moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak praktyki, to w Airbusie

Wspólne projekty badawcze, praktyki dla studentów w zakładach lotniczych, otwarte wykłady – tak będzie wyglądała współpraca Akademii Marynarki Wojennej z firmą Airbus Helicopters, czołowym na świecie producentem śmigłowców. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu w Gdyni. Podobną uczelnia ma np. ze szwedzkim Saabem.

Okręt Kobben na dziedzińcu Akademii Marynarki Wojennej. Po przejęciu od Norwegii okręt został podniesiony z wody, a potem przerobiony na symulator do szkolenia.

Porozumienie podpisali kadm. prof. Tomasz Szubrycht, rektor-komendant AMW, i Tomasz Krysiński, prezes Airbus Helicopters Polska. Obaj podczas rozmowy z dziennikarzami zgodnie podkreślali potrzebę budowania więzi pomiędzy światem nauki a przemysłem. Według nich taka współpraca nie tylko pomoże w kształceniu studentów i zdobywaniu nowych doświadczeń przez kadrę uczelni, lecz także wzmocni przemysł obronny. I nie ma tutaj znaczenia fakt, że gdyńska akademia kształci przede wszystkim specjalistów związanych ze służbą na morzu. Marynarka wojenna również przecież korzysta ze śmigłowców, a technologie związane ze statkami powietrznymi i okrętami mają wiele punktów wspólnych.

AMW nawiązała kontakt z Airbusem podczas ubiegłorocznych targów przemysłu zbrojeniowego w Kielcach. – Miesiąc później prezes Krysiński oraz eksperci z Airbusa wygłosili na uczelni wykład. Uznaliśmy wówczas, że warto rozszerzyć współpracę – wspomina dr Agata Załęska-Fornal, prodziekan ds. kształcenia i studenckich Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW. W środę parafowano umowę określającą właśnie jej zasady. – W ciągu miesiąca specjalny zespół roboczy przygotuje szczegółowy harmonogram działań na najbliższy czas – zaznacza dr Załęska-Fornal. – Już dziś można jednak powiedzieć, że będziemy wspólnie organizować seminaria, konferencje naukowe i otwarte wykłady. Zamierzamy też współpracować przy konkretnych projektach wdrożeniowych, którym będą poświęcone studia doktoranckie – wylicza.

Do tego dojdą praktyki w zakładach Airbusa – zarówno dla wykładowców, jak i dla studentów. – W najbliższym czasie powinni z nich skorzystać studenci cywilni. Na praktyki podchorążych trzeba będzie zapewne trochę poczekać. Ich program zwykle jest układany z dużym wyprzedzeniem. Liczymy jednak, że także oni w przyszłym roku akademickim będą mogli skorzystać z oferty Airbusa – podkreśla dr Załęska-Fornal. Tego typu doświadczenia, jak mówi, są niezwykle istotne. – Przemysł rozwija się w szybkim tempie. Co chwilę pojawiają się nowe trendy, rozwiązania. Warto, aby osoby, które na co dzień obcują przede wszystkim z teorią, mogły przyjrzeć się praktycznemu zastosowaniu nowoczesnych technologii. Dotyczy to zwłaszcza studentów – zaznacza prodziekan.

AMW ma sporą praktykę we współpracy z przemysłem. Kilka lat temu uczelnia podpisała podobną umowę ze szwedzkim Saabem – jednym z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Od tamtej pory studenci jeżdżą na praktyki do stoczni w Karlskronie. – Jesteśmy pełni nadziei, że współpraca z Airbusem będzie równie owocna – przyznaje dr Załęska-Fornal.

Akademia Marynarki Wojennej od ponad stu lat kształci oficerów dla polskich sił morskich. Co roku jej mury opuszczają m.in. nawigatorzy i okrętowi mechanicy. Oprócz tego uczelnia prowadzi szkolenia dla kadry MW, jest też prężnie działającym ośrodkiem naukowym. Oprócz żołnierzy studiują tam także cywile, którzy zdobywają wiedzę np. na kierunkach związanych z informatyką, hydrografią morską czy bezpieczeństwem narodowym.

Airbus Helicopters to międzynarodowy koncern, który zajmuje się produkcją i serwisowaniem śmigłowców. Jego maszyny trafiają zarówno na rynek cywilny, jak i do armii. Polski oddział Airbusa ma siedzibę w Łodzi. W jego skład wchodzą m.in. biuro projektowe i otwarte niedawno w Strykowie centrum testowe, gdzie prowadzone są badania nad obracającymi się częściami śmigłowców.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wojciech Stróżyk/REPORTER; Bartosz Rutkiewicz/ AMW

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Niebo pod osłoną
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Razem na ratunek
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najdłuższa noc
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nadchodzi era Borsuka
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojsko ma swojego satelitę!
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
W krainie Świętego Mikołaja
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Borsuki jadą do wojska!
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Nowe zdolności sił zbrojnych
Artylerzyści mają moc!
Polski „Wiking” dla Danii
Zwrot na Bałtyk
Szwedzi w pętli
Don’t Get Hacked
Przygotowani znaczy bezpieczni
Z Su-22 dronów nie będzie
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pancerniacy jadą na misję
Holenderska misja na polskim niebie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czwarta dostawa Abramsów
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Po co wojsku satelity?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gdy ucichnie artyleria
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojskowa łączność w Kosmosie
Czas na polskie Borsuki
Uczelnie łączą siły
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO