moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołg będzie gotowy na listopadową paradę

Kilkaset pancernych części – od śrub po ciężkie stalowe płyty – wypełnia spory hangar. To w nim trwa remont blisko stuletniego unikalnego czołgu Renault FT 17, sprowadzonego z Afganistanu. Militarny zabytek weźmie udział w tegorocznej paradzie z okazji Święta Niepodległości.


– Czołg jest w 100 procentach oryginalny, nie ma w nim żadnych przeróbek, brakuje za to kilkudziesięciu części – tłumaczy Mirosław Zientarzewski, kierownik warszawskiego Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, oddziału Muzeum Wojska Polskiego, które zajmuje się remontem sprowadzonego z Afganistanu Renault FT 17.

Zabytkowy francuski czołg, który walczył w polskiej armii w czasie wojny 1920 roku, trzy tygodnie temu trafił do stołecznego muzeum z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Minister obrony zdecydował, że pojazd wzbogaci warszawską ekspozycję. Najpierw jednak musi przejść gruntową renowacje.

– Rozkładamy czołg na części, każdy z elementów opisujemy i fotografujemy – opowiada Zientarzewski. Sprawdzane jest też, co będzie trzeba w pojeździe uzupełnić. Brakuje m.in. pancernych płyt osłaniających silnik – kompletu górnych i bocznej prawej, armaty Puteaux kal. 37 mm, „ogona”, czyli specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba pomagającej pokonywać okopy oraz kilku drobnych elementów np. uchwytu pokrywy.

Jednak największy problem będzie z odbudową układu napędowego. Pojazd nie ma silnika, a zachowane elementy, w tym skrzynia biegów, wymagają gruntownej naprawy. Muzealnikom zależy, aby brakujące elementy zastąpić oryginalnymi częściami z innych FT-17. Udało się to w przypadku płyty bocznej, którą muzeum miało w swoich zbiorach. – Części, których nie uda się nam dostać, będziemy odtwarzać zgodnie z dokumentacją, której wypożyczenie zadeklarowało Muzeum Broni Pancernej we francuskim Saumur – tłumaczy Zientarzewski.

Potem czołg czeka piaskowanie, malowanie, a na koniec montaż i ostateczne pokrycie farbą. Wóz dostanie taki sam kamuflaż, w jaki malowano te pojazdy we Francji, zanim dotarły do Polski w 1919 roku. Na razie trudno ocenić, ile będzie kosztował remont. – Najpierw musimy poznać wyceny wszystkich prac i kupić potrzebne części – wyjaśnia kierownik muzeum. Zdradza też, że placówka prowadzi rozmowy ze sponsorem, który jest zainteresowany sfinansowaniem remontu FT 17.

AD

autor zdjęć: Mirosław Zientarzewski

dodaj komentarz

komentarze

~pararescue
1363015260
hmm, wygląda jakby był nieco zardzewiały...
13-56-37-B9
~scoobydoopoznan
1362929880
bardzo ciekawy zardzewiały czołg.. . a co z gazetami typu:"Świat Młodych " ...
00-B3-ED-57

Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
 
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nowe Abramsy już w Wesołej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ratownik w akcji
Planowano zamach na Zełenskiego
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Potrzebujemy najlepszych
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Broń przeciwko wrogim satelitom
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Radar na bezpieczeństwo
Ostatnia niedziela…
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Tłumy na zawodach w Krakowie
Demony wojny nie patrzą na płeć
Zatrzymania na granicach
Flyer, zdobywca przestworzy
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Kajakami po medale
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Pierwszy polski lot Apache’a
Wołyń – pamiętamy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czarne Pantery, ognia!
Bezpieczniejsza Europa
Dzieci wojny
Odbudowa obrony cywilnej kraju
BWP-1 – historia na dekady
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Wyższe stawki dla niezawodowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Święto sportów walki w Warendorfie
Umacnianie ściany wschodniej
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Czarna Pantera celuje
Pracowity pobyt w kosmosie
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Odznaczenia za misję
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO