moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na zawsze w naszej pamięci

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19 doszło do tragicznego wypadku. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy. Dzisiaj, w 17. rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające jej ofiary.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia 2008 roku, tuż po godzinie 19, transportowiec o numerze bocznym 019 zbliżał się do lotniska w Mirosławcu. Na pokładzie samolotu było szesnastu wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czteroosobowa załoga. Jej dowódcą był kpt. Robert Kuźma, doświadczony pilot, który w powietrzu spędził około 2500 godzin. Wojskowi podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Maszyna ta została wyprodukowana zaledwie rok wcześniej, a w powietrzu spędziła nie więcej niż 400 godzin.

 

CASA C-295M leciała z Warszawy z międzylądowaniami w Powidzu i Krzesinach. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. O godzinie 19.07 przed samym lądowaniem samolot nagle obniżył lot. Zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od lotniska runął na ziemię. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie.

„Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los” – taki napis widnieje na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy. Umieszczono na nim także nazwiska tragicznie zmarłych żołnierzy. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczak i ppłk Jarosław Haładus.

Dziś o godz. 19 właśnie przy tym pomniku zbiorą się wojskowi, aby oddać hołd ofiarom tragicznego zdarzenia.

Przyczyny katastrofy wyjaśniały Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Ustalono, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów. Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Wytyczne stanowią, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

MKS

autor zdjęć: 12 BBSP

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Militarne Schengen
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Torpeda w celu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mity i manipulacje
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dostawa Homarów-K
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
Dywersja na kolei. Są dowody
Dodatkowe zapory
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Plan na WAM
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kapral Bartnik mistrzem świata
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Merops wdrażany natychmiast
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dzień wart stu lat
Studenci ewakuowali szpital
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Razem na ratunek
Brytyjczycy na wschodniej straży
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niebo pod osłoną
Is It Already War?
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Ogień z Leopardów na Łotwie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Wojskowy bus do szczęścia
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Ułani szturmowali okopy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
My, jedna armia
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO