moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy z „zetek” będą żołnierze?

Gdyby wybuchła wojna, aż 48% Polaków w wieku 18–25 lat zgłosiłoby się do wojska, by wziąć czynny udział w konflikcie. Co czwarty młody (26%) deklaruje w takiej sytuacji chęć wyjechania z kraju. Co piąty (19%) udzielałby się w organizacjach pomocowych. Takie wyniki przynoszą badania postaw i wartości pokolenia „Z”, istotnych w kontekście rekrutacji i służby wojskowej.

Projekt zrealizowany został przez bydgoskie Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych (CDiSSZ), niedawno ukazał się raport końcowy. Badania trwały dwa lata (2023–2024) i były prowadzone za pomocą ankiet pośród uczniów i studentów oraz wywiadów eksperckich z dyrektorami placówek oświatowych, nauczycielami i pedagogami szkolnymi. Próba badawcza objęła 1200 młodych ludzi z 25 szkół i uczelni wyższych.

W ankiecie poruszono kwestie czynników motywujących do wstąpienia w szeregi wojska, jednocześnie zapytano o determinanty, które zniechęcają do związania się ze służbami mundurowymi. Ważnym zagadnieniem były sprawy postrzegania powszechnego obowiązku obrony, ćwiczeń wojskowych, zmian zachodzących w armii czy wpływu wojny w Ukrainie na bezpieczeństwo Polski. Wiele pytań dotyczyło kwestii światopoglądowych i innych cech charakterystycznych badanej generacji. Uzyskane dane posłużyły do identyfikacji oczekiwań i wymagań młodego pokolenia w kontekście rekrutacji i pełnienia służby w Wojsku Polskim.

REKLAMA

Komfort i wygoda życia na topie

Zapytani o to, które cechy pokolenia „Z” najtrafniej charakteryzują jego przedstawicieli, ankietowani wskazali: łatwość w przyswajaniu i korzystaniu z nowinek technologicznych (31% odpowiedzi), dużą pewność siebie (18%), brak obaw wobec podejmowanego ryzyka (13%), potrzebę szybkiego rozwoju indywidualnego (12%) oraz zachowanie balansu pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (12%). Gdy poproszono młodych o wskazanie autorytetu, 54% z nich przyznało, że po wsparcie, radę i przykład zwraca się do członków rodziny. 22% ankietowanych zadeklarowało, że nie ma żadnych autorytetów. Inne opcje – dotyczące wybitnych dowódców, nauczycieli, celebrytów, postaci ze świata polityki i nauki – zyskały niewielki odsetek (od 1 do 6%) wskazań.

Na pytanie „Co dla ciebie ma obecnie największe znaczenie?”, ankietowani odpowiadali: komfort i wygoda życia (38%), kariera zawodowa (26%), założenie rodziny (11%), bezpieczeństwo naszego kraju (10%). Wartości oparte na religii wskazało 2% badanych, ochronę planety 1%.

Gdy badacze zapytali o czynniki warunkujące osiągnięcie sukcesu, przedstawiciele pokolenia „Z” wymienili przede wszystkim wytrwałość i upór (33% wskazań), kompetencje i kwalifikacje zawodowe (21%) oraz kreatywność i innowacyjność (19%).

Poproszeni o wskazanie głównych źródeł pozyskiwania informacji badani podali: media społecznościowe (36%), portale internetowe (28%) oraz telewizję (16%).

Aż 73% ankietowanych uważa się za osoby tolerancyjne, odmiennego zdania jest 18%.

Szkolenia dla wszystkich

Seria pytań wprost związanych z rekrutacją do wojska zaczęła się od czynników zachęcających do służby. W ocenie młodych najważniejsze w tym kontekście jest stałe zwiększanie wysokości wynagrodzeń (27% odpowiedzi), możliwość pełnienia służby w pobliżu miejsca zamieszkania (25%), perspektywa rozwoju indywidualnego (20%) oraz dodatkowe przywileje (20%). Na pytanie o gotowość do przeprowadzki w razie podjęcia służby w armii (lub innych służbach mundurowych) „nie” odpowiedziało 57% ankietowanych. Odpowiedzi „tak” stanowiły 41% całości. Poproszeni o wskazanie czynników zniechęcających do służby w armii badani wymienili: ciągłą dyspozycyjność (29%), częstą zmianę miejsca zamieszkania (21%) oraz hierarchiczną strukturę organizacyjną wojska (14%).

Przedmiotem kolejnego pytania była motywacja kandydatów do służby w wojsku. Zdaniem ankietowanych, ochotników zachęca głównie: stabilność finansowa (24%), możliwość uzyskania wcześniejszych praw emerytalnych (19%) i możliwość rozwoju indywidualnego (11%).

W kontekście ewentualnego wstąpienia do służby wojskowej biorący udział w badaniu uważają się za: sprawnych fizycznie (23%), zdyscyplinowanych i lojalnych (19%), zdolnych do działania pod presją czasu (12%) i posiadających cechy przywódcze (11%). 57% przedstawicieli pokolenia „Z” sądzi, że regularne ćwiczenia wojskowe powinny dotyczyć wszystkich obywateli, 29% ma na ten temat odmienne zdanie.

Blisko połowa ankietowanych (48%) zadeklarowała gotowość zgłoszenia się do wojska, odbycia przeszkolenia i wzięcia czynnego udziału w działaniach zbrojnych – gdyby doszło do wojny. Zarazem więcej niż jedna czwarta (26%) przyznała, że w takiej sytuacji opuściłaby Polskę. Niemal co piąty ankietowany (19%) preferuje zaangażowanie w działania wspierające organizacje charytatywne i humanitarne.

Wojsko ma być gotowe na pokolenie „Z”

Co te wyniki mówią o młodych Polakach i ich gotowości do służby? Jak wojsko winno się do tego ustosunkować? Przedstawiciele pokolenia „Z” cenią sobie indywidualizm, rozwój osobisty, elastyczność, tzw. work-life balance. Tradycyjne wartości wojskowe, takie jak hierarchia, dyscyplina i bezwzględne podporządkowanie są dla nich mniej atrakcyjne.

– Zaskoczyła mnie potrzeba bliskości miejsca zamieszkania, bo to ostro kontrastuje z wizerunkiem młodych jako mobilnych, często wręcz niezakorzenionych – przyznaje ppłk Arkadiusz Czaplewski z CDiSSZ, jeden ze współautorów badania. – A zarazem trudno mi wyobrazić sobie wojsko, które nie byłoby strukturą hierarchiczną, wymagającą dużej dyspozycyjności. Dlatego w strategiach rekrutacyjnych trzeba podkreślać inne atuty służby, jej unikatowość. Podbijajmy fakt, że wojsko się zmienia, kupuje mnóstwo nowoczesnej broni – radzi oficer, zwracając uwagę na łatwość w przyswajaniu nowinek, która cechuje młodych Polaków.

We wnioskach z badań czytamy: „Pokolenie »Z« jest wychowane w świecie cyfrowym i dąży do funkcjonowania w otoczeniu nasyconym nowoczesnymi technologiami. Innowacyjność, koncentracja uwagi na cyberbezpieczeństwie, powszechne wykorzystanie dronów czy sztucznej inteligencji mogą przyciągnąć większą liczbę kandydatów zainteresowanych służbą w nowoczesnym środowisku”.

Przedstawiciele generacji „Z” cenią sobie organizacje, które promują elastyczne godziny pracy i pracę zdalną. Stąd konieczność położenia nacisku na promowanie takich modeli służby, jak wojska obrony terytorialnej, dobrowolna zasadnicza służba wojskowa, ale też rozmaitych działań podejmowanych przez resort obrony w zakresie edukacji wojskowej i proobronnej (jak program „Trenuj z wojskiem”).

Raport wskazuje, że w strategiach rekrutacyjnych uwzględniających cechy pokolenia „Z” konieczne jest prezentowanie wojska jako miejsca, gdzie tradycyjna hierarchia nie wyklucza otwartości na dialog, kreatywności, inicjatywy czy współpracy.

– Z naszych badań wynika, że młodzi są gotowi podporządkować się jasnym regułom. Że potrafią działać wspólnie, jeśli widzą sens. Że są tolerancyjni wobec różnorodności kulturowej, religijnej i społecznej, co sprzyja budowaniu zespołów opartych na wzajemnym zaufaniu – wylicza ppłk Czaplewski i dodaje jeszcze jedną istotną cechę – wyższy od poprzednich pokoleń wskaźnik kompetencji w zakresie znajomości języków obcych. – Młodzież ma mnóstwo atutów, z których armia może czerpać garściami. Musimy być gotowi na pokolenie „Z” – konkluduje oficer.

Marcin Ogdowski

autor zdjęć: 19 BZ

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa bliżej żołnierzy
 
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Apache’e na horyzoncie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Medycyna na morzu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rodzina na wagę złota
Szabla hubalczyków
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa siła uderzeniowa
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Składy wysokiego ryzyka
Feniks zakończony. Pomoc trwa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebny Pegaz
Początek „Burzy”
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej na mieszkanie za granicą
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Piękny przykład patriotyzmu
Gdy sekundy decydują o życiu
Ogień z nabrzeża
Pierwsza misja Gripenów
Konstytucja – fundament dla pokoleń
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Wyścig zbrojeń wystartował
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Rex Bolizlavus
Podniebne wsparcie sojuszników
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Filary bezpieczeństwa
Prezydent wręczył awanse generalskie
Pegaz nad Europą
Na pomoc po katastrofie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Poznać rakietowego Homara
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Pracowity dyżur Typhoonów
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sport kształtuje mentalność
Baltic Sea Under Control
Walka pod napięciem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ukwiał z Gdańska
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
„Pułaski” na Atlantyku
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wiedza na trudne czasy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO