moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

DSEI 2025 – morskie królestwo?

Choć odbywające się co dwa lata w Londynie targi zbrojeniowe DSEI rywalizują zacięcie o palmę pierwszeństwa z organizowanymi w latach parzystych paryskimi Eurosatorami, to w mojej ocenie te imprezy nie są dla siebie żadną konkurencją, bo wzajemnie uzupełniają się ofertowo. W stolicy Francji króluje bowiem sprzęt dedykowany wojskom lądowym, a Londyn żyje w rytm morskiej domeny operacyjnej. Nie oznacza to jednak, że „lądówka” w stolicy Wielkiej Brytanii jest nieobecna. Wręcz przeciwnie. Najciekawsze tegoroczne targowe premiery to m. in. bojowe wozy piechoty i wyrzutnie rakietowe.

DSEI, czyli organizowane od prawie 30 lat targi zbrojeniowe Defence & Security Equipment International, to obok paryskiego salonu Eurosatory największa wystawa branży obronnej na świecie. W tym roku wydarzenie przyciągnęło ponad 1750 wystawców, którzy do dyspozycji otrzymali ponad 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, w tym nowo oddany do użytku obszar, powiększający dotychczasowe zasoby centrum kongresowo-targowego ExCeL (gdzie odbywa się DSEI) o prawie 15%. Został on w całości – jako „naval area” – przeznaczony dla firm stoczniowych i przedsiębiorstw produkujących sprzęt oraz uzbrojenie okrętowe.

Tradycją DSEI jest możliwość zwiedzania (oczywiście najpierw trzeba stać w czasem naprawdę długiej kolejce) cumujących przy pobliskim nabrzeżu okrętów wojennych oraz mniejszych jednostek nawodnych – prototypów i demonstratorów technologii.

REKLAMA

Jeśli chodzi o okręty wojenne, w tym roku zwiedzającym zostały udostępnione cztery jednostki: dwie należące do Royal Navy – HMS „Mercey” i HMS „Example” – oraz niemiecka FGS „Sachsen” i belgijska BNS „Pollux”. HMS „Mercey” to okręt patrolowy typu River o długości 80 m i wyporności 1700 t, natomiast HMS „Example” to okręt patrolowo-szkoleniowy klasy Archer, mierzący 20,8 m i mający wyporność 54 t. FGS „Sachsen” to z kolei fregata rakietowa klasy Sachsen o długości 143 m i wyporności 5800 t, a BNS „Pollux” to okręt patrolowy klasy Castor, który mierzy 53,5 m długości, a jego wyporność to 455 t.

DSEI 2025 przyciągnęło do Londynu najwięcej firm z Wysp Brytyjskich. Drugą najliczniejszą reprezentację stanowią przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych – jest ich ponad 200. Ciekawostką jest fakt, że po raz pierwszy w targach uczestniczy Luksemburg, który przygotował narodowe stoisko dla rodzimych firm. Należy również odnotować fakt, iż do Londynu nie przyjechali przedstawiciele rządu Izraela. Londyn nie zdecydował się skierować do nich zaproszenia ze względu na toczącą się w Strefie Gazy wojnę. Nie wpłynęło to jednak na udział w DSEI izraelskich firm, co odbieram jako brak konsekwencji w działaniu.

„Lądówka”, która skradła show

Londyńskie targi, podobnie zresztą jak Eurosatory, to idealne miejsce, aby każda z uczestniczących w nich firm mogła premierowo zaprezentować swoje najnowsze produkty. Nie inaczej jest w tym roku. Choć, jak już wspomniałem, DSEI w założeniu ma koncentrować się na kwestiach morskich, co umożliwiają powiększony obszar „naval area” oraz dziesiątki konferencji z udziałem dowódców sił morskich z całego świata, w mojej ocenie to przemysł lądowy i dronowy zdecydowanie tym razem skradły show.

Premierowych rozwiązań, które przyciągnęły uwagę wojskowych i branżowych specjalistów, było tutaj bardzo wiele i na pewno sporą część przegapiłem, ale pozwolę sobie wymienić kilka z nich. Zacznę od może nie największej nowości, ale dla mnie dużej ciekawostki, czyli przechodzącego właśnie badania i testy najnowszego czołgu Challenger 3, który z dumą prezentuje brytyjska armia. Tuż obok można zobaczyć pracę badawczo-rozwojową realizowaną dla UK Army przez koncern Leonardo, czyli duży bezzałogowy śmigłowiec Proteus.

Belgijski BNS Pollux, DSEI 2025 r.

Wśród targowych premier należy odnotować także obecność opracowanego przez Patrię gąsienicowego transportera piechoty TRACKX, który może dowozić w rejon walk nawet dziesięciu żołnierzy desantu, mimo trudnych warunków terenowych. Wśród platform kołowych bryluje moździerz kalibru 120 mm, który może być implementowany na różnego rodzaju podwoziach. Warto zauważyć również wozy do zwalczania dronów, takie jak chociażby turecki Aselsan i niemiecki Lynx Skyranger 35, oraz niszczyciele czołgów. Jeden z nich to Fuchs, produkowany przez firmę Rheinmetall, a wyposażony w wyrzutnie pocisków od firmy Lockheed Martin. W premiery pojazdów wojskowych wpisała się nawet koreańska Kia, która pojawiła się na DSEI po raz pierwszy i pokazała Tasmana, czyli mały pojazd taktyczny o napędzie 4 x 4.

Osobną grupę premier stanowiły drony – od małych konstrukcji rozpoznawczych, po większe, przeznaczone do działań bojowych, w tym do zwalczania innych bezzałogowców. W zasadzie podczas DSEI nie było państwa, które nie miałoby takich rozwiązań w swojej ofercie. Mnie osobiście najbardziej ujął japoński start-up, który prezentował bezzałogowiec wykonany … z kartonu.

Trendem, który również było widać w targowych premierach na DSEI, był „wysyp” różnego typu nowych pocisków rakietowych. Tutaj oczywiście dominowały duże koncerny – moją szczególną uwagę zwróciła firma MBDA, ale i te mniejsze reklamowały się rozwiązaniami z tego zakresu – chociażby nowymi silnikami do rakiet czy ładunkami do głowic bojowych.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Czołgiści w ogniu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Największy transport Abramsów w tym roku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Debiut polskich Patriotów
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Husarz z polskim instruktorem
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Święto Wojsk Lądowych
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pożegnanie z Columbią
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Defendery skompletowane
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Z najlepszymi na planszy
Dwie agresje, dwie okupacje
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cios w plecy
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
„Road Runner” w Libanie
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Hekatomba na Woli
Black Hawki nad Warszawą
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO