moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowe naloty

W sierpniu 2013 roku dwóch żołnierzy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie osiągnęło niezwykle wysokie życiowe naloty. Są to ppłk pilot Ryszard Sarnacki, dowódca 12 eltr – ponad 7000 godzin w powietrzu i st.chor.sztab. Ryszard Kolski, technik pokładowy – ponad 5000 godzin w powietrzu.

Są to rekordowe naloty – jedne z największych w Siłach Powietrznych.

Ppłk Sarnacki (w lotnictwie od 38 lat) ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie w 1979 roku, gdzie nalatał około 150 godzin na samolotach LIM 5 oraz 100 godzin na samolotach Iskra. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego, gdzie latał jako pilot na samolotach LIM 5. Następnie służył w dywizyjnej eskadrze łącznikowo-transportowej w Świdwinie, gdzie zaczęła się jego przygoda z samolotami An 2. Do krakowskiego 13 Pułku Lotnictwa Transportowego trafił w 1983 roku. W Krakowie latał na samolotach An 2 i Ił 14. W 1994 roku przeszkolił się na nowo wprowadzony do służby An 28, a potem na kolejne wersje M 28 „Bryza", M 28 B/PT „Skytruck" i wreszcie w 2011 roku na najnowszą wersję M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit".

Ppłk Ryszard Sarnacki, pilot-instruktor klasy mistrzowskiej, został odznaczony Lotniczym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał statuetkę Ikara. Brał udział w wielu misjach, ćwiczeniach i lotach po całej Europie oraz od samego początku uczestniczył w lotach humanitarnych w ramach „Akcji Serce". Na dzień 6 sierpnia 2013 roku jego nalot wynosi 7050 godzin, w tym na poszczególnych typach samolotów: Iskry – około 100 godzin, LIM 5 – około 150 godzin, An 2 ponad 1000, Ił 14 około 700 godzin oraz na różnych wersjach M 28 ponad 5000 godzin.

St.chor.sztab. Ryszard Kolski (od 39 lat w lotnictwie) ukończył Szkołę Chorążych w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w 1977 roku. Pierwszy przydział służbowy skierował go 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie, gdzie przeszkolił się na obsługę samolotów An 26 (obsługa naziemna), a później kolejno na Ił 14 (do którego ma największy sentyment), An 2, An 28 i kolejne wersje M 28. Jako technik pokładowy i instruktor brał udział w pierwszych lotach z narządami do przeszczepu, jeszcze przed oficjalną „Akcją Serce". Wyróżniony Statuetką Ikara, doświadczony technik pokładowy brał udział w lotach po całej Europie. W czerwcu 2013 roku przekroczył nalot życiowy 5000 godzin, w tym na samolotach: Ił 14 – 1422 godzin, An 2 – 678 godzin, An 28 – 350 godzin, M 28 „Bryza" – 1472 godzin, M 28 B/PT „Skytruck" – 931 godzin oraz M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit" – 147 godzin.

Źródło: kpt. Maciej Nojek

PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~lapuch
1424896140
BRAWO K O L A !!!
9A-AC-3F-B1

Nie żyje żołnierz PKW Irak
 
Umacnianie ściany wschodniej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Demony wojny nie patrzą na płeć
Bezpieczniejsza Europa
Pierwszy polski lot Apache’a
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dzieci wojny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Wyższe stawki dla niezawodowych
Czarna Pantera celuje
Nowe Abramsy już w Wesołej
Radar na bezpieczeństwo
Śmierć gorsza niż wszystkie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Odznaczenia za misję
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Zatrzymania na granicach
Kajakami po medale
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Rekompensaty na ostatniej prostej
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Potrzebujemy najlepszych
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Święto sportów walki w Warendorfie
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Planowano zamach na Zełenskiego
Wołyń – pamiętamy
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Flyer, zdobywca przestworzy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
BWP-1 – historia na dekady
Ostatnia niedziela…
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podejrzane manewry na Bałtyku
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Pracowity pobyt w kosmosie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Czarne Pantery, ognia!
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Ratownik w akcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO