Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych rozpoczęły produkcję myśliwca szóstej generacji F-47 NGAD. Jego pierwszy lot ma się odbyć w 2028 roku. – Ta platforma wraz z systemami towarzyszącymi zapewni w przyszłości jej użytkownikom dominację w powietrzu – zapowiedział gen. David Allvin, szef sztabu amerykańskich sił powietrznych.
Wyrenderowany projekt graficzny F-47 dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Najnowsze informacje na temat wojskowego programu NGAD (Next Generation Air Dominance – dominacja powietrzna nowej generacji) padły podczas „Air, Space and Cyber Conference”, zorganizowanej w National Harbor w stanie Maryland. Gen. Allvin powiedział, że koncern Boeing po tym, jak jego projekt został wybrany przez wojsko, szybko przeszedł do działania, by rozpocząć produkcję myśliwca szóstej generacji. Prace już trwają, a pierwszy lot testowy F-47 ma się odbyć najpóźniej za trzy lata, choć jeszcze niedawno wskazywano na 2029 rok. – Musimy działać szybko. Jesteśmy do tego gotowi – mówił szef sztabu amerykańskich sił powietrznych.
F-47 to projekt amerykańskiego samolotu przewagi powietrznej szóstej generacji, który został wybrany do produkcji w ramach programu NGAD w marcu tego roku. W przyszłości ma on zastąpić myśliwce F-22 Raptor, którymi amerykańskie wojsko operuje od 20 lat. Ze wstępnych zapowiedzi wynika, że F-47 będzie miał zasięg około 1000 Mm (1852 km), czyli prawie dwa razy więcej niż Raptor. Ma osiągać prędkość powyżej 2 Ma, to podobnie jak myśliwiec piątej generacji. F-47 ma za to dominować zarówno nad F-35, jak i F-22 pod względem obniżonej wykrywalności (tzw. technologia stealth). W materiałach udostępnionych przez gen. Allvina przy F-47 pojawił się zapis „Stealth++”, zaś przy F-35 i F-22 odpowiednio „Stealth” i „Stealth+”. Ponadto F-47 ma współpracować z bezzałogowcami YFQ-42A i YFQ-44A, które również wpisują się w program NGAD.
US Army zapowiedziała już, że będzie chciała kupić co najmniej 185 samolotów F-47. Dzięki temu mogłyby one w przyszłości zastąpić całą obecną flotę Raptorów, których w latach 1996–2011 wyprodukowano 195. – Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia projektowania, budowy i dostarczania myśliwców szóstej generacji dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych – mówił w marcu Steve Parker, prezes i dyrektor generalny Boeing Defense, Space & Security. – Przygotowując się do tej misji, dokonaliśmy największej inwestycji w historii naszej działalności obronnej i jesteśmy gotowi dostarczyć najbardziej zaawansowane i innowacyjne samoloty NGAD – dodał Parker.
Nad projektem konkurencyjnym wobec amerykańskiego rozwiązania pracują obecnie Brytyjczycy, Włosi i Japończycy, których GCAP (Global Combat Air Programme) ma zastąpić Typhoony i F-2. Hiszpanie, Niemcy i Francuzi szykują z kolei FCAS (Future Combat Air System). Oba te programy są jednak pod względem realizacji daleko w tyle za NGAD. Najbliżej oficjalnego zaprezentowania samolotu szóstej generacji wydają się być Chiny. Bezogonowa, trójsilnikowa platforma, nazwana na Zachodzie J-36, była widziana po raz pierwszy nad Chengdu już w grudniu 2024 roku. Szczegóły dotyczące tego projektu są jednak owiane tajemnicą.
autor zdjęć: United States Air Force

komentarze