moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na zawsze w naszej pamięci

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19 doszło do tragicznego wypadku. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy. Dzisiaj, w 17. rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające jej ofiary.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia 2008 roku, tuż po godzinie 19, transportowiec o numerze bocznym 019 zbliżał się do lotniska w Mirosławcu. Na pokładzie samolotu było szesnastu wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czteroosobowa załoga. Jej dowódcą był kpt. Robert Kuźma, doświadczony pilot, który w powietrzu spędził około 2500 godzin. Wojskowi podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Maszyna ta została wyprodukowana zaledwie rok wcześniej, a w powietrzu spędziła nie więcej niż 400 godzin.

 

CASA C-295M leciała z Warszawy z międzylądowaniami w Powidzu i Krzesinach. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. O godzinie 19.07 przed samym lądowaniem samolot nagle obniżył lot. Zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od lotniska runął na ziemię. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie.

„Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los” – taki napis widnieje na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy. Umieszczono na nim także nazwiska tragicznie zmarłych żołnierzy. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczak i ppłk Jarosław Haładus.

Dziś o godz. 19 właśnie przy tym pomniku zbiorą się wojskowi, aby oddać hołd ofiarom tragicznego zdarzenia.

Przyczyny katastrofy wyjaśniały Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Ustalono, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów. Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Wytyczne stanowią, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

MKS

autor zdjęć: 12 BBSP

dodaj komentarz

komentarze


Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Rekompensaty na nowych zasadach
Krok ku niezależności
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Black Hawki nad Warszawą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
W poszukiwaniu majora Serafina
Cios w plecy
Husarz z polskim instruktorem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Największy transport Abramsów w tym roku
Debiut polskich Patriotów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Apache’e nad Inowrocławiem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Człowiek w pętli
Wielkie zbrojenia za Odrą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO – jesteśmy z Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Z najlepszymi na planszy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Czołgiści w ogniu
17 września 1939. Nigdy więcej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO