moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polacy ćwiczą z niszczycielami czołgów

Symulowane walki powietrzne to element wspólnego treningu, który prowadzą polscy piloci F-16 i Amerykanie pilotujący samoloty A-10 Thunderbolt. Maszyny z 354 Eskadry Ekspedycyjnej „Bulldogs” od kilkunastu dni stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

– W Łasku wylądowało dziewięć samolotów A-10 – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik 32 Bazy. Ich wizyta to część operacji „Atlantic Resolve”. Amerykanie zainicjowali ją w odpowiedzi na działania Rosji na Krymie i we wschodniej Ukrainie. Akcentując wojskową obecność we wschodniej Europie, pokazują sojusznikom, że są gotowi realizować zapisy o kolektywnej obronie, które stanowią jeden z fundamentów NATO.

Amerykańscy piloci w Łasku nie biorą udziału w rozplanowanych wcześniej ćwiczeniach. – Korzystamy jednak z ich obecności, by wspólnie trenować różne elementy związane z walką powietrzną – wyjaśnia ppłk Marcin Modrzewski, pilot F-16, dowódca 10 Eskadry Lotnictwa Taktycznego z Łasku.

Polscy lotnicy toczą więc symulowane powietrzne pojedynki zarówno z samolotami A-10, jak i innymi F-16, które są przez Amerykanów naprowadzane. – Podczas ćwiczenia nasi przeciwnicy zamierzają zniszczyć ważne dla nas cele znajdujące się na ziemi, a my usiłujemy im w tym przeszkodzić – opowiada ppłk Modrzewski. Przyznaje on, że trening z A-10 to dla Polaków zupełnie nowe doświadczenie. – Samolotów tego typu nie ma na świecie zbyt wiele, a korzystają z nich tylko Amerykanie – zaznacza ppłk Modrzewski i dodaje, że to maszyny specyficzne.

A-10 Thunderbolt zwane są niszczycielami czołgów. Zostały stworzone przede wszystkim z myślą o misjach CAS, które polegają na udzielaniu wojskom lądowym tak zwanego bliskiego wsparcia lotniczego (z ang. Close Air Support). A-10 mają niszczyć z powietrza cele naziemne, na przykład pojazdy opancerzone czy czołgi. – Sprzyja temu konstrukcja, dzięki której mogą latać z małymi prędkościami, na niewielkich wysokościach. Mają niewielki promień skrętu i są odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia – wyjaśnia ppłk Modrzewski. Na przykład kabina pilota zabezpieczona została tytanowym opancerzeniem. Samolot ma dwa silniki turbowentylatorowe. Uzbrojony jest w działko, może przenosić bomby i uzbrojenie rakietowe. – Aby skutecznie działać, maszynom tego typu potrzeba naprawdę niewiele. Pas startowy, z którego korzystają, nie musi być ani bardzo długi, ani utrzymany w idealnym stanie – zaznacza ppłk Modrzewski.

Poza wspieraniem wojsk na lądzie samoloty A-10 biorą też czasem udział w misjach COMBAT SAR. One z kolei wiążą się z poszukiwaniem i ewakuacją własnych żołnierzy, którzy utknęli na terytorium wroga, na przykład zestrzelonych tam pilotów. – Pilot A-10 w ostatniej fazie operacji utrzymuje kontakt z rozbitkiem i niszczy nieprzyjacielskie siły, które usiłują się do niego zbliżyć – wyjaśnia ppłk Modrzewski.

W czasie swojej służby w amerykańskim lotnictwie A-10 zdążyły się sprawdzić na polu walki. Samoloty brały udział choćby w pierwszej wojnie przeciwko Irakowi. Zniszczyły w sumie tysiąc czołgów, około dwóch tysięcy innego typu pojazdów wojskowych, a także 1200 stanowisk artylerii. Iraccy żołnierze zestrzelili ich tylko pięć. Maszyny tego typu dorobiły się u nich miana „Szepczącej śmierci” albo „Diabelskiego krzyża”.

Amerykańskie A-10 mają stacjonować w Łasku do końca lipca.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Małgorzata Kraków-Okine/ freespotters.com

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1437695880
A-10 powinny cwiczyc z SU-22!!!
2C-A7-FD-2A
~pasjonat lotnictwa
1437584400
od kilku dni latają często nad Opocznem w parach i trójkach,ale naszych szesnastek z Łasku to jeszcze nad Opocznem nigdy nie widziałem :-( A 10 w locie miałem więc okazję widzieć pierwszy raz ,bo jak dotąd to tylko na Air Show Radom na wystawie statycznej
99-52-1F-AA

Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
 
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Gdy sekundy decydują o życiu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Podniebny Pegaz
Podniebne wsparcie sojuszników
Sport kształtuje mentalność
Poznać rakietowego Homara
Pierwsza misja Gripenów
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ukwiał z Gdańska
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polskie F-16 w służbie NATO
Na pomoc po katastrofie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Apache’e na horyzoncie
Rodzina na wagę złota
Więcej amunicji do Rosomaków
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowa siła uderzeniowa
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Początek „Burzy”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa bliżej żołnierzy
Pegaz nad Europą
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Filary bezpieczeństwa
Medycyna na morzu
Ogień z nabrzeża
Walka pod napięciem
Wspólna wola obrony
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szabla hubalczyków
Więcej na mieszkanie za granicą
Pracowity dyżur Typhoonów
Koniec wojny, którego nie znamy
DriX – towarzysz okrętu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Gra o kapitulację
Wiedza na trudne czasy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO