moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Herculesów

Firmy, które chciałyby dostarczyć wojsku nowe średnie samoloty transportowe, mogą zgłaszać się do MON do końca czerwca. Na razie Inspektorat Uzbrojenia rozpocznie z przedstawicielami biznesu rozmowy o technicznych warunkach nowych maszyn, którym nadano kryptonim „Drop”. Kiedy może zostać ogłoszony przetarg – jeszcze nie wiadomo.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu, które rozpoczną się w sierpniu i potrwają aż do kwietnia 2020 roku, będą dotyczyć zarówno parametrów technicznych oferowanych samolotów, jak i kwestii finansowych. Eksperci z Inspektoratu Uzbrojenia będą szczególnie zainteresowani zasięgiem, prędkością przelotową, systemami nawigacji, łączności, identyfikacji oraz ochrony biernej. Wojsku zależy także, aby nowe średnie samoloty transportowe o kryptonimie „Drop” miały odpowiednie możliwości przewozu i zrzut personelu oraz ładunków, były przystosowane do tankowania w powietrzu oraz działania w różnych warunkach pogodowych.

Podczas tej fazy postępowania przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON będą chcieli ustalić nie tylko cenę, ale także koszty eksploatacji maszyn i wycofania ich ze służby, serwisowania oraz szkolenia załóg i personelu naziemnego.

Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na zakup „Dropów”. – To informacja ujęta w Planie Modernizacji Technicznej, więc niestety niejawna – komentuje kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Polska armia ma obecnie dwa typy średnich samolotów transportowych: 16 hiszpańskich C-295M (pierwsze nowe Casy trafiły do Polski w 2003 roku) oraz pięć amerykańskich C-130. Herkulesy otrzymaliśmy ze Stanów Zjednoczonych 10 lat temu w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Choć MON nie ujawnia, które z tych dwóch typów średnich samolotów transportowych zastąpią „Dropy”, można przypuszczać iż z racji wieku (ponad 40 lat) i zaawansowania zużycia technicznego, chodzi o C-130 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1559844360
Dobry pomysł. Dla Nas Herkulesy są po prostu za duże. Mamy już odpowiedni model, trzeba tylko dokupić .
E7-FB-39-3A
~Ślązak
1559734020
C-130J naturalny następca ewentualnie KC390 tym bardziej interesujący że Czechy też mają go zamiar kupić więc może jakaś współpraca V4
0D-03-21-4E

Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Posłowie dyskutowali o WOT
Charge of Dragon
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ameryka daje wsparcie
NATO on Northern Track
Pod skrzydłami Kormoranów
Ramię w ramię z aliantami
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Metoda małych kroków
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, część druga
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zachować właściwą kolejność działań
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Szybki marsz, trudny odwrót
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna na detale
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, epilog
Święto stołecznego garnizonu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Kolejne FlyEye dla wojska
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Gunner, nie runner
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Sprawa katyńska à la española
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Zmiany w dodatkach stażowych
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Rekordziści z WAT
Wytropić zagrożenie
SOR w Legionowie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Front przy biurku
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO