moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mamy pierwszych pilotów FA-50

Spędzili ponad pół roku w Korei Południowej, by pod okiem tamtejszych pilotów instruktorów FA-50 poznawać tajniki tego samolotu. Za czwórką polskich pilotów godziny spędzone między innymi na podniebnych walkach. Teraz czas na ich powrót do kraju i wdrażanie koreańskich maszyn do polskich sił powietrznych.

– Pierwsza czwórka polskich pilotów FA-50 zakończyła szkolenie w Korei Południowej – poinformowało biuro prasowe Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Spędzili w Korei sześć miesięcy i wkrótce wrócą do Polski, gdzie rozpoczną dalszy cykl treningów. Będą też odpowiedzialni za wdrażanie nowego samolotu do struktur sił powietrznych.

Jednym z czterech pierwszych uczestników koreańskiego szkolenia jest mjr Jacek Stolarek, dotychczas pilot MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, który za sterami tej maszyny spędził ponad 900 godzin. Kurs w Korei Południowej rozpoczął wraz z trójką kolegów w styczniu w siedzibie firmy KAI, producenta samolotów. Tam poznawał teorię dotyczącą FA-50. – Wiedzę przekazywali nam fachowcy z KAI. Używaliśmy m.in. programów multimedialnych, dzięki którym bardzo łatwo mogliśmy poznać wszystkie systemy tego statku powietrznego – mówi pilot.

Pod koniec lutego czwórka pilotów rozpoczęła drugi etap szkolenia, tym razem w 1 Skrzydle Sił Powietrznych Korei Południowej w Gwangju. Tu wykonywali swoje pierwsze loty na szkolnej wersji FA-50, czyli T-50 – pojedynczo, w formacji, w dzień i w nocy. – Latania na FA-50 uczyli nas piloci ROKAF (The Republic of Korea Air Force – Siły Powietrzne Korei Południowej). Maszyna okazała się prosta w pilotażu – przyznaje oficer.

Kolejny etap kursu odbył się w bazie lotniczej w Yecheon w północno-wschodniej części Korei Południowej, gdzie Polacy zasiedli za sterami szkolno-bojowej wersji samolotu TA-50 LIFT. – Mieliśmy tu do wykonania bardziej wymagające misje – relacjonuje mjr Jacek Stolarek. Piloci szkolili się m.in. w walkach powietrznych. – Tę część szkolenia wspominam najlepiej. Możliwość wymiany doświadczeń w tych misjach była dla mnie niezwykle ważna – podkreśla pilot.

Piloci wrócą do Polski w lipcu. Prawdopodobnie będziemy ich mogli zobaczyć za sterami koreańskich FA-50 podczas Air Show w Radomiu, które odbędzie się w ostatni weekend sierpnia (26–27 sierpnia). Producent samolotów firma KAI jest partnerem strategicznym AIR SHOW Radom 2023.

W Korei Południowej trwa szkolenie kolejnych czterech pilotów. Rozpoczęli je w kwietniu, a zakończą w listopadzie. Równolegle prowadzone są również kursy dla personelu technicznego, jednak te są znacznie krótsze.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Źródło: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1688819580
Ktoś jest w stanie mi powiedzieć czy Bieliki z Dęblina to jeszcze są, ewentualnie czy chociaż kilka z nich lata?
70-58-0D-62

Warszawo, do broni!
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Wojskowe wsparcie z Holandii
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Orlik na Alfę
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cisza przed wojną
Brytyjczycy żegnają Malbork
Najważniejszy jest żołnierz
Strzelanina w bazie US Army
Świetne występy polskich żołnierzy
Nocne ataki na Ukrainę
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Flytrap, czyli młot na drony
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Polskie drony dla wojska
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
„Road Runner” w Libanie
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Służby badają wybuch pod Łukowem
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Zwycięska batalia o stolicę
Uszyte na miarę
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Kosmiczny prestiż
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Beret „na rekinka” lub koguta
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Terytorialsi i czarna taktyka
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Nas nikt nie oszuka
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
W równym szyku, na centymetry
Jak zostać kapralem rezerwy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Amunicja dla FA-50 kupiona
Coraz więcej Panter w Polsce
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Hekatomba na Woli
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Rozkaz: sformować brygadę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO