moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sto lat w rzece

Na dnie Wieprza, cztery metry pod wodą, odkryli zabytkowy pojazd. Jego wydobycie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale już dziś rekonstruktorzy z Kocka podejrzewają, że znaleźli niemiecki czołg A7V, jeden z pierwszych na świecie. – To byłaby sensacja! – mówi Kamil Zydlewski, członek grupy. Nie czekając na wydobycie, postanowili zrekonstruować A7V.

Replika czołgu A7V w muzeum broni pancernej w Munster.

Nigdzie w Europie nie zachował się jak dotąd oryginalny czołg A7V. Do końca pierwszej wojny światowej powstało ich zaledwie 20. Jedyny egzemplarz jest w muzeum w Brisbane w Australii. Nawet Niemcy w muzeum w Munster pokazują replikę, która nie odzwierciedla czołgu w jego rzeczywistych rozmiarach.

– Na razie trudno jednoznacznie stwierdzić, co znaleźliśmy na dnie rzeki – zastrzega Kamil Zydlewski, dowódca 20-osobowej Grupy Rekonstrukcyjnej 8 Pułku Piechoty Legionów z Kocka.

Odkryty przez nich wrak spoczywa w Wieprzu w pobliżu Lubartowa (województwo lubelskie). Jest zaryty w mule tak, że widać tylko jego spód, fragment gąsienicy i tylnych kół. – Nurek zrobił szkic. Pojazd nie przypomina żadnego wozu bojowego ani czołgu z drugiej wojny światowej. Podobny jest za to do podwozi stosowanych w niemieckich czołgach A7V – opowiada Zydlewski.

Czołgi tego typu produkowano pod koniec pierwszej wojny. Wyglądały jak ogromne pudła na gąsienicach. Ośmiometrowy kolos ważył 30 ton. Mógł pomieścić 18 żołnierzy obsługujących działo i sześć karabinów maszynowych. Wiosną 1918 roku we Francji A7V wzięły udział w pierwszej w historii potyczce jednostek pancernych.

Jak to możliwe, że czołg znalazł się w Polsce? Według niepotwierdzonej relacji jednego z polskich oficerów, A7V walczyły w wojnie 1920 roku. – Twierdził, że czołgi przekazali nam Francuzi, którzy zarekwirowali je Niemcom – informuje Kamil Zydlewski. Jednak podejrzewa, że na dnie Wieprza leży raczej pojazd skonstruowany na podwoziu czołgu A7V, na przykład koparka lub ciągnik. Wyprodukowano ich około setki. Jeden z pojazdów mógł po pierwszej wojnie trafić do Polski i być używany w naszej armii jako ciągnik artyleryjski.

Próby wydobycia wraku ruszą wiosną. Rekonstruktorzy chcą jednak prosić o pomoc mjr. Tomasza Ogrodniczuka, kustosza Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, który ma duże doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach. – Gdyby z Wieprza udało się wyciągnąć pojazd na podwoziu A7V, byłaby to prawdziwa pancerna perełka, nie mówiąc już o całym czołgu – przyznaje mjr Ogrodniczuk.

Replika wojskowej sanitarki wykonana przez Grupę Rekonstrukcyjną 8 Pułku Piechoty Legionów z Kocka

Rekonstruktorzy z Kocka postanowili jednak, że niezależnie od tego, czy z rzeki wydobędą A7V, zbudują pierwszą na świecie wierną replikę tego czołgu. Udało im się już skonstruować kopie militarnego sprzętu, m.in. wojskowego Forda T z 1915 i działa ZIS3 z 1943 roku. – Z archiwum w Dreźnie dostaliśmy plany A7V. Mamy w grupie mechaników, którzy wiele elementów zrobią sami – opowiada jej dowódca. Część elementów już kupili lub sami wykonali, np. stołki dla załogi, repliki karabinów maszynowych i działka oraz stojaki na broń. – Układ jezdny weźmiemy z transportera pływającego PTS, gąsienice z podwozia zestawu rakietowego Krug – wyjaśnia Zydlewski.

Członkowie grupy zapewniają, że są w stanie zbudować czołg w kilka miesięcy. Brakuje im jednak pieniędzy. Dzięki wsparciu władz samorządowych Kocka i Ostrówka zebrali już 20 tys. zł, potrzebują jeszcze 40 tys. Grupa marzy, aby ich A7V w pierwszą przejażdżkę mógł ruszyć w lipcu podczas zlotu rekonstruktorów w Kutnie. Potem ich unikalną replikę będzie można oglądać w założonej przez nich Izbie Pamięci Czynu Zbrojnego w Kocku.



Ciekawe militarne zabytki tylko na portalu polska-zbrojna.pl.

 

AD

autor zdjęć: Deutsches Panzermuseum Munster, archiwum GRH 8ppleg

dodaj komentarz

komentarze

~Lanckorona
1455892140
Może redakcja wróci do sprawy? Bardzo to ciekawe
EC-FD-3B-47
~Twojmajster@op.pl
1437944220
Witam, Posiadam działkę niedaleko Sulejowa nad Pilicą, do Pilicy wpływa Czarna, a obok Czarnej jest sadzawka w której Niemcy zatopili wóz bojowy. Jest on tam do tej pory. Na wodzie pokazują się plamy oleju. Od lustra wody, może być około 2 M. Mogę wskazać miejsce😎 Pozdrawiam, Robert
CA-A4-20-9B
~jarked
1398673260
witam! Czy wiadomo coś o tym czołgu?
4B-A4-ED-0A

Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsza misja Gripenów
Wyrok za tragiczny wypadek
W Ełku wykuwają charaktery
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Składy wysokiego ryzyka
Viva Polaki! Viva liberatori!
Double Eagle – podwodny tropiciel
Baltic Sea Under Control
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Rex Bolizlavus
Strażnik nieba
Więcej polskiego trotylu dla USA
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
„Pułaski” na Atlantyku
Święto ludzi z pasją
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Podniebny Pegaz
Debiut polskiego AW149
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
Więcej amunicji do Rosomaków
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szabla hubalczyków
Powstaje armia dronów
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Poznać rakietowego Homara
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Rodzina na wagę złota
Więcej na mieszkanie za granicą
Zatopiony problem
Wyścig zbrojeń wystartował
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Henry Szymanski na tropie prawdy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Zwycięstwo mordercy
Trzy dekady DGW
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebne wsparcie sojuszników
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pracowity dyżur Typhoonów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polskie F-16 w służbie NATO
Medycyna na morzu
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Kolejowy sabotaż udaremniony
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO