moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza wojskowa pilot-instruktor

Wychowała się w Dęblinie, zasypiała przy szumie śmigieł i silników samolotów. Por. Anna Górecka jest dziś jedyną w Siłach Powietrznych kobietą pilotem-instruktorem. Wyszkoliła już kilkudziesięciu pilotów śmigłowców. Kilka dni temu uzyskała uprawnienia do nauki latania na trzecim typie śmigłowca – W-3 Sokół.


Por. Anna Górecka służy w Lotniczej Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej w Powidzu. Podstawowym zadaniem pilotów tej jednostki jest szkolenie personelu – młodych pilotów – którzy służyć będą w grupach poszukiwawczo-ratowniczych w Krakowie, Mińsku Mazowieckim i Świdwinie. Kilka dni temu por. Górecka zdobyła uprawnienia do szkolenia młodych pilotów z latania na Sokole. Jest pierwszą kobietą-pilotem w SP, która pracuje jako instruktor lotów.

Od dziecka lubiłam samoloty i interesowałam się lotnictwem – wspomina por. Anna Górecka. Jej ojciec, ppłk Andrzej Krajewski – dziś emerytowany pilot, często zabierał ją do jednostki i na wojskowe lotnisko. Po studiach wojskowych przez kilka lat uczyła młodych podchorążych pilotażu na śmigłowcach, głównie na szkolnych Mi-2 i SW-4 Puszczyk, dziś lata i uczy na W-3 Sokół.

Ale droga do wojskowej kariery nie była łatwa. Była w liceum ogólnokształcącym, gdy dowiedziała się, że Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych zaczęła przyjmować kobiety. Postanowiła wtedy zrealizować swoje marzenia – zaczęła przygotowywać się do egzaminów wstępnych. Jej ojciec był wówczas dyrektorem Liceum Lotniczego w Dęblinie, a mama cywilnym pracownikiem wojska. Jednak oboje odradzali jej służbę wojskową, podkreślali, że to zbyt ciężkie wyzwanie dla kobiety. Ale nie chciała ich słuchać. Postawiła wszystko na jedną kartę, nie szukała innych – cywilnych kierunków studiów. Zapisała się do aeroklubu, gdzie uczyła się pilotażu na samolocie Zlin-42.

W 2000 roku zdała egzaminy i jako jedna z 10 kobiet rozpoczęła naukę w dęblińskiej „Szkole orląt”. Była wśród czterech pań, które w szkole uczyły się pilotażu. Studia wspomina jako czas ciężkiej pracy.

– Zawsze byłam wysportowana, więc zajęcia fizyczne nie były dla mnie żadnym problemem. Problemem były za to przedmioty typowo techniczne. Koledzy i tata pomagali mi na pierwszym roku w nauce nawigacji i aerodynamiki – wspomina porucznik Górecka. Nigdy jednak nie żałowała swojego wyboru. – Kocham swoją pracę i nigdy nie zamieniłabym jej na nic innego – przyznaje.


Po promocji dostała przydział do 1 Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie (dzisiejsza 41 Baza Lotnictwa Szkolnego). Od 2007 roku por. Anna Górecka pracuje jako instruktor. Za sterami śmigłowców spędziła ponad 1000 godzin, co jest bardzo dobrym wynikiem (np. podoficer roku Sił Powietrznych chor. sztab. Mariusz Pankow przez 29 lat służby w powietrzu spędził 2,5 tysiąca godzin). Przez ponad cztery lata uczyła podchorążych techniki pilotażu na śmigłowcach Mi-2 i SW-4 Puszczyk.

Przyznaje, że praca instruktora jest wymagająca, ale według niej nie ma znaczenia, czy na fotelu instruktora w śmigłowcu siedzi kobieta czy mężczyzna. – Nikt nigdy nie ułatwiał mi pracy, tylko dlatego, że jestem kobietą. Mam czasami wrażenie, że więcej się ode mnie wymaga niż od pozostałych pilotów. Mam duże doświadczenie, odpowiednio wysoki nalot, dlatego skierowano mnie na szkolenie instruktorskie. Chciałabym, żeby inne kobiety-piloci podnosiły swoje kwalifikacje i też były instruktorkami – mówi por. Górecka.

– Lubię uczyć innych. Mam z tego ogromną satysfakcję. Cieszy mnie to, że mój uczeń reaguje na moje polecania, poprawia swoje błędy. Już kilkudziesięciu moich wychowanków lata po Polsce – opowiada por. Górecka i dodaje: – Na początku byłam bardzo zestresowana. Trzeba bardzo uważać, bo nawet jeśli uczeń teorię ma opanowaną na piątkę, to kiedy siada w śmigłowcu, zapomina połowę tego, co wiedział.

Do jednostki por. Górecka przyjeżdża motocyklem. Jeździ chopperem, Junakiem M16. Dlaczego nie wybrała ścigacza? – To tak, jak z lataniem. Inni wolą szybkie samoloty i szybkie motocykle. Ja wybrałam śmigłowce, a jazda chopperem sprawia mi po prostu wielką przyjemność – mówi.

– Ania jest skromna, ale to profesjonalistka, jest jedną z bardziej doświadczonych pilotów w bazie – mówi kpt. Włodzimierz Baran z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

W jednostce ma pseudonim „Kraja”. To skrót od jej panieńskiego nazwiska – Krajewska. – „Kraja” to taki nasz Tom Cruise, tyle że w spódnicy. No i nie gwiazdorzy tak, jak on – żartuje jej kolega z pracy.

MKS

autor zdjęć: Włodzimierz Baran; arch. pryw. Anny Góreckiej

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1370187420
Sie ma to sie ma,jak mozna to mozna bo niby dlaczego nie.Ci co wymawiaja znajomosci i kontakty robia to bo sami niewiele potrafia i chcieli by by ktos cos zrobil za nich.Konyakty i znajomosci to tylko narzedzie.Przynajmniej wlasciwe geny na wlasciwym miejscu w postaci pieknej kobiety.Gratuluje.
FA-3B-9A-B7
~osa1975_30
1355916540
GRATULACJE !!!!!!!!
B1-32-B1-EF
~HUGO
1355916480
Szacun wielki!!!
5C-11-A2-2B
~BoskiKobe
1355864580
Gratuluje Aniu...koleżanko po fachu....oby tak dalej...pozdrawiam z szerokim uśmiechem.... kobe :-))
F5-D1-2F-EF
~Dareczek
1355817900
LGPR nie szkoli pilotów dla GPRów!
BA-38-66-0F

Trzy okręty, jeden zespół
 
Badania z WAT-u na misji AX-4
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Uczelnia wysokich lotów
PGZ na nowo
100 lat historii Szkoły Orląt
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Ogniem i tarczą
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kierunek Karkonosze
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Nowy rozdział w historii Mesko
Misja PKW „Olimp” doceniona
W wakacje wstąp do WOT-u!
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wyzwanie, które integruje
DNA GROM-u
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
W Dęblinie tylko do przodu
Podejrzane manewry na Bałtyku
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Droga do zespołu bojowego GROM
ASzWoj na warcie od pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tak uczyły się latać orlęta
Od chaosu do wiktorii
Nasi czołgiści najlepsi
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nowe cele obronne NATO
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Film o Feniksie i terytorialsach
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmagania sześcioosobowych armii
Żołnierz influencer?
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Piloci na straży bezpieczeństwa
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Robotyka to przyszłość medycyny
Dzień, który zmienił bieg wojny
Droga pełna emocji
Walczmy mądrze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
ZMU dla marynarzy
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dezamet rośnie w siłę
Letni wypoczynek z MON-em
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO