moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowe naloty

W sierpniu 2013 roku dwóch żołnierzy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie osiągnęło niezwykle wysokie życiowe naloty. Są to ppłk pilot Ryszard Sarnacki, dowódca 12 eltr – ponad 7000 godzin w powietrzu i st.chor.sztab. Ryszard Kolski, technik pokładowy – ponad 5000 godzin w powietrzu.

Są to rekordowe naloty – jedne z największych w Siłach Powietrznych.

Ppłk Sarnacki (w lotnictwie od 38 lat) ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie w 1979 roku, gdzie nalatał około 150 godzin na samolotach LIM 5 oraz 100 godzin na samolotach Iskra. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego, gdzie latał jako pilot na samolotach LIM 5. Następnie służył w dywizyjnej eskadrze łącznikowo-transportowej w Świdwinie, gdzie zaczęła się jego przygoda z samolotami An 2. Do krakowskiego 13 Pułku Lotnictwa Transportowego trafił w 1983 roku. W Krakowie latał na samolotach An 2 i Ił 14. W 1994 roku przeszkolił się na nowo wprowadzony do służby An 28, a potem na kolejne wersje M 28 „Bryza", M 28 B/PT „Skytruck" i wreszcie w 2011 roku na najnowszą wersję M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit".

Ppłk Ryszard Sarnacki, pilot-instruktor klasy mistrzowskiej, został odznaczony Lotniczym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał statuetkę Ikara. Brał udział w wielu misjach, ćwiczeniach i lotach po całej Europie oraz od samego początku uczestniczył w lotach humanitarnych w ramach „Akcji Serce". Na dzień 6 sierpnia 2013 roku jego nalot wynosi 7050 godzin, w tym na poszczególnych typach samolotów: Iskry – około 100 godzin, LIM 5 – około 150 godzin, An 2 ponad 1000, Ił 14 około 700 godzin oraz na różnych wersjach M 28 ponad 5000 godzin.

St.chor.sztab. Ryszard Kolski (od 39 lat w lotnictwie) ukończył Szkołę Chorążych w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w 1977 roku. Pierwszy przydział służbowy skierował go 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie, gdzie przeszkolił się na obsługę samolotów An 26 (obsługa naziemna), a później kolejno na Ił 14 (do którego ma największy sentyment), An 2, An 28 i kolejne wersje M 28. Jako technik pokładowy i instruktor brał udział w pierwszych lotach z narządami do przeszczepu, jeszcze przed oficjalną „Akcją Serce". Wyróżniony Statuetką Ikara, doświadczony technik pokładowy brał udział w lotach po całej Europie. W czerwcu 2013 roku przekroczył nalot życiowy 5000 godzin, w tym na samolotach: Ił 14 – 1422 godzin, An 2 – 678 godzin, An 28 – 350 godzin, M 28 „Bryza" – 1472 godzin, M 28 B/PT „Skytruck" – 931 godzin oraz M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit" – 147 godzin.

Źródło: kpt. Maciej Nojek

PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~lapuch
1424896140
BRAWO K O L A !!!
9A-AC-3F-B1

Gunner, nie runner
 
Metoda małych kroków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Święto stołecznego garnizonu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wojna w świętym mieście, epilog
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Awanse na Trzeciego Maja
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Weterani pod wszechstronną opieką
Husarz na straży nieba
Pod skrzydłami Kormoranów
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dumni z munduru
NATO on Northern Track
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ameryka daje wsparcie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Szybki marsz, trudny odwrót
Pierwsi na oceanie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wytropić zagrożenie
Posłowie dyskutowali o WOT
Wioślarze i triatlonistka na podium
Daglezje poszukiwane
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO na północnym szlaku
Zmiany w dodatkach stażowych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pływacy i maratończycy na medal
Pytania o europejską tarczę
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, część trzecia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO