moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko kupiło symulator C-295M

Polska będzie miała drugi na świecie symulator lotów hiszpańskimi samolotami transportowymi. Dostarczy go koncern Airbus, z którym MON podpisało umowę. Urządzenie trafi do bazy w Krakowie-Balicach, gdzie stacjonują wszystkie C-295M. Do tej pory piloci musieli wyjeżdżać na wirtualne treningi do Sewilli.

– Symulator, który zostanie zainstalowany w Balicach, będzie odpowiadał użytkowanej przez wojsko najnowszej wersji samolotu C-295M – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Sił Zbrojnych.

Umowę na zakup symulatora MON podpisało kilka dni temu z przedstawicielami Airbus Defence and Space. Zakłada ona, że urządzenie trafi do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach do końca 2017 roku. A wirtualny trening lotnicy rozpoczną za trzy lata.

Symulator transportowca C-295 M Airbus (dawniej CASA) składa się z kilku części. Podstawą jest kabina, która będzie wiernie odwzorowaną repliką kokpitu samolotu C-295M. Poza tym obejmuje system imitacji ruchu i przeciążeń, systemy informatyczne i wizualizacji oraz stanowisko instruktora.

Za dostawę symulatora, dokumentację techniczną, wyposażenie pomocnicze, pakiet logistyczny i szkolenie personelu armia zapłaciła prawie 29 mln euro netto.

Lepiej na swoim

Polska jest największym na świecie użytkownikiem hiszpańskich transportowców. Zgodnie z polskimi przepisami piloci C-295M muszą przynajmniej raz w roku przejść trening symulatorowy. Od października 2010 roku wirtualnie latają w hiszpańskiej Sewilli, gdzie znajduje się jedyny na świecie symulator lotu tego samolotu.

– Taki trening jest niezbędny dla pilotów. W 2013 roku wszystkie nasze załogi C-295M przeszły dwa szkolenia symulatorowe, a w 2014 jedno, bo korzysta z niego wiele załóg. Dlatego bardzo się cieszymy, że niedługo będziemy mieć własny, nowoczesny symulator – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Podpułkownik Małgorzata Ossolińska dodaje, że niektóre elementy symulatora kupionego przez polską armię, zwłaszcza system informatyczny, będą nowocześniejsze niż w urządzeniu, na którym szkolą się żołnierze w Sewilli.

Trudne scenariusze – wirtualnie

Lotnicy podkreślają, że symulator pozwala przećwiczyć różnorodne scenariusze powietrznych misji – od kołowania i startu aż po lądowanie. Instruktorzy mogą tak zaprogramować lot, by załoga – jednorazowo trening przechodzi dwóch pilotów i technik pokładowy – mogła zmierzyć się np. z pogarszającą się nagle pogodą, mgłą, burzami itp. Symulator pozwoli także przećwiczyć jedną z najtrudniejszych sytuacji, czyli awarię i wyłączenie jednego z silników.

W ramach umowy na zakup symulatora producent zobowiązał się do dwuetapowego szkolenia pilotów i techników. Początkowo, zanim symulator znajdzie się w Balicach, lotnicy będą się szkolić w Kanadzie, a po dostawie i montażu urządzenia w Polsce będą uczestniczyć w treningach na miejscu. Przeszkolonych zostanie czterech pilotów-operatorów. Przynajmniej dwóch do poziomu instruktora symulatora z uprawnieniami do prowadzenia szkoleń. – Dodatkowo szkolić się będzie pięciu mechaników-serwisantów, w tym co najmniej trzech do poziomu instruktora obsługi technicznej z kwalifikacjami do prowadzenia szkoleń – zapowiada rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.

Ze szkolenia symulatorowego będzie mogło korzystać w Polsce średnio 40 załóg rocznie.

Od 10 lat w Polsce

C-295M to transportowiec z tylną rampą ładunkową. Z masą startową 21 t może przewozić ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Samoloty są kompletowane w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszaw-Okęcie. Są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Osiągają maksymalny pułap około 9000 metrów.

Na pokładzie transportowców w Polsce i na świecie przewożono uzbrojenie, różnego rodzaju wyposażenie wojskowe, żywność i inne potrzebne żołnierzom rzeczy. Z pokładu C-295M jest wykonywanych rocznie kilka tysięcy skoków spadochronowych przez żołnierzy wojsk lądowych i specjalnych. Desantowane są także ciężkie zasobniki towarowe. Samoloty wykonują loty o statusie Head z najważniejszymi osobami w państwie. Bywa, że ewakuują ludzi z rejonów niebezpiecznych lub służą do przeprowadzania deportacji. Poza tym dostarczają pomoc humanitarną do państw dotkniętych klęskami żywiołowymi oraz przewożą organy do przeszczepu.

Polskie siły powietrzne są największym na świecie użytkownikiem C-295M. Mamy obecnie 16 samolotów (jeden został utracony w 2008 roku w wyniku katastrofy lotniczej pod Mirosławcem). C-295M latają także m.in. w Brazylii, Portugalii, Indonezji, Meksyku i Hiszpanii.

MKS

autor zdjęć: Zespół Lotniczy CASA Michał Zychowicz

dodaj komentarz

komentarze

~wichura
1426668000
Autor nawet nie zajaknol sie, ze producentem symulatora (tak zreszta jak tych w Sewilli) jest czolowy producent symulatorow na swiecie forma CAE. Ktora w zasadzie produkuje takie "mercedesy" wsrod symulatorow I ma 38% udzialow w swiatowym rynku. Prosilbym o troszeczke profesjonalizmu.
7E-2C-D4-4D
~Termii
1415651220
Ciekawe, czy są odporne na strzały, stingery i inne Igły? Bo przykład Ukrainy pokazał, że szanse na zaopatrzenie odciętych jednostek za liniami wroga, to są bliskie zeru.
28-EA-54-F3

System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Łódź na granicy
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Wyczekiwane przyspieszenie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Salwa z wysokości
„Road Runner” w Libanie
Startuje „Żelazny obrońca”
Piorun 2 coraz bliżej
Nocne ataki na Ukrainę
StormRider na fali
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Grot A3 w drodze do linii
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Detect & Classify: satelity z AI
Hekatomba na Woli
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Laury MSPO przyznane
Orlik na Alfę
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nasz Hercules
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Towarzysze czołgów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Spotkanie Trump-Nawrocki
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
„Był twarzą sił powietrznych”
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Dwie agresje, dwie okupacje
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Statuetki dla tuzów biznesu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Czas nowych inwestycji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Świetne występy polskich żołnierzy
Kikimora o wielu twarzach
Lepsza efektywność
Finisz programu „Orlik”?
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO