moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie wesprze… sieć

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami, a nawet okrętami.

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

Jastrzębie wesprze… sieć

 

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami a nawet okrętami.

 

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

 

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

 

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

 

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

 

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

 

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

 

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

 

Magdalena Kowalska-Sendek

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera (rbsphotos.com)

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna na detale
Ramię w ramię z aliantami
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szpej na miarę potrzeb
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Gunner, nie runner
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rekordziści z WAT
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Posłowie dyskutowali o WOT
SOR w Legionowie
Na straży wschodniej flanki NATO
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Sprawa katyńska à la española
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, epilog
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejne FlyEye dla wojska
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Charge of Dragon
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wytropić zagrożenie
Ameryka daje wsparcie
Zmiany w dodatkach stażowych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Zachować właściwą kolejność działań
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Front przy biurku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
W Italii, za wolność waszą i naszą
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Pod skrzydłami Kormoranów
Metoda małych kroków
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO