moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak praktyki, to w Airbusie

Wspólne projekty badawcze, praktyki dla studentów w zakładach lotniczych, otwarte wykłady – tak będzie wyglądała współpraca Akademii Marynarki Wojennej z firmą Airbus Helicopters, czołowym na świecie producentem śmigłowców. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu w Gdyni. Podobną uczelnia ma np. ze szwedzkim Saabem.

Okręt Kobben na dziedzińcu Akademii Marynarki Wojennej. Po przejęciu od Norwegii okręt został podniesiony z wody, a potem przerobiony na symulator do szkolenia.

Porozumienie podpisali kadm. prof. Tomasz Szubrycht, rektor-komendant AMW, i Tomasz Krysiński, prezes Airbus Helicopters Polska. Obaj podczas rozmowy z dziennikarzami zgodnie podkreślali potrzebę budowania więzi pomiędzy światem nauki a przemysłem. Według nich taka współpraca nie tylko pomoże w kształceniu studentów i zdobywaniu nowych doświadczeń przez kadrę uczelni, lecz także wzmocni przemysł obronny. I nie ma tutaj znaczenia fakt, że gdyńska akademia kształci przede wszystkim specjalistów związanych ze służbą na morzu. Marynarka wojenna również przecież korzysta ze śmigłowców, a technologie związane ze statkami powietrznymi i okrętami mają wiele punktów wspólnych.

AMW nawiązała kontakt z Airbusem podczas ubiegłorocznych targów przemysłu zbrojeniowego w Kielcach. – Miesiąc później prezes Krysiński oraz eksperci z Airbusa wygłosili na uczelni wykład. Uznaliśmy wówczas, że warto rozszerzyć współpracę – wspomina dr Agata Załęska-Fornal, prodziekan ds. kształcenia i studenckich Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW. W środę parafowano umowę określającą właśnie jej zasady. – W ciągu miesiąca specjalny zespół roboczy przygotuje szczegółowy harmonogram działań na najbliższy czas – zaznacza dr Załęska-Fornal. – Już dziś można jednak powiedzieć, że będziemy wspólnie organizować seminaria, konferencje naukowe i otwarte wykłady. Zamierzamy też współpracować przy konkretnych projektach wdrożeniowych, którym będą poświęcone studia doktoranckie – wylicza.

Do tego dojdą praktyki w zakładach Airbusa – zarówno dla wykładowców, jak i dla studentów. – W najbliższym czasie powinni z nich skorzystać studenci cywilni. Na praktyki podchorążych trzeba będzie zapewne trochę poczekać. Ich program zwykle jest układany z dużym wyprzedzeniem. Liczymy jednak, że także oni w przyszłym roku akademickim będą mogli skorzystać z oferty Airbusa – podkreśla dr Załęska-Fornal. Tego typu doświadczenia, jak mówi, są niezwykle istotne. – Przemysł rozwija się w szybkim tempie. Co chwilę pojawiają się nowe trendy, rozwiązania. Warto, aby osoby, które na co dzień obcują przede wszystkim z teorią, mogły przyjrzeć się praktycznemu zastosowaniu nowoczesnych technologii. Dotyczy to zwłaszcza studentów – zaznacza prodziekan.

AMW ma sporą praktykę we współpracy z przemysłem. Kilka lat temu uczelnia podpisała podobną umowę ze szwedzkim Saabem – jednym z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Od tamtej pory studenci jeżdżą na praktyki do stoczni w Karlskronie. – Jesteśmy pełni nadziei, że współpraca z Airbusem będzie równie owocna – przyznaje dr Załęska-Fornal.

Akademia Marynarki Wojennej od ponad stu lat kształci oficerów dla polskich sił morskich. Co roku jej mury opuszczają m.in. nawigatorzy i okrętowi mechanicy. Oprócz tego uczelnia prowadzi szkolenia dla kadry MW, jest też prężnie działającym ośrodkiem naukowym. Oprócz żołnierzy studiują tam także cywile, którzy zdobywają wiedzę np. na kierunkach związanych z informatyką, hydrografią morską czy bezpieczeństwem narodowym.

Airbus Helicopters to międzynarodowy koncern, który zajmuje się produkcją i serwisowaniem śmigłowców. Jego maszyny trafiają zarówno na rynek cywilny, jak i do armii. Polski oddział Airbusa ma siedzibę w Łodzi. W jego skład wchodzą m.in. biuro projektowe i otwarte niedawno w Strykowie centrum testowe, gdzie prowadzone są badania nad obracającymi się częściami śmigłowców.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wojciech Stróżyk/REPORTER; Bartosz Rutkiewicz/ AMW

dodaj komentarz

komentarze


Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Męska sprawa: profilaktyka
Koniec dzieciństwa
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zasiać strach w szeregach wroga
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Husarze bliżej Polski
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Marynarze mają nowe motorówki
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nie daj się zhakować
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Odznaczenia za wzorową służbę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Szansa na nowe życie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sportowcy na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kaman – domknięcie historii
Rusza program „wGotowości”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Starcie pancerniaków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomnik nieznanych bohaterów
Kircholm 1605
Mundurowi z benefitami
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO