moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 gotowe do NRI

24 wyloty w ciągu zaledwie 12 godzin – lotnicy z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach mają za sobą certyfikację do sił gotowości NATO. Gdyby Sojusz zdecydował o ich zaangażowaniu w misję, muszą przebazować się wraz z samolotami F-16 do dowolnego miejsca na świecie. Ich zadaniem będzie prowadzenie walki w powietrzu.

300 lotników, m.in. pilotów, techników obsługi naziemnej i specjalistów od uzbrojenia, z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, przeszło certyfikację do NRI – NATO Readiness Initiative. Swój dyżur rozpoczną w maju 2024 roku. W 2018 roku kraje NATO podpisały tzw. inicjatywę gotowości sił NATO i zobowiązały się do przygotowania 30 batalionów, 30 eskadr lotniczych i 30 okrętów wojennych, które będą gotowe w ciągu 30 dni przemieścić się w dowolne miejsce na świecie i wykonywać operacje Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Certyfikacja krzesińskiego komponentu do NRI trwała tydzień. Sprawdzonych zostało 300 osób oraz 12 samolotów. – Nasz komponent NRI przeznaczony jest wyłącznie do działań lotniczych, w razie potrzeby będzie walczył w powietrzu. Jego zadaniem nie jest np. likwidowanie celów na ziemi – wyjaśnia płk pil. Łukasz Piątek, dowódca 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Z umiejętności przeprowadzania walk powietrznych na różnych odległościach byliśmy rozliczani podczas certyfikacji. Zostały one ocenione bardzo wysoko – dodaje oficer.

Zadaniem pilotów F-16 było wykonanie 24 wylotów w ciągu 24 godzin. Krzesińscy lotnicy zrealizowali je w zaledwie 12 godzin. – To jest niezwykle duży wysiłek nie tylko pilotów, lecz także osób odpowiedzialnych za stan techniczny samolotów, ich uzbrojenie i wielu innych. To jest praca zespołowa, wylot F-16 i walka w powietrzu jest najbardziej spektakularnym momentem, ale stoi za nim mnóstwo pracy licznych specjalistów – przyznaje płk Piątek.

W powietrzu piloci wykonywali misje offensive counterair (OCA) oraz defensive counter air (DCA) – są to misje ofensywne lub defensywne prowadzone przeciwko środkom powietrznym. Lotników oceniał zespół ekspertów z Dowództwa Operacyjnego RSZ. Lotnicy z 31 BLT egzamin zdali. Ich umiejętności lotnicze zostały ocenione bardzo wysoko.

– Misja NRI może być teraz aktywowana, a nasi ludzie oraz 12 samolotów będą musieli w ciągu 30 dni znaleźć się w miejscu wyznaczonym przez Sojusz – mówi dowódca 31 BLT. – Czas gotowości jest długi, bo nie są to siły szybkiego reagowania, to zupełnie innego typu komponent, którego zadaniem nie jest reagowanie szybko, ale dotarcie w miejsce, w którym potrzebuje go NATO – dodaje płk pil. Łukasz Piątek.

Certyfikacja do NRI odbyła się po raz pierwszy w historii Wojska Polskiego. Oprócz krzesińskich lotników w siłach gotowości znajdują się m.in. holenderskie siły powietrzne z samolotami F-35 oraz bezzałogowcami MQ-9 Raptor.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Baltic Sea Under Control
 
Zwycięstwo mordercy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej amunicji do Rosomaków
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
W Ełku wykuwają charaktery
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podniebny Pegaz
Debiut polskiego AW149
Rodzina na wagę złota
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie F-16 w służbie NATO
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Trzy dekady DGW
Pracowity dyżur Typhoonów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Składy wysokiego ryzyka
Święto ludzi z pasją
Więcej na mieszkanie za granicą
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wyścig zbrojeń wystartował
Rex Bolizlavus
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zatopiony problem
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Powstaje armia dronów
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Strażnik nieba
Poznać rakietowego Homara
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Więcej polskiego trotylu dla USA
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medycyna na morzu
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pierwsza misja Gripenów
Szabla hubalczyków
Wyrok za tragiczny wypadek
Viva Polaki! Viva liberatori!
Henry Szymanski na tropie prawdy
Kolejowy sabotaż udaremniony
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Podniebne wsparcie sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO