moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Dzień wart stu lat
Wisła dopłynęła
Plan na WAM
Niemieckie wsparcie z powietrza
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Służba w kadrze
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
„Burza” nabiera kształtów
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Historyczna „Wisła”
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Panczeniści na podium w Hamar
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Pancerniacy jadą na misję
Polski Rosomak dalej w produkcji
Niebo pod osłoną
Odpalili K9 Thunder
The Taste of Military Service
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Kolejne AW149 nadlatują
Aby granica była bezpieczna
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Święto sportowców w mundurach
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Kto zostanie Asem Sportu?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Nowe K9 w Węgorzewie
Astronauta w Szkole Orląt
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Militarne Schengen
Combat 56 u terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Gala Boksu na Bemowie
Najdłuższa noc
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Seryjny Heron coraz bliżej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO