moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Jaki będzie czołg przyszłości?
 
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
„Operacja borelioza”
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Posłowie o efektach szczytu NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Prezydent Zełenski w Warszawie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Roczny dyżur spadochroniarzy
Pioruny dla sojuszników
Medycy na poligonie
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Spadochroniarze na warcie w UE
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Silniejsza obecność sojuszników z USA
International Test
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Londyn o „Tarczy Wschód”
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Partyzanci z republiki
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Formoza. Za kulisami
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Feniks – następca Mangusty?
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Most III, czyli lot z V2
Operacja „Wschodnia zorza”
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Na ratunek… komandos
Sejm podziękował za służbę na granicy
„Armia mistrzów” – sporty walki
Włoski Centauro na paryskim salonie
The Suwałki Gap in the Game
Za zdrowie utracone na służbie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Z parlamentu do wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO