moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje poszukiwane

Do 17 maja Agencja Uzbrojenia czeka na zgłoszenia od firm zbrojeniowych, które chcą w ramach wstępnych konsultacji rynkowych zaprezentować Wojsku Polskiemu swoje mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym. Wojsko zamierza w latach 2026–2035 pozyskać 120 przepraw MG-20 Daglezja. Rozmowy z przedstawicielami przemysłu potrwają do 30 czerwca.

Obecnie żołnierze dysponują trzema typami mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym: opracowanymi na bazie czołgów T-55A mostami BLG-67, opartymi na Leopardach 1 mostami AVLB Biber oraz zbudowanymi na bazie czołgów Abrams mostami M1074. Ponieważ w najbliższych latach zostaną wycofane ze służby zarówno mocno przestarzałe mosty BLG-67, jak i nieco nowocześniejsze mosty Biber, wojsko chce znacząco wzmocnić możliwości przeprawowe swoich jednostek pancernych i zmechanizowanych o kolejne przeprawy na podwoziu gąsienicowym. W związku z tym Agencja Uzbrojenia uruchomiła niedawno procedurę pozyskania w latach 2026–2035 stu dwudziestu tego typu konstrukcji. Rozpoczną ją wstępne konsultacje rynkowe.

Na zgłoszenia od firm zbrojeniowych, które chciałyby zaprezentować wojskowym specjalistom swój sprzęt przeprawowy, AU czeka do 17 maja. Rozmowy z przedstawicielami przemysłu zaplanowano od 27 maja do 30 czerwca, ale jak podkreśla agencja, w razie potrzeby mogą one zostać przedłużone. W czasie konsultacji żołnierze chcą się dowiedzieć od przedsiębiorstw zbrojeniowych nie tylko jaka jest cena oferowanego sprzętu – od zakupu, przez cały cykl użytkowania, aż po wycofanie ze służby, lecz także m.in. jakie są możliwości produkcji i serwisowania mostów w naszym kraju.

REKLAMA

Na razie nie wiadomo, kiedy Agencja Uzbrojenia zamierza ogłosić przetarg w sprawie zakupu mostów. Wiadomo za to, jakie mosty szturmowe interesują wojsko. Żołnierze oczekują, że konstrukcja o kryptonimie MG-20 będzie umożliwiać zbudowanie przeprawy o długości 20 metrów, po której będą mogły się poruszać pojazdy gąsienicowe o masie do 72 ton (MLC80) lub pojazdy kołowe o masie do 110 ton (MLC120). Wojskowi wymagają, aby rozłożenie mostu nie zajmowało obsłudze więcej czasu niż 3 minuty 30 sekund, a ułożenie podjazdów trwało nie dłużej niż 20 minut. Jeden most powinien się składać z podwozia gąsienicowego, przęsła, mechanizmu rozsuwającego, a także z wyposażenia specjalistycznego dla obsługi, w tym m.in. dalmierzy (stacjonarnego i wynośnego) umożliwiających dokonanie pomiaru odległości do przeciwległego brzegu przeszkody w dzień i w nocy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1714387740
Zdecydowanie przeskalowany zakup. Kupilismy 25 JABow wraz z Abramsami. I do tego jeszcze chcemy 120 mostow szturmowych? To oznacza, ze chcemy miec mostow dla jakichs 144 kompanii. W nowej planowanej strukturze 3-kompanijnych batalionow to oznaczaloby mosty dla 48 batalionow czolgow. Wyglada, ze nic sie nie zemienilo w wojsku.
85-FD-57-96

Skrzydła IT dla cyberwojsk
 
Bohater odtrącony
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Uwaga, transformacja!
Polki pobiegły po srebro!
Trening szturmanów w warunkach miejskich
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
NATO on Northern Track
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Wielka droga” dostępna online
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pływacy i maratończycy na medal
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Sztuka ochrony zabytków
Wioślarze i triatlonistka na podium
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gry wojenne w szkoleniu
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Armia Andersa w operacji „Honker”
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
NATO na północnym szlaku
Husarz na straży nieba
Zmiany w dodatkach stażowych
Serwis K9 w Polsce
Desant pod osłoną nocy
Pierwsi na oceanie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wiedza na czas kryzysu
Pytania o europejską tarczę
Wiosenna burza nad Estonią
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wyszkolenie sprawdzą w boju
W obronie wschodniej flanki NATO
Układ nerwowy Mieczników
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pierwszy polski technik AH-64
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO