moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morskie ćwiczenia eskadry specjalnej

Lot do oddalonej od brzegu o 100 kilometrów platformy wiertniczej zajmuje około 35 minut. Piloci muszą najpierw bezpiecznie „posadzić” śmigłowiec na niewielkim lądowisku, a później z niego wystartować. Takie zadania wykonywali piloci 7 eskadry działań specjalnych. Żołnierze z Powidza trenowali pod okiem instruktorów z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.


– Lądowanie na morskich platformach jest jednym z najtrudniejszych zadań, do jakich przygotowują się lotnicy. Dlatego w szkoleniu nad Bałtykiem wzięli udział najbardziej doświadczeni piloci z 7 eskadry – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 7 eds.

Szkolenie nad Bałtykiem trwało dwa dni i było podzielone na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Zajęcia prowadzili piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego: kmdr por. pil. Waldemar Orliński oraz st. chor. sztab. pil. Waldemar Domański.


Film: 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego

– Mimo że na kurs trafili do nas świetnie wyszkoleni piloci, którzy lądowali już w różnych trudnych miejscach, np. na dachach budynków, to musieliśmy trochę czasu poświęcić na przygotowanie teoretyczne. Pokazywaliśmy im zdjęcia platformy, omawialiśmy szczegóły lotu i warunki bezpieczeństwa, tak by nic nie było dla nich zaskoczeniem – relacjonuje dowódca eskadry z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Oficer jest także pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda.

Jak wyglądał trening w powietrzu? Piloci Mi-17 musieli dolecieć do oddalonej od lotniska w Babich Dołach o ponad 100 km platformy wiertniczej, a później bezpiecznie na niej wylądować. Nie było to jednak proste. Lądowisko ma wymiary 25m na 25m i jest zbudowane 32 metry nad poziomem morza. – Wirnik nośny Mi-17 ma ponad 21 metrów, co daje zaledwie 3 metry zapasu. Trzeba mistrzowskiej precyzji, jak u pilotów SH-2G lądujących na fregatach – dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Lot na platformę trwał około 35 minut. Dolatując do niej, piloci muszą jeszcze wykonać specjalny manewr w powietrzu – opowiada kmdr Orliński. – Polega to na tym, że trzeba najpierw sprawdzić warunki bezpieczeństwa i ocenić, czy nie ma żadnych przeszkód uniemożliwiających lądowanie. Później piloci odlatują od platformy na 3 lub 4 kilometry, wracają i lądują pod wiatr.



Podczas tego manewru pilotowi pomagają także strzelcy pokładowi, którzy wychylając się przez boczne drzwi, precyzyjnie naprowadzają go na lądowisko. – Nie można pozwolić sobie na żadne błędy – dodaje dowódca eskadry – Przy takich manewrach poziom ryzyka jest duży. Będąc na otwartym morzu, piloci są zdani wyłącznie na siebie.

– Tuż przed startem sprawdzamy jeszcze warunki pogodowe. Cały czas mamy też kontakt radiowy z pracownikami platformy. Oni podają nam prędkość i kierunek wiatru – dodaje jeden z pilotów. – Przed samym lądowaniem na platformie czeka także straż pożarna, a obok konstrukcji jest okręt dozorujący.

Podobne szkolenie w 2011 roku przeszli także piloci 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Załogi śmigłowców przygotowywały się w ten sposób do działania w sytuacjach kryzysowych. Pilotów z Nowego Glinika szkolili także piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.

7 Eskadra Działań Specjalnych powstała w 2010 roku w Powidzu. Jej głównym zadaniem jest transport lotniczy i wsparcie wojsk specjalnych. Za szkolenie i utrzymanie w gotowości jednostki odpowiadają siły powietrzne. Podczas operacji bojowych jednostka będzie podporządkowana wojskom specjalnym. W ubiegłym roku 7 eds przeszła certyfikację, która potwierdziła jej zdolność do współdziałania ze specjalsami. Piloci eskadry zdobywali doświadczenie na misjach w Iraku i Afganistanie.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


„Pułaski” na Atlantyku
 
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Kolejowy sabotaż udaremniony
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pilecki ucieka z Auschwitz
Składy wysokiego ryzyka
Gdy sekundy decydują o życiu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Święto ludzi z pasją
Szabla hubalczyków
Podniebne wsparcie sojuszników
Wyrok za tragiczny wypadek
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polskie F-16 w służbie NATO
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Piękny przykład patriotyzmu
Poznać rakietowego Homara
Rodzina na wagę złota
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Sport kształtuje mentalność
Wyścig zbrojeń wystartował
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zatopiony problem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Trzy dekady DGW
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Prezydent wręczył awanse generalskie
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Więcej na mieszkanie za granicą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowi generałowie Wojska Polskiego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Baltic Sea Under Control
Rex Bolizlavus
Medycyna na morzu
Podniebny Pegaz
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Spartakiadowe zmagania w Łasku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO