moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej wojska w Łomży

Zmiany w wojskowej logistyce. Minister obrony narodowej zdecydował, że każda dywizja będzie  miała pułk logistyczny. Trzy jednostki są formowane na bazie istniejących batalionów remontowych, a jedna – Warsztatów Technicznych w Łomży. Za jej utworzenie odpowiada powstająca 18 Dywizja Zmechanizowana, której pułk ma podlegać.

Warsztaty Techniczne w Łomży to jednostka, która zajmuje się między innymi remontami czołgów Leopard. Do 2011 roku funkcjonowała jako batalion remontowy, ale z powodu rozformowania 1 Dywizji Zmechanizowanej, której wówczas podlegała (dziś wchodzi w skład 2 Regionalnej Bazy Logistycznej), jej kompetencje zostały ograniczone. Jednak już niedługo ta sytuacja się zmieni. Wkrótce na bazie Warsztatów Technicznych Łomża zostanie utworzony 18 Pułk Logistyczny. Jednostka będzie bezpośrednio podlegała 18 Dywizji Zmechanizowanej. Proces jej formowania już się rozpoczął.

– Na bazie Warsztatów Technicznych w Łomży będzie utworzony 18 Pułk Logistyczny, w skład którego wejdą bataliony: remontowy, transportowy i zabezpieczenia. Chcemy zwiększać zdolności jednostki, ale zależy nam również na tym, aby nie stracić tych dotychczasowych – mówi gen. dyw. Jarosław Gromadziński, dowódca 18 Dywizji Zmechanizowanej. – Aby pułk mógł funkcjonować, musimy też przygotować odpowiednią infrastrukturę. Dlatego w Łomży powstaną między innymi nowe magazyny, garaże oraz – co bardzo ważne – nowa hala remontowa. Jednak najważniejsi są dla nas ludzie. Zadbamy o to, aby w związku z restrukturyzacją warsztatów nie stracić ani jednego pracownika, bo to są świetni fachowcy, którzy doskonale znają się na tym, co robią – dodaje. Dowódca podkreśla, że docelowo w pułku znajdą się etaty zarówno dla cywilów, jak i żołnierzy, ale ich liczba kilkukrotnie się zwiększy. Obecnie warsztaty zatrudniają 130 osób – głównie pracowników cywilnych, natomiast kadra nowo powstającej jednostki ma liczyć 650 osób.

Z takiej sytuacji zadowolony jest prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski. – Łomża ma bogate tradycje wojskowe. Powstanie pułku logistycznego będzie oznaczać dalszy rozwój miasta. Wzmocni bezpieczeństwo i da miejsca pracy  wielu młodym ludziom – mówi prezydent. Dodaje także, że już dziś współpraca miasta z wojskiem (w Łomży oprócz Warsztatów Technicznych stacjonuje także 13 Batalion Lekkiej Piechoty 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej) układa się bardzo dobrze. – Wspólnie organizujemy na przykład uroczystości państwowe – wyjaśnia Mariusz Chrzanowski.

18 Pułk Logistyczny nie jest jedyną tego typu jednostką, która zostanie włączona w struktury dywizji. W przypadku innych związków taktycznych Wojska Polskiego pułki są formowane na bazie batalionów remontowych. Dwa podległe dotychczas 1 Brygadzie Logistycznej – 8 Batalion Remontowy z Koszalina i 16 Batalion Remontowy z Elbląga – zostały już podporządkowane odpowiednio 12 oraz 16 Dywizji Zmechanizowanej. Natomiast 11 Batalion Remontowy z Żagania, dotychczas podległy 10 Brygadzie Logistycznej, teraz wspiera 11 Dywizję Kawalerii Pancernej.

Decyzja o zmianach w wojskowej logistyce zapadła w ubiegłym roku. Jak poinformował wówczas Sztab Generalny Wojska Polskiego, była efektem analiz, które „wykazały potrzebę sformowania nowych jednostek logistycznych, realizujących zadania w czasie pokoju, kryzysu i wojny na rzecz dowódców związków taktycznych”. Nowe pułki logistyczne mają zapewnić „uzyskanie deficytowych zdolności w zakresie możliwości zgrywania bojowego, dowodzenia oraz realizacji zadań transportowo-przeładunkowych”. Formowanie pułków już trwa, natomiast proces ich wyposażania „będzie przebiegał systemowo, a zakładane zdolności będą zdobywały etapami, adekwatnie do stopnia ich ukompletowania”.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Romuald Kurzawa

dodaj komentarz

komentarze


W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nowe zasady dla kobiet w armii
Starcie pancerniaków
Rusza program „wGotowości”
Kaman – domknięcie historii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Abolicja dla ochotników
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sportowcy na poligonie
Niespokojny poranek pilotów
Standardy NATO w Siedlcach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Męska sprawa: profilaktyka
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze podjęli wyzwanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Nie daj się zhakować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szansa na nowe życie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wellington „Zosia” znad Bremy
Koniec dzieciństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kolejny kontrakt Dezametu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Inwestycja w bezpieczeństwo
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zasiać strach w szeregach wroga
Pomnik nieznanych bohaterów
Arteterapia dla weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO