moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Drones on the Offensive
Wypadek przed Air Show
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Warszawo, do broni!
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Zakupy według potrzeb
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Świetne występy polskich żołnierzy
Dwie agresje, dwie okupacje
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Beret „na rekinka” lub koguta
Baobab z miotaczem
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Na motocyklach śladami historii
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Road Runner” w Libanie
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wyczekiwane przyspieszenie
Lepsza efektywność
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Hekatomba na Woli
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Z najlepszymi na planszy
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Towarzysze czołgów
Nocne ataki na Ukrainę
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Radary, które widzą wszystko
Strzelanina w bazie US Army
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Najmłodszy w rodzinie
Koniec miękkiej gry
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Flytrap, czyli młot na drony
Czas nowych inwestycji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Huta Stalowa Wola na MSPO
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Był twarzą sił powietrznych”
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wielkie zbrojenia za Odrą
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Zwycięska batalia o stolicę
Szczelna sieć dla Tarczy
Startuje „Żelazny obrońca”
Szczyt przywódców ws. Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO