moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Po co wojsku satelity?
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Zwrot na Bałtyk
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
The Darker, the Better
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polski „Wiking” dla Danii
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Dzień wart stu lat
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Mundurowi z benefitami
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojsko ma swojego satelitę!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojsko przetestuje nowe technologie
Nowe zasady dla kobiet w armii
wGotowości do reakcji
Gdy ucichnie artyleria
Najdłuższa noc
Więcej Herculesów dla Abramsów
Czwarta dostawa Abramsów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Militarne Schengen
Komplet medali wojskowych na ringu
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Skytrucki dla Niemiec
Plan na WAM
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojsko na Horyzoncie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Z Su-22 dronów nie będzie
Noc Dnia Podchorążego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Razem na ratunek
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Pancerniacy jadą na misję
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Uczelnie łączą siły
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nadchodzi era Borsuka
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pociski rakietowe dla Husarzy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
W krainie Świętego Mikołaja
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO