moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rakietowe aspiracje WITU

Opracowany przez inżynierów z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia z Zielonki silnik rakietowy o średnicy 300 mm nadaje się nie tylko do tego, aby napędzać cywilne badawcze rakiety suborbitalne, lecz także wojskowe pociski balistyczne o zasięgu około 150 km. Urządzenie zaprezentowano na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Wiosną 2020 roku konsorcjum, którego liderem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 SA, a które tworzą ponadto Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej „Gamrat” sp. z o.o., podpisało z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę na pracę badawczo-rozwojową pt. „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych”.

Wart ponad 23 mln projekt, finansowany w znaczącej większości z funduszy unijnych (UE przekaże ponad 18 mln zł), ma zostać sfinalizowany do końca listopada 2023 roku opracowaniem rakiety, która wyniesie na orbitę okołoziemską – a dokładniej na wysokość 100 km – niewielki ładunek badawczy.

Role i zadania w konsorcjum są dość jasno podzielone – za część produkcyjną odpowiadają WZL nr 1 oraz Gamrat, a za część naukową WITU. – W ramach tego projektu jesteśmy odpowiedzialni za opracowanie aerodynamicznego układu sterów, nawigacji proporcjonalnej, autopilota, silników rakietowych, systemu dzielenia członów i telemetrii dwukierunkowej o zasięgu 125 km – wyjaśnia dr inż. Dariusz Sokołowski, kierownik pracowni techniki rakietowej Zakładu Mechatroniki WITU.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach na stoisku WITU można było zobaczyć kluczową część opracowywanej rakiety, czyli jej silnik. A dokładniej jeden z trzech silników, które się w niej znajdą (po jednym w każdym z trzech członów).

Jak podkreślają przedstawiciele WITU, opracowanie zasilanego paliwem stałym silnika rakietowego o średnicy 300 mm nie było zadaniem łatwym, ale wojskowi inżynierowie stworzyli konstrukcję nieodbiegającą parametrami i osiągami od czołowych zagranicznych produktów tego typu. – Jesteśmy już po testach i próbach silnika i wiemy, że udało się nam osiągnąć wszystkie zakładane parametry w stopniu lepszym, niż oczekiwaliśmy – wyjaśnia Dariusz Sokołowski. – Aby móc przebadać ten silnik, WITU musiał zbudować specjalną hamownię, gdyż w Polsce nie było odpowiedniego laboratorium do badania napędów o takiej mocy – tłumaczy.

Silnik, który wraz z dyszą ma długość 1,79 m, bez paliwa waży około 48 kg, a wraz z paliwem około 148 kg. Jego ciąg maksymalny wynosi 39,5 tys. N, a impuls całkowity 251 tys. niutonosekund.

– To są naprawdę bardzo dobre parametry, zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić – mówi Dariusz Sokołowski i dodaje, że powyższe parametry dotyczą silnika jednosegmentowego. Z kolei w rakiecie trójstopniowej, nad którą pracują inżynierowie z WITU, jeden z członów będzie miał silnik dwusegmentowy o podwójnej mocy.

Prezentowany na MSPO napęd rakietowy wzbudził bardzo duże zainteresowanie przedstawicieli wojska. Członkowie WITU nie ukrywali bowiem, że choć trójstopniowa rakieta suborbitalna powstaje na potrzeby cywilne, to łatwo jest zbudować na jej bazie wojskowy pocisk balistyczny. – Gdybyśmy zbudowali silnik z czterech segmentów, dołożyli stery aerodynamiczne i 200-kilogramową głowicę bojową, to mamy gotowy pocisk balistyczny typu ziemia–ziemia o zasięgu około 150 km – wyjaśnia Dariusz Sokołowski. – Gdyby głowicę bojową wesprzeć seekerem, czyli np. głowicą optoelektroniczną, to uzyskamy pocisk przeciwlotniczy średniego zasięgu – dodaje.

Budowana przez konsorcjum WZL nr 1, WITU oraz ZPS Gamrat trójstopniowa rakieta suborbitalna powinna wykonać pierwszy testowy lot w maju 2023 roku. Drugie okno startowe zaplanowano na wrzesień 2023 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~BZ
1664884560
Mała korekta: to jest rakieta suborbitalna, tj. 100 km w pionie i spada. By wejść na orbitę, trzeba nie tylko dostać się na pułap ale też mieć tam prędkość poziomą równą pierwszej prędkości kosmicznej (troche poniżej 7,9 km/s dla niskich orbit ). A na to potrzeba ponad 30 razy więcej energii jednostkowej niż na samo pokonanie grawitacji w pionowym locie na linię Karmana (100 km)
F7-F6-41-C4
~edek
1664881320
Kolego ~ja, przeczytaj ten artykuł jeszcze raz, bo najwyraźniej go nie zrozumiałeś. Twój komentarz nijak ma się do niego.
E8-98-A0-7B
~ryszek
1664873160
Po co tyle gdybyśmy? Powinno być, będziemy budować pociski balistyczne dla wojska :)
48-42-97-83
~edek
1664775540
Dobra robota, panowie :)
E8-98-A0-7B
~ja
1664732700
No i mamy silniki, możemy budować rakiety dla celów wojskowych ale tego nie robimy i nie zrobimy. Dlaczego? Wolimy inwestować w zakłady innych państw jak Korea, USA...?
06-A9-72-0E

Podniebny sprawdzian
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Nurkowie kontra dywersanci
Zawiszacy mają „Zjawę”
W obronie gazoportu
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Medale na ściance i na torze regatowym
Speczespół wybierze „Orkę”
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Koniec dzieciństwa
Krótka droga na Gotlandię
„Road Runner” w Libanie
Przedwczesny triumf
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
W poszukiwaniu majora Serafina
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dwie agresje, dwie okupacje
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Jednym głosem w sprawie obronności
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Pięciobojowe duety na medal
Soboty z wojskiem
Orlik na Alfę
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Maratońskie święto w Warszawie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rekompensaty na nowych zasadach
Bohaterowie, których etos trwa
Europa ma być zdolna do obrony
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unia chce zbudować „mur dronowy"
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Polskie wojsko na Gotlandii
Cichociemni w oczach swoich następców
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Człowiek w pętli
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Kircholm 1605
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO