moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


Pracowity dyżur Typhoonów
 
Mamy pierwszych pilotów F-35
Nasi czołgiści najlepsi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Koniec wojny, którego nie znamy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Wspólna wola obrony
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Szabla hubalczyków
Na pomoc po katastrofie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Ogień z nabrzeża
Pierwsza misja Gripenów
Gdy sekundy decydują o życiu
Nowa siła uderzeniowa
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Ukwiał z Gdańska
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wiedza na trudne czasy
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebny Pegaz
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Apache’e na horyzoncie
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Więcej amunicji do Rosomaków
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Czołgi końca wojny
Nowy prezes PGZ-etu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa bliżej żołnierzy
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polskie F-16 w służbie NATO
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej na mieszkanie za granicą
Obierki z błotem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Początek „Burzy”
Gra o kapitulację
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Sport kształtuje mentalność
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Walka pod napięciem
DriX – towarzysz okrętu
Rodzina na wagę złota
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pegaz nad Europą
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Składy wysokiego ryzyka
Historyczna umowa z Francją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO