moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosjanie zrywają z NATO

Rosyjska firma Wołga-Dniepr poinformowała w kwietniu, że nie będzie już udostępniać swych samolotów transportowych An-124 Rusłan na potrzeby ministerstw obrony państw należących do NATO i Unii Europejskiej. Potężne rosyjskie maszyny były czarterowane przez konsorcjum, w którego skład wchodziło 14 krajów, w tym Polska. Korzystanie z samolotów należących do prywatnych przewoźników z Rosji i Ukrainy, zapewniających strategiczny transport, traktowano jako rozwiązanie przejściowe, do czasu pojawienia się w siłach powietrznych europejskich członków Sojuszu nowoczesnych transportowców. Pomimo swej tymczasowości program SALIS funkcjonuje już ponad dziesięć lat.

W NATO rozwiązania prowizoryczne bywają wyjątkowo trwałe. Tak było chociażby z barakami w Brukseli, do których w latach 60. przeniosła się z Paryża Kwatera Główna NATO. W założeniach baraki miały być wykorzystywane najwyżej przez kilka lat, do czasu zbudowania nowej siedziby. Jednak otwarcie nowoczesnego budynku Kwatery Głównej odbyło się dopiero w maju 2017 roku.

Podobnie było z programem znanym pod akronimem SALIS, który funkcjonuje od 2006 roku i zakłada współpracę z firmami rosyjską i ukraińską. W ramach umowy zawartej z Rusłan SALIS GmbH, będącej spółką zależną rosyjskiej kompanii Wołga-Dniepr, kilkanaście państw członkowskich NATO, w tym Francja, Wielka Brytania, Niemcy i Polska, oraz kraje partnerskie Szwecja i Finlandia czarterowało sześć wielkich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan. Początkowo umowa miała obowiązywać przez trzy lata, ale potem ją przedłużono. Wprawdzie w nazwie programu – Strategic Airlift Interim Solution – jest informacja, że to rozwiązanie tymczasowe, niemniej jednak owa prowizoryczność była bardzo trwała. W ostatnich latach umowy czarteru odnawiano co roku.

Drugim operatorem czarterowanych An-124 jest Antonow SALIS GmbH, spółka zależna ukraińskiej firmy Antonow Airlines. Z Rosjanami i Ukraińcami są podpisane odrębne umowy.

Lotniskiem operacyjnym SALIS został Lipsk w Niemczech, gdzie zwykle znajdowały się dwa samoloty. To rozwiązanie było niezwykle przydatne w czasie, gdy trwała potężna operacja wojskowa NATO w Afganistanie. Uczestnicy SALIS zyskali zdolność do transportu strategicznego. Transportowce woziły też sprzęt dla misji w Afryce oraz pomoc humanitarną dla ofiar trzęsienia ziemi, które w 2007 roku nawiedziło Pakistan.

Według wcześniejszych ustaleń, w latach 2017–2019 rosyjski przewoźnik miał zapewnić 60 proc. czarterów. Jednak Wołga-Dniepr postanowiła zakończyć swą aktywność w ramach SALIS z końcem tego roku. Uczestnicy programu będą nadal korzystać z transportowców firmy ukraińskiej, ale ta ma tylko siedem Rusłanów.

Pewnym pocieszeniem może być to, że obecnie NATO czy UE nie prowadzą wielkich wojskowych operacji zewnętrznych. Poza tym część państw ma już nowe transportowce C-17 Globemaster III i A400M Atlas, aczkolwiek z tymi ostatnimi są pewne problemy. Do transportu ludzi i zaopatrzenia mogą być wykorzystane wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego A330 MRTT. W projekcie wspólnej floty latających tankowców, zainicjowanym w 2016 roku przez Holandię i Luksemburg, uczestniczy obecnie pięć państw NATO, które zadeklarowały zakup ośmiu maszyn. Dostawy tych A330 MRTT przewidziane są w latach 2020–2024. Jeśli do tego projektu dołączą następne kraje, liczba maszyn się zwiększy. Poza tym własne A330 MRTT mają lub będą miały Francja (docelowo 15), Wielka Brytania (leasing 14) i Hiszpania (3).

Oświadczenie firmy Wołga-Dniepr, że wycofuje się ona z rynku wojskowego transportu logistycznego, być może stanie się impulsem do rozwoju inicjatywy zdolności strategicznego transportu, czyli SAC. Około dekady temu w jej ramach dziesięć państw NATO, w tym USA, Polska, Holandia i Norwegia wraz ze Szwecją i Finlandią, postanowiło powołać wspólną jednostkę transportu strategicznego. Ciężkie Skrzydło Lotnictwa Transportowego stacjonuje w bazie lotniczej Tata na Węgrzech. Wbrew szumnej nazwie ma tylko trzy samoloty C-17, podczas gdy eskadry transportowe w US Air Force mają ich osiem lub dziewięć. Jednak rozwój SAC nie jest wcale przesądzony, bo dla części z uczestników programu transport strategiczny po zakończeniu misji ISAF w Afganistanie nie jest priorytetem. Oprócz tego potężne transportowce są drogie, zarówno gdy chodzi o zakup, jak i późniejsze utrzymanie.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pod skrzydłami Kormoranów
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wioślarze i triatlonistka na podium
Daglezje poszukiwane
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Biel i czerwień łączy pokolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Dumni z munduru
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
Ameryka daje wsparcie
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pływacy i maratończycy na medal
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Zmiany w dodatkach stażowych
Barwy Ojczyzny
Pierwsi na oceanie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Weterani pod wszechstronną opieką
Święto stołecznego garnizonu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Posłowie dyskutowali o WOT
Husarz na straży nieba
NATO on Northern Track
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Patriotyczny maraton
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Awanse na Trzeciego Maja
Pytania o europejską tarczę
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tragiczne zdarzenie na służbie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
W obronie wschodniej flanki NATO
Szybki marsz, trudny odwrót
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO