moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak praktyki, to w Airbusie

Wspólne projekty badawcze, praktyki dla studentów w zakładach lotniczych, otwarte wykłady – tak będzie wyglądała współpraca Akademii Marynarki Wojennej z firmą Airbus Helicopters, czołowym na świecie producentem śmigłowców. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu w Gdyni. Podobną uczelnia ma np. ze szwedzkim Saabem.

Okręt Kobben na dziedzińcu Akademii Marynarki Wojennej. Po przejęciu od Norwegii okręt został podniesiony z wody, a potem przerobiony na symulator do szkolenia.

Porozumienie podpisali kadm. prof. Tomasz Szubrycht, rektor-komendant AMW, i Tomasz Krysiński, prezes Airbus Helicopters Polska. Obaj podczas rozmowy z dziennikarzami zgodnie podkreślali potrzebę budowania więzi pomiędzy światem nauki a przemysłem. Według nich taka współpraca nie tylko pomoże w kształceniu studentów i zdobywaniu nowych doświadczeń przez kadrę uczelni, lecz także wzmocni przemysł obronny. I nie ma tutaj znaczenia fakt, że gdyńska akademia kształci przede wszystkim specjalistów związanych ze służbą na morzu. Marynarka wojenna również przecież korzysta ze śmigłowców, a technologie związane ze statkami powietrznymi i okrętami mają wiele punktów wspólnych.

AMW nawiązała kontakt z Airbusem podczas ubiegłorocznych targów przemysłu zbrojeniowego w Kielcach. – Miesiąc później prezes Krysiński oraz eksperci z Airbusa wygłosili na uczelni wykład. Uznaliśmy wówczas, że warto rozszerzyć współpracę – wspomina dr Agata Załęska-Fornal, prodziekan ds. kształcenia i studenckich Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW. W środę parafowano umowę określającą właśnie jej zasady. – W ciągu miesiąca specjalny zespół roboczy przygotuje szczegółowy harmonogram działań na najbliższy czas – zaznacza dr Załęska-Fornal. – Już dziś można jednak powiedzieć, że będziemy wspólnie organizować seminaria, konferencje naukowe i otwarte wykłady. Zamierzamy też współpracować przy konkretnych projektach wdrożeniowych, którym będą poświęcone studia doktoranckie – wylicza.

REKLAMA

Do tego dojdą praktyki w zakładach Airbusa – zarówno dla wykładowców, jak i dla studentów. – W najbliższym czasie powinni z nich skorzystać studenci cywilni. Na praktyki podchorążych trzeba będzie zapewne trochę poczekać. Ich program zwykle jest układany z dużym wyprzedzeniem. Liczymy jednak, że także oni w przyszłym roku akademickim będą mogli skorzystać z oferty Airbusa – podkreśla dr Załęska-Fornal. Tego typu doświadczenia, jak mówi, są niezwykle istotne. – Przemysł rozwija się w szybkim tempie. Co chwilę pojawiają się nowe trendy, rozwiązania. Warto, aby osoby, które na co dzień obcują przede wszystkim z teorią, mogły przyjrzeć się praktycznemu zastosowaniu nowoczesnych technologii. Dotyczy to zwłaszcza studentów – zaznacza prodziekan.

AMW ma sporą praktykę we współpracy z przemysłem. Kilka lat temu uczelnia podpisała podobną umowę ze szwedzkim Saabem – jednym z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Od tamtej pory studenci jeżdżą na praktyki do stoczni w Karlskronie. – Jesteśmy pełni nadziei, że współpraca z Airbusem będzie równie owocna – przyznaje dr Załęska-Fornal.

Akademia Marynarki Wojennej od ponad stu lat kształci oficerów dla polskich sił morskich. Co roku jej mury opuszczają m.in. nawigatorzy i okrętowi mechanicy. Oprócz tego uczelnia prowadzi szkolenia dla kadry MW, jest też prężnie działającym ośrodkiem naukowym. Oprócz żołnierzy studiują tam także cywile, którzy zdobywają wiedzę np. na kierunkach związanych z informatyką, hydrografią morską czy bezpieczeństwem narodowym.

Airbus Helicopters to międzynarodowy koncern, który zajmuje się produkcją i serwisowaniem śmigłowców. Jego maszyny trafiają zarówno na rynek cywilny, jak i do armii. Polski oddział Airbusa ma siedzibę w Łodzi. W jego skład wchodzą m.in. biuro projektowe i otwarte niedawno w Strykowie centrum testowe, gdzie prowadzone są badania nad obracającymi się częściami śmigłowców.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wojciech Stróżyk/REPORTER; Bartosz Rutkiewicz/ AMW

dodaj komentarz

komentarze


Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
 
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gunner, nie runner
NATO on Northern Track
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Posłowie dyskutowali o WOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Pływacy i maratończycy na medal
Dumni z munduru
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Biel i czerwień łączy pokolenia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Barwy Ojczyzny
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
NATO na północnym szlaku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Daglezje poszukiwane
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Husarz na straży nieba
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Patriotyczny maraton
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pilecki ucieka z Auschwitz
W Italii, za wolność waszą i naszą
Święto stołecznego garnizonu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pierwsi na oceanie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse na Trzeciego Maja
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wytropić zagrożenie
Czarne oliwki dla sojuszników
Zmiany w dodatkach stażowych
Weterani pod wszechstronną opieką
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pod skrzydłami Kormoranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO