moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.


– Wiemy, dlaczego Hercules jest samolotem produkowanym najdłużej w historii lotnictwa  i użytkowanym w kilkudziesięciu krajach. To prawdziwa perła  wśród samolotów transportowych – maszyna solidna, mocna i niezawodna – powiedział minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas uroczystości przyjęcia samolotu.

Hercules o numerze 1505 będzie stacjonował w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Minister Siemoniak podkreślił, że dzięki Herculesom polskie wojsko stanie się bardziej mobile, a co za tym idzie, będzie miało większe możliwości w zakresie m.in. planowania zagranicznych misji wojskowych. – Samoloty Hercules C 130-E zwiększają zdolności operacyjne polskiego wojska – podkreślił minister Siemoniak.

Pierwszy z samolotów transportowych, które Polska otrzymała od USA, dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatniego Herculesa Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku. W bazie stacjonować będzie pięć latających maszyn oraz jeden „nielot”, używany jako naziemna pomoc szkoleniowa. „Nielota”, nazywanego przez żołnierzy „Czesio”, otrzymaliśmy 29 września 2010 roku.

W uroczystości w Powidzu uczestniczyli także ambasador USA w Polsce Lee Feinstein i dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski.

Źródło: MON

IS

autor zdjęć: A. Zakrzewski, W. Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Rafał
1346092260
Ziggy ty umiesz liczyć? :))) Czy tego w PiS nie uczą? :> Nielot to 6 hercules a ten który uległ wypadkowi to 7 bo dwa zostały od USA wypożyczone.
27-08-22-BE
~Rafal
1346010420
Tak, oczywiście sami Polacy zaprojektowali by samolot transportowy ;))) Poczytaj sobie ile lat i ile krajów oraz za jakie pieniądze EADS wydało na projekt konkurencji na C-130 a mianowicie airbusa A400M. Jedna sztuka kosztuje około 140mln EURO :) za 5 trzeba by zapłacić 700mln euro a wiec prawie 3mld zł. Wtedy Polska miała by lepszy samolot transportowy niz obecnie. Problem w tym że na razie EADS nikomu nie przekazała ani jednego egz a wiec do nas by dotarły za 5-8 lat bo pierwszeństwo mają ci co wydali kasę na projekt który obecnie wynosi już 5 mld euro :) - tyle kosztuje program projektu nowego samolotu tansportowego przez firmę która ma w tym doświadczenie.
27-08-22-BE
~ziggy
1345980840
No to POliczmy. 1 nielot, 1 rozkraczony w A. To daje 3 sprawne. Z tego jeden bedzie na przegladzie. I tak z 5 zrobilo sie 2. Matoły.
75-1C-5C-66

Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
 
Wojna w świętym mieście, epilog
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wioślarze i triatlonistka na podium
Tragiczne zdarzenie na służbie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ameryka daje wsparcie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
25 lat w NATO – serwis specjalny
Medyczne wnioski z pola walki
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W obronie wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Awanse na Trzeciego Maja
Pierwszy polski technik AH-64
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Czarne oliwki dla sojuszników
Zmiany w dodatkach stażowych
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Posłowie dyskutowali o WOT
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
NATO on Northern Track
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Odliczanie do misji na Łotwie
Pływacy i maratończycy na medal
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polki pobiegły po srebro!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wiedza na czas kryzysu
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Pierwsi na oceanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Husarz na straży nieba
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO