moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy eksponat w krakowskim muzeum

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało nowy eksponat. To samolot Zlin Z-42M, który przez wiele lat użytkowany był w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i Aeroklubie Mieleckim. To trzecia maszyna tego producenta w zbiorach muzeum. Do tej pory miłośnicy lotnictwa mogli oglądać Zlina Z-26 „Trener” oraz Z-50LA.

Samolot o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD został wyprodukowany w 1977 roku. Dwumiejscowy dolnopłat, skonstruowany w Czechosłowackich Zakładach Lotniczych Moravan-Otrokovice (obecnie w Czechach), był wykorzystywany przez ośrodek „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a następnie trafił do Aeroklubu Mieleckiego. Samolot Zlin Z-42M w polskich aeroklubach był wykorzystywany do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Prototyp Zlina 42 oblatano w październiku 1967 roku. W kolejnych latach skonstruowano kilka wariantów tego samolotu. Wersja Z-42M powstała w 1974 roku. W porównaniu do wersji produkcyjnej Z-42 zmieniono silnik Avia M137A na bardziej wydajny Avia M137AZ. W nowej konstrukcji zamontowano śmigło samoprzestawialne V-503a, które reguluje automatycznie prędkość obrotową silnika w zależności od prędkości lotu. Dzięki modyfikacjom znacznie poprawiono osiągi Zlina Z-42M oraz ekonomikę lotu. W 1978 roku wyprodukowano wersję Z-142 z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny. Natomiast w 1990 roku powstała wersja Z-242, w której wykorzystano amerykański silnik Lycoming AEIO-360.

Samolot Zlin Z-42M to maszyna, która może latać z prędkościami: maksymalną – 315 km/h, minimalną – 89 km/h, podróżną – 215 km/h. Dwa zbiorniki paliwa (po 65 litrów) zapewniały lot o długości do 530 km. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 9,11 m. Maszyna ma 7,07 m długości i 2,69 wysokości. W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy wersji Z-42M, co stanowiło 20 procent całej światowej produkcji.

Przed samolotem Zlin Z-42M do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie trafiły dwa inne samoloty z rodziny Zlinów: Zlin Z-26 „Trener” oraz Z-50LA. Zlin Z-26 „Trener” został zaprojektowany w 1946 roku pod kierunkiem inż. Karela Tomasa. Maszyna ze skrzydłami drewnianej konstrukcji – następne wersje samolotów z tej rodziny wyposażono w skrzydła metalowe – była używana w Czechosłowacji, Rumunii i Polsce. Nad Wisłą samoloty Z-26 były wykorzystywane w aeroklubach do szkolenia i treningu pilotów oraz jako samoloty sportowe. Przez wiele lat rozgrywano na nich mistrzostwa Polski w akrobacji samolotowej. W muzeum eksponowana jest maszyna, którą w lipcu 1974 roku przekazał placówce Aeroklub Krakowski.

Natomiast Zlin Z-50LA to samolot akrobacyjny skonstruowany pod kierunkiem Jana Mikuli. W zakładach Moravan-Otrokovice był produkowany od 1975 roku. Maszyna trafiła do krakowskiego muzeum w 2011 roku. Ostatnio była wykorzystywana przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny”.

Samolot Z-42M w kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie nie jest jedynym w zbiorach muzealnych w Polsce. Maszyna tego typu jest także w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Eksponat o numerze bocznym SP-ALN został pozyskany z Aeroklubu Orląt w Dęblinie.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Debiut polskich Patriotów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Święto Wojsk Lądowych
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cios w plecy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Black Hawki nad Warszawą
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kurs dla najlepszych w SERE
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Husarz z polskim instruktorem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Z najlepszymi na planszy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Czołgiści w ogniu
Krok ku niezależności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pożegnanie z Columbią
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Zwycięska batalia o stolicę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
17 września 1939. Nigdy więcej
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Orlik na Alfę
W poszukiwaniu majora Serafina
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Największy transport Abramsów w tym roku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO – jesteśmy z Polską
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO