moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Święto Wojsk Lądowych
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czołgiści w ogniu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kurs dla najlepszych w SERE
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
Wielkie zbrojenia za Odrą
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Husarz z polskim instruktorem
Black Hawki nad Warszawą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Zwycięska batalia o stolicę
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Cios w plecy
„Road Runner” w Libanie
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Z najlepszymi na planszy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Rekompensaty na nowych zasadach
Defendery skompletowane
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Krok ku niezależności
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Debiut polskich Patriotów
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO