moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Herculesy dla wojska

Mogą latać dalej i szybciej, koszt ich eksploatacji jest niższy, a dzięki nowocześniejszej awionice i silnikom ich użytkowanie jest bezpieczniejsze niż poprzedników, modelu C-130E. Wojsko Polskie w ramach programu Excess Defense Articles dostanie od USA pięć samolotów C-130 Hercules w wersji H. Pierwszy samolot przyleci do Polski jeszcze w tym roku, ostatni w 2024.

Wojsko znacząco zwiększy swoje możliwości w zakresie transportu lotniczego. Do pięciu używanych od dekady przez Siły Powietrzne RP samolotów C-130 Hercules w wersji „E”, dołączy pięć kolejnych Herculesów, tyle że w nowszej wersji, oznaczonej jako „H”.

Umowę w sprawie przekazania Polsce tych maszyn podpisano 12 kwietnia tego roku. Co ważne, nasz kraj zapłaci jedynie za ich remont – około 14 milionów dolarów. Same maszyny otrzymamy za darmo z nadwyżek amerykańskiej armii, w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Program ten umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie najbliższym sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne US Armed Forces. Jak zapowiada rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON mjr Krzysztof Płatek, pierwszy Hercules C-130H powinien przylecieć do Polski jeszcze w tym roku. – Kolejne dotrą do Polski do 2024 roku – mówi.

Polska wniosek o przekazanie nam niepotrzebnych US Air Force transportowych samolotów Hercules C-130 w wersji H, złożyła dwa lata temu. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Dariusz Pluta wręczył dokument gen. bryg. Charlesowi Hooperowi, szefowi Defense Security Cooperation Agency (DSCA), podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Lepsze i bezpieczniejsze

Herculesy C-130 w wersji „H” znacznie różnią się od używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP modeli „E”. Jak podkreślają eksperci, dzięki nowej awionice, zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN–241, model C-130H jest bezpieczniejszy od swojego poprzednika.


Grafika PZ

To jednak nie wszystko. Dzięki zmodernizowanym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4 591 koni mechanicznych każdy, maszyny w wersji „H” mają nie tylko większy zasięg od modelu „E”, ale także większą prędkość lotu oraz, co ma niebagatelny wpływ na koszty ich eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Koń roboczy Sił Powietrznych RP

Pięć Herculesów C-130E trafiło do Polski w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna, która otrzymała w Siłach Powietrznych RP numer boczny 1501, przyleciała nad Wisłę 24 marca 2009 roku. Drugi samolot, który otrzymał oznaczenie 1502, 26 kwietnia 2010 roku. Kolejny, nr 1503, 16 listopada 2010 roku. Nr 1504 – 16 września 2011, a ostatni, piąty, nr 1505, 23 lipca 2012 roku.

Samoloty weszły do służby w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego i przez ponad dekadę były intensywnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. W latach 2011–2020 spędzały rocznie w powietrzu (wszystkie razem) około 1700 godzin.

Samoloty Hercules latają przede wszystkim w celu zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych, czyli na trasach z Polski do PKW Republika Środkowej Afryki, PKW Łotwa, PKW Rumunia, PKW KFOR w Kosowie, PKW Afganistan, PKW EUFOR w Bośni i Hercegowinie, PKW EU IRINI na Sycylii, PKW Irak oraz PKW UNIFIL w Libanie – wyjaśnia ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ.

Pięć Herculesów C-130H, które trafi do 3 SLTr. będzie wykonywało podobne zadania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Baobab z miotaczem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nocne ataki na Ukrainę
„Był twarzą sił powietrznych”
„Road Runner” w Libanie
Pancerna pięść
Szczelna sieć dla Tarczy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Drones on the Offensive
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Dwie agresje, dwie okupacje
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Hekatomba na Woli
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Lepsza efektywność
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Orlik na Alfę
Radary, które widzą wszystko
Towarzysze czołgów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Zakupy według potrzeb
Czas nowych inwestycji
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Beret „na rekinka” lub koguta
Z najlepszymi na planszy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Startuje „Żelazny obrońca”
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Drony w ofensywie
Na motocyklach śladami historii
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Tuga – postrach dronów
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Norwegowie budują na polskim poligonie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Nietypowa premiera targowa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO