moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy będą malowane w Polsce

Bydgoskie zakłady lotnicze od przyszłego roku będą mogły malować duże samoloty wojskowe. Chodzi o maszyny, których rozpiętość skrzydeł dochodzi do 52 metrów, czyli na przykład transportowce C-130 Hercules. Tym samym polska firma dołączy do elitarnego grona europejskich zakładów mających takie możliwości.


Do tej pory w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy można było usuwać i nakładać powłoki lakiernicze jedynie na mniejszych samolotach wojskowych, takich jak myśliwce F-16 czy transportowce Casa C-295. W przypadku większych maszyn, np. samolotów C-130 Hercules, WZL przeprowadzały jedynie przeglądy powłoki lakierniczej. Natomiast malowanie wykonywano za granicą. Najczęściej były to zakłady w Grecji, która tego typu samoloty ma w swoim wyposażeniu od połowy lat siedemdziesiątych.

W ubiegłym roku bydgoska firma postanowiła zainwestować aż 60 milionów złotych w budowę hali obsługowo-malarskiej. Budynek będzie miał powierzchnię prawie 4 tysięcy metrów kwadratowych. – Hala będzie dostosowana do obsługi średniodystansowych samolotów transportowych i pasażerskich, czyli maszyn o rozpiętości skrzydeł do 52 metrów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

zoom   zoom   zoom


Inwestycja ma być oddana do użytku w kwietniu 2016 roku. Przedstawiciele bydgoskiej firmy nie ukrywają, że choć strategicznym klientem WZL nr 2 jest polska armia, to bardzo liczą na zainteresowanie usługami malarskimi ze strony linii cywilnych korzystających z takich maszyn jak: Boeing 767-300, Boeing 737-900ER czy Airbus A-320-200.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy zajmują się serwisem i naprawami Herculesów od 2009 roku, czyli od momentu, gdy weszły one do służby w polskim wojsku. Początkowo polscy specjaliści korzystali z pomocy zagranicznych podwykonawców. Dziś ich wiedza i doświadczenie są na tyle duże, że WZL otrzymują uprawnienia do samodzielnej obsługi kolejnych podsystemów Herculesów.


Polska armia otrzymała pięć samolotów C-130 Hercules od amerykańskiego rządu w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy z nich dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwie sztuki przyleciały do Polski w 2010 roku, czwarty – rok później, a piąta, ostania maszyna, zameldowała się w Powidzu latem 2012 roku. Amerykanie przekazali nam również jeden kadłub C-130 do naziemnego szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Broń przeciwko wrogim satelitom
 
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Odbudowa obrony cywilnej kraju
The Power of Infrastructure
Flyer, zdobywca przestworzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Podróż w ciemność
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Drukowanie dronów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Prezydent na wschodniej granicy
„Różycki” zwodowany
Inwestycja w żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kajakami po medale
Ewakuacja Polaków z Izraela
BWP-1 – historia na dekady
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Czarna Pantera celuje
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Wyższe stawki dla niezawodowych
Planowano zamach na Zełenskiego
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Świat F-35
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Strażnicy polskiego nieba
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto sportów walki w Warendorfie
Policjanci w koszarach WOT
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dzieci wojny
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Wypadek Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pracowity pobyt w kosmosie
Ratownik w akcji
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pancerny kot w polskim wojsku
Bezpieczniejsza Europa
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Miliardowe wsparcie dla PGZ
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Musimy być szybsi niż zagrożenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO