moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Turawa wie wszystko o lotnictwie

Kiedyś wojskowi lotnicy przeglądali tony dokumentów, dziś klikają w klawiaturę i już wiedzą: czy samolot był naprawiany i dlaczego, jakie języki zna pilot, a nawet kiedy chorował. Wszystko dzięki Turawie, teleinformatycznemu systemowi Sił Powietrznych.

Turawa powstała z myślą o bezpieczeństwie wojskowych operacji w przestworzach. Teleinformatyczny system, w którym można znaleźć wszystko o wypadkach lotniczych i zdolnościach pilotów zbudowali inżynierowie z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na podstawie założeń Inspektoratu MON do spraw Bezpieczeństwa Lotów. Od pół roku korzystają z niego wszystkie jednostki Sił Powietrznych. Ale plany zakładają, że w przyszłości Turawa połączy Siły Powietrzne, Wojska Lądowe i Marynarkę Wojenną w spójny system sterowania bezpieczeństwem lotów żołnierzy.

– Mówi się, że regulaminy lotnicze pisane są krwią pilotów. Jeżeli dochodzi do nieprawidłowości, to trzeba natychmiast zadbać, żeby nigdy się już nie powtarzały. Turawa pozwala na szybkie działanie, a dzięki niej informacja trafia dokładnie tam, gdzie powinna – mówi podpułkownik dr Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.

System to ogromna baza danych o eksploatacji samolotów i śmigłowców. W głównej mierze gromadzi i przetwarza informacje o uszkodzeniach sprzętu. Są w nim szczegółowe opisy niebezpiecznych zdarzeń lotniczych, łącznie z ekspertyzami komisji, które badają przyczyny takich wypadków.

Jak działa? Jeżeli zdarzy się, że samolot ma awarię techniczną, dowódca jednostki lub inspektor bezpieczeństwa może sprawdzić w systemie, czy inne maszyny miewały podobne problemy. Jeżeli okaże się, że tak, to do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii, samoloty mogą zostać wyłączone z eksploatacji.

Turawa wie też wszystko o lotnikach. Przebiegu służby wojskowej pilotów i techników. Przełożeni mogą zajrzeć do systemu, by sprawdzić wykształcenie żołnierza, ile godzin spędził w powietrzu lub jakie zna języki obce. Z sieci dowiedzą się np. jakie badania lekarskie przeszedł lotnik i jak na nich wypadł, kiedy był na urlopie i obozie kondycyjnym. Dzięki temu dowódcy mogą lepiej planować loty, dobierać skład załóg i szkolić personel lotniczy.

Z systemu korzystają także inspektorzy bezpieczeństwa lotów. – Kiedyś podczas kontroli w jednostkach „beelowcy” przeglądali tony dokumentów. Trudno było o precyzję i dokładność. Nie raz zdarzało się, że za sterami siadał pilot bez ważnych badań lekarskich albo dopuszczeń do lotów – opowiada kapitan Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego – Odkąd służby BL posługują się Turawą, taka sytuacja jest po prostu niemożliwa. Przełożeni na bieżąco – online – mogą weryfikować personel, jego zadania, szkolenie, loty i inne informacje, a system znacznie skraca czas obiegu dokumentów.

Co ciekawe, Turawa działa wykorzystując komercyjny Internet. Pierwotne założenia mówiły, że będzie uruchomiona w oparciu o  resortową sieć MIL-WAN. Jednak inżynierowie nie chcieli czekać na jej rozwój. Wykorzystanie Internetu do stworzenia systemu zawierającego informacje niejawne było nowością i wymagało wysiłku, aby uzyskać zezwolenia wymagane przez Służby Kontrwywiadu Wojskowego. – Dane są zaszyfrowane. Nie ma więc możliwości, żeby informacje, dotyczące na przykład pilotów, dostały się w niepowołane ręce. A fakt, że Turawa bazuje na zwykłym Internecie, sprawia, że teoretycznie moglibyśmy ją uruchomić w dowolnie wybranym miejscu – dopowiada dr Kaleta z instytutu.

Turawa ściśle współpracuje ze swoją starszą siostrą – systemem Samanta. Ten ostatni gromadzi wyłącznie informacje związane z techniką lotniczą. Obecnie ITWL pracuje także nad wprowadzeniem Systemu Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Dzień, który zmienił bieg wojny
 
Umarł król, niech żyje król!
Militarny kask z misją
NATO przechodzi do działania
K2. Azjatycka pantera
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Śmierć gorsza niż wszystkie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Kajakami po medale
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wypadek Rosomaka
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Święto sportów walki w Warendorfie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Świat F-35
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Podróż w ciemność
Strażnicy polskiego nieba
Specjalsi pod nowym dowództwem
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
GROM’s DNA
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Ratownik w akcji
Rakiety dla polskich FA-50
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Nie żyje żołnierz PKW Irak
The Power of Infrastructure
Polak w kosmosie!
Letni wypoczynek z MON-em
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pionierski dron
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Flyer, zdobywca przestworzy
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
Polska natowskim liderem
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Wykuwanie interoperacyjności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Planowano zamach na Zełenskiego
Nowa dostawa Homarów-K
Apache’e z szachownicą
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO