moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najstarszy polski czołg na czele defilady

Z prędkością 6 kilometrów na godzinę przez ulice Warszawy przejedzie pierwszy czołg polskiej armii. W Święto Niepodległości zabytkowy Renault FT-17 będzie otwierał prezydencką paradę. Maszyna przechodzi jeszcze ostatnie naprawy. Dziś była próba generalna – w czołgu uruchomiono silnik.


11 listopada kolumna marszu po hasłem „Razem dla Niepodległej” wyruszy sprzed Grobu Nieznanego Żołnierza i ulicami Warszawy dotrze przed Belweder. Na jej czele będzie blisko stuletni Renault FT-17.

To najstarszy czołg, który służył w polskiej armii. W 1920 roku wziął udział w wojnie z bolszewikami. Rosjanie zdobyli maszynę, a kilka lat później przekazali do Afganistanu jako dar sowieckiego rządu dla tamtejszego emira. W ubiegłym roku czołg odnaleźli żołnierze z polskiego kontyngentu. Maszyna stała na pomniku w Kabulu.

Po długich dyplomatycznych zabiegach, w które włączył się prezydent Bronisław Komorowski, FT-17 wrócił do Polski – najpierw do Poznania, a stamtąd do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

– Maszyna wymagała gruntownego remontu, który podzieliliśmy na trzy etapy. Pierwszy wiązał się z rekonstrukcją opancerzenia. Dzięki temu w ubiegłym roku można było zaprezentować czołg publicznie – wyjaśnia Mirosław Zientarzewski z Muzeum Wojska Polskiego. Jednak wtedy Renault został wciągnięty na lawetę, która 11 listopada jechała przez warszawskie ulice na czele prezydenckiego marszu. Teraz w kolumnie pojedzie samodzielnie.

Właśnie dobiega końca kolejny etap prac naprawczych. Renault FT-17 przechodzi je w zakładach Bumar-Łabędy. – Trzeba zamontować napęd hydrauliczny i gąsienice – opowiada Zienatrzewski. – Dziś mieliśmy próby. Czołg został uruchomiony, kręciły się jego koła. Wygląda więc na to, że naprawa idzie dobrze – podkreśla.

Renault FT-17 pozostanie na Śląsku jeszcze przez kilka dni. W tym czasie zostanie wyposażony w specjalne „defiladowe” gąsienice. – 7 listopada przyjedzie do Warszawy – zapowiada Ewa Kubisiewicz-Boba, rzecznik Bumar-Łabędy.

W defiladzie pod hasłem „Razem dla Niepodległej” poza zabytkowym czołgiem, ma jechać także limuzyna prezydenta Ignacego Mościckiego. Pojawią się też rekonstruktorzy historyczni w strojach nawiązujących do powstania styczniowego. W ten sposób zostanie uczczona 150. rocznica tego wydarzenia.

Już po uroczystościach rozpocznie się trzeci, ostatni etap renowacji czołgu. – Zamierzamy uzupełnić wszystkie brakujące elementy w jego wnętrzu – wyjaśnia Zientarzewski. Ta część prac poprzedzona zostanie szczegółową analizą. – Musimy sprawdzić, ile i jakie części są dostępne. Czy na przykład uda nam się zamontować w czołgu silnik oryginalny, czy też będziemy się musieli zadowolić zastępczym – podkreśla Zientarzewski i dodaje: – Nie możemy działać pochopnie. Zdajemy sobie sprawę, że Renault-17 to jeden z najcenniejszych tego typu zabytków nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Renault FT-17 został skonstruowany we Francji. W latach 1917−1919 z taśm produkcyjnych zjechało około cztery tysiące takich maszyn. Podczas pierwszej wojny światowej uchodziły one za jedne z najlepszych i najbardziej skutecznych lekkich czołgów. Później zasiliły m.in. armię odradzającej się Polski. Ze 120 Renault FT-17 został sformowany 1 Pułk Czołgów, który stanowił część Armii Hallera. Francuskie czołgi służyły w Wojsku Polskim przez całe dwudziestolecie. Na polu walki poruszały się z prędkością 6 km/h. Walczyły nie tylko podczas wojny z bolszewikami, ale również w czasie kampanii wrześniowej. Polska armia miała ich wówczas 102.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Muzeum Wojska Polskiego

dodaj komentarz

komentarze


Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Stańcie do apelu!
Nocny patrol myśliwców
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Inwestycje w mobilność wojska
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Cisza przed wojną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Zmodernizowany Leopard 2PL
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Orlik na Alfę
Na rosyjskim pasku
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Kolarskie święto w stolicy
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pieta Michniowska
Pilot F-16 doceniony przez widzów
K2 będą produkowane w Polsce
Zmiana warty na wschodniej granicy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Tłumy na zawodach w Krakowie
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
BWR-1 – weteran po liftingu
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Warsztat na kółkach dla F-16
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pucharowe zmagania Polaków
Ostatnia niedziela…
Brytyjczycy żegnają Malbork
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Czas próby
W drodze po młodszego nurka
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Rekompensaty na ostatniej prostej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czołg K2 made in Poland
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Cześć bohaterom naszej wolności
Las Pamięci uczci poległych
Cel: wyszkolić podoficera
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Terytorialsi zawitają do Płocka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
7TP – czołg kompromisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Warszawo, do broni!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na ratunek pancerniakom
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO