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń przeciwko wrogim satelitom
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Demony wojny nie patrzą na płeć
Potrzebujemy najlepszych
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Wołyń – pamiętamy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pracowity pobyt w kosmosie
Warsztaty dają siłę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Jak Orlęta stają się Orłami?
Ratownik w akcji
Ostatnia niedziela…
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
BWP-1 – historia na dekady
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pieta Michniowska
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Święto sportów walki w Warendorfie
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pierwszy polski lot Apache’a
Kajakami po medale
Radar na bezpieczeństwo
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Planowano zamach na Zełenskiego
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Śmierć gorsza niż wszystkie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Odznaczenia za misję
Czarne Pantery, ognia!
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Zatrzymania na granicach
Czarna Pantera celuje
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nowe Abramsy już w Wesołej
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO